Gå til innhold

Sen pubertet

Anbefalte innlegg

Hei Gunnar. Jeg har ett par spørmål om pubertet hos gutter. Jeg er en 15 år gammel gutt (født i 1992), har enda ikke kommet i stemmeskifte og er ikke mer en ca 165-170 cm, Jeg har ikke hår under armer, har merket mer og mer at det har kommer mer hår på pungen, men er ikke akkurat en skog,de har blitt lengre og lengre, har litt antydning til småhår rundt penis men ser de ikke godt. Har ikke fått utløsning enda. Er dette et tilfelle av sen pubertet? Eller er dette innenfor den "vanlig modning"? Begynner å bli desperat nå. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294940-sen-pubertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det du beskriver er fortsatt innenfor den normale varisjonen. En vanlig regel er at gutter som ikke viser tegn på begynnende pubertet ved 16 års alder bør vurderes for å se om det er en medisinsk årsak til dette. Du forteller at puberteten er startet hos deg siden hårveksten er i gang, slik at min konklusjon blir at du bare er litt sen. Ofte er dette familiært. Spør dine foreldre, spesielt din far, om hvor sene de var.

Gutter som kommer sent i puberteten fortsetter å vokse frem til 18-20 års alderen, slik at sluttlengden blir mye bedre enn det ser ut til i 15-16 års alderen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294940-sen-pubertet/#findComment-2378696
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...