Gå til innhold

Psykiatriforum

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt med intersse psykiatriforum i mange år.

Det jeg legger merke til er at det virker som det er behov for ett chatteforum blant noen brukere her. Kanskje også muligheten til å sende mail og få svar.

Jeg vil anbefalle en del å bruke Mental Helse. De har opprettet en mulighet til å sende mail og få svar fra folk som er friske selv og som svarer i regi av Mental Helse. Dette tror jeg kan hjelpe en del som trenger støtte i hverdagen.

Adressen er: sidetmedord.no

Det er viktig at den som svarer setter grenser og ikke overinvolverer seg. Det føler jeg Mental Helse klarer med dette tilbudet.

Selv var jeg veldig heldig å maile med en frisk person da jeg var psyk. Det var en hjelp i perioder mellom terapitimene. Jeg følte ikke at det ble en måte å vedlikeholde psykdommen min, men det å holde ut den psykiske smerten.

Her på psykiatriforum utspiller det seg rene samtaler mellom folk som kjenner hverandre godt.

Jeg synes folk som skriver på psykiatriforumet og som er psyke ikke dveler ved svarene de får fra andre.

Hvorfor ikke tenke over budskapet som formuleres i svarene?

Mange som svarer, også jeg, har hatt problemer selv. Jeg vet hvordan de som sliter har det og smerten jeg følte da jeg var psyk vil jeg aldri kunne klare å glemme.

Jeg har forsøkt å svare noen her, men jeg føler at det ikke er mye vits i å svare. Jeg vet ikke om brukerne her tenker over svar de får....

Jeg tenker over svarene jeg får. Og har flere ganger hatt nytte av dem, men sikkert ikke kjapt nok.

Skrevet

"Jeg har forsøkt å svare noen her, men jeg føler at det ikke er mye vits i å svare. Jeg vet ikke om brukerne her tenker over svar de får...."

Kloke ord fra deg Magna. Dette er også min erfaring med en del av gjengangerne. Det stilles utallige spørsmål, men en ser knapt at svarene interesserer eller kommer til nytte. Spørsmålene kommer igjen og igjen i lett omarbeidet form. Det virker som om det viktigste er å få skrevet selv.

For chatting finnes jo allerede utmerkede steder som MSN og ICQ. Mail har alle, og den kan brukes. Den har selvsagt ikke samme "SE MEG"-impact, men toveiskommunikasjon fungerer utmerket på mail.

Jeg er en av gjengangerne her. Den siste tiden (særlig nå i julen) har jeg ikke vært så flink til å dra nytte av svarene jeg har fått. Og jeg har sikkert gjentatt meg selv på nytt og på nytt, samme spørsmål i "delvis omarbeidet" form. Men noen ganger tar det faktisk tid før ting trenger inn. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker over svarene jeg får. Noen ganger gir svarene meg masse å tenke over, setter ting i et nytt lys. Men det tar tid, tankene blir liggende og kverne i bakhodet lenge.

Jeg har brukt psykiatriforum mye i det siste, men etter at frosken tipset meg om at jeg også kan bruke forum for meldinger, kanskje særlig til det du kaller "dagboksnotater", har jeg flyttet mye av min "aktivitet" dit. Det jeg har brukt forumet til, særlig i julen, er å ha et sted å "tømme ut" alle de forferdelige tankene og følelsene som har romstert i meg. Og det har jeg hatt behov for. Det har vært min taktikk for å komme gjennom julen, som har vært ekstra vanskelig fordi jeg i utgangspunktet hadde det vanskelig.

Skrevet

Jeg er en av gjengangerne her. Den siste tiden (særlig nå i julen) har jeg ikke vært så flink til å dra nytte av svarene jeg har fått. Og jeg har sikkert gjentatt meg selv på nytt og på nytt, samme spørsmål i "delvis omarbeidet" form. Men noen ganger tar det faktisk tid før ting trenger inn. Men det betyr ikke at jeg ikke tenker over svarene jeg får. Noen ganger gir svarene meg masse å tenke over, setter ting i et nytt lys. Men det tar tid, tankene blir liggende og kverne i bakhodet lenge.

Jeg har brukt psykiatriforum mye i det siste, men etter at frosken tipset meg om at jeg også kan bruke forum for meldinger, kanskje særlig til det du kaller "dagboksnotater", har jeg flyttet mye av min "aktivitet" dit. Det jeg har brukt forumet til, særlig i julen, er å ha et sted å "tømme ut" alle de forferdelige tankene og følelsene som har romstert i meg. Og det har jeg hatt behov for. Det har vært min taktikk for å komme gjennom julen, som har vært ekstra vanskelig fordi jeg i utgangspunktet hadde det vanskelig.

Jeg vil at du skal lese dette innlegget. Det er jeg som har skevet det. Jeg var veldig glad da Mental Helse synes det var bra.

Jeg forstår og vet hva du snakker om.

http://www.sidetmedord.no/temasider/naar_foelelsene_renner_over

Ikke gi opp.

Nyttårshilsen fra:

Skrevet

Bruker jeg den for mye som dagbok?

Husker ikke hele historien til DOL, men i hvert fall ikke i det siste :-)

neelie (ferri)
Skrevet

Husker ikke hele historien til DOL, men i hvert fall ikke i det siste :-)

Nei, okay, men jeg skal passe meg alikevel jeg :)

Skrevet

Jeg innser at jeg har et problem med min behov for oppmerksomhet. Da tenker jeg på "merkelig oppmerksomhet"; det dreier seg ikke om "normal