Hushjelpen Skrevet 29. desember 2007 Forfatter Skrevet 29. desember 2007 Må vel si meg enig i det, men nå forventer jeg litt mer av hidi enn av dol-trollet Jølsen;) Det er sant:o) 0 Siter
Caloni Makaroni Skrevet 29. desember 2007 Skrevet 29. desember 2007 Jeg har fadderbarn gjennom Plan. De trakk seg akkurat ut av området til den gutten jeg hadde, så han er jeg ikke fadder for lenger, men jeg har fått et nytt fadderbarn i et annet område. Fadderbarnet jeg hadde skrev flere brev og sendte tegninger til meg, det syntes jeg var koselig. Har ikke laget noen oversikt, men jeg vil tippe på omtrent 5 brev i året. I tillegg får man oppdatering og nye bilder en gang i året fra Plan. Når fadderskapet blir avsluttet mister man gjerne kontakten med barnet, men denne gutten har postadresse, og han sendte meg den, og håpet på at jeg ville ta kontakt. Jeg sendte dem julekort nå nettopp, for jeg vil gjerne holde kontakten. Optimistisk nok sendte han meg et telefonnummer også, men det blir nok litt i dyreste laget Fadderbarnet jeg fikk nå er bare ett år gammelt, men jeg håper foreldrene vil skrive til meg. Det forrige fadderbarnet mitt har vel blitt ni eller ti år nå. Det er opp til fadderbarnet og familien selv å skrive, Plan tvinger ingen. Derfor kan det være store variasjoner i hvor mye kontakt man får med fadderbarnet. En jeg kjenner hadde et fadderbarn som kom fra en veldig dysfunksjonell familie, men da var det en Plan-ansatt som skrev et ekstra brev til fadderen, så det ikke ble med bare den ene rapporten i året. Første gang får man sånn introduksjonsskjema, ja. Jeg har akkurat sendt avgårde det til det nye fadderbarnet. Etter det kan man sende brev selv. Du kan sende så mange du bare gidder Gaver kan du bare sende maks to ganger i året, og de må være på maks 150 gram hver, unntaket er fotball m/ pumpe, for det har hele landsbyen glede av. Grunnen til at gaver kan sendes såpass sjelden og må være såpass små, er at det ikke alltid er normal postgang til områdene, og Plan-ansatte er nødt til å frakte det selv. Det blir både tungt og dyrt. (Det må jo sendes fra kontoret i Norge også.) Det er ikke anledning til å gi ekstra penger direkte til barnet og familien. Bare spør om det er mer du lurer på 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Hva slags erfaring har du med dette da? Har du vært i en sånn barneby eller lignende selv og sett at de ikke har det bra? Du sier du har erfaring med at pengene ikke kommer frem, kunne du sagt mer om det? Syns jo det er littt intr om du kan bevise dette på noen måte da... Jeg har vært med i en organisasjon, og har derfor vært i to barnebyer for å se hva slags omstendigheter barna levde i. Dette gjaldt barn som tilsynelatende skulle ha det så bra etter at de hadde fått faddere og mottatt penger. Vel, barna levde elendig og hadde ikke sett særlig til hverken penger eller annen støtte. På grunnlag av dette stiller jeg meg svært skeptisk. Det er jævlig synd da, for jeg unner selvfølgelig alle barn all den hjelp de trenger. Enig, jeg kunne sikkert formulert meg annerledes, men jeg blir veldig engasjert og sint inni meg når jeg tenker på disse barna som ikke fikk den forandringen i livet som de trengte. Det finnes heldigvis andre organisasjoner der hjelpen virkelig kommer frem. Selv har jeg god erfaring med Frelsesarméens arbeid, jeg har sett at denne hjelpen nytter, at de trengende får flere goder herfra. Jeg gir er også med i et program som hjelper slumbarn i Romania, her har jeg sett flere barn og ungdom som har kunnet bygge opp et liv og se lysere på fremtiden. Det er mulig mange barn får hjelp via PLAN, men jeg har svært negative tilbakemeldinger å gi vedrørende dette. 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Kom deg i seng, din løgner, så slipper vi flere elendige usannheter fra din munn! Du er jo helt fjern. Man trenger ikke fare med usannheter, bare fordi man har svært negative tilbakemeldinger om noe som de fleste tror er et bra program. _Jeg_ har lite positivt å si om PLAN, derfor formidler jeg gjerne dette. Bare fordi _du_ og mange andre synes PLAN er bra, så betyr ikke det at dette er hele sannheten. Jeg har vært i to barnebyer, og det jeg så var forferdelig. Det er lov å fortelle om dette. I mine øyne gjør ikke PLAN en god jobb, kanskje du og andre synes de gjør det, vær så god, men det gjør altså ikke jeg. 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Jøje meg, her ble det mye krangel:o) Syns da så vitterlig ikke det er hidi som er ufin her, er vel heller en Jølsen som står for det! Ufin og ufin, det er meget mulig, men det jeg sa var uansett ikke løgn. Det er min erfaring vedrørende PLAN jeg formidler, og det må være lov. Når alt kommer til alt, så driter jeg strengt talt i tilbakemeldingene, jeg står for det jeg mener. 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Må vel si meg enig i det, men nå forventer jeg litt mer av hidi enn av dol-trollet Jølsen;) Jeg er ikke noe DOL-troll heller, jeg har bare en god del sterkere meninger enn mange nikkedukker på dette forumet. Som sagt, jeg gir egentlig totalt faen. Yes, but I said butter :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Når folk videreforteller usannheter som kan hindre at små barn får hjelp, skal jeg da tie? Det er ikke usannheter, det er _min_ erfaring at PLAN ikke gjør en god nok jobb. At du går med skylapper og glorifiserer dette, vel, det er ditt problem. Jeg har sett _mange_ triste sjeler som i prinsippet skulle fått PLAN-hjelp. Det er faktisk ikke løgn, det er sant, uansett hva en dustemikkel som deg måtte mene om det :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Jeg tviler vel på at herr Jølsen fra dol skremmer særlig mange fra å bli faddere, men det er klart det må være lov å si fra. Det er tonen din jeg reagerer på. Jeg synes du er så aggressiv i måten du svarer folk for tida at jeg får helt bakoversveis. Jeg har skikkelig bakoversveis i dag, jeg har sovet siden jeg la meg i går ettermiddag. Noen har strøket katten etter hårene, men det er i allefall ikke meg. Men nå er jeg i godt humør, jeg har akkurat laget meg en kopp kaffe og i ovnen bobler en grateng :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Jeg er bare sånn. Føler ikke selv at jeg er aggressiv, men jeg ser jo av responsen at jeg nok kan være det...;( Jølsen, forøvrig, nevnte selv i flere svar at h*n skulle legge seg, jeg syntes h*n burde. Jeg personlig vet at folk har latt være å gi penger/ta fadderbarn pga slike løgner.... There we go again. Du konstanterer at det jeg sier er løgn. Jeg _vet_ at det jeg sier ikke er løgn. At andre har en negativ erfaring fra noe, betyr ikke at det er renspikket løgn. Tulleguri. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Jepp, ungene og jeg har ei lita jente fra Niger som fadderbarn. Vi har ikke hatt henne så lenge, og kommer nok ikke til å ha veldig mye kontakt annet enn det månedlige bidraget og kanskje ei bursdagsgave. Jeg er liksom litt redd for å legge lista for høyt til at vi kan klare å følge det opp. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Nei sa jeg! Jeg gir derimot en stor penesum i året til andre veledige formål, som også går direkte til barn! Det er lite av PLAN-pengene som går til det det skal, tro meg. Det der er faktisk ikke sant. Plan har lavere administrasjonskostnader enn mange andre bistandsorganisasjoner, godt under 10 %. Jeg jobber sjøl i bistandsbransjen, så dette har jeg faktisk greie på. 0 Siter
Jølsen Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Det der er faktisk ikke sant. Plan har lavere administrasjonskostnader enn mange andre bistandsorganisasjoner, godt under 10 %. Jeg jobber sjøl i bistandsbransjen, så dette har jeg faktisk greie på. Det er meget mulig, men det jeg sier er av min erfaring. Min erfaring er at pengene slett ikke har gått til det som ble lovet. At jeg sier det, betyr ikke at det er løgn. Jeg har vært i to barnebyer og sett elendigheten. En sak har flere sider vet du, din marihøne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.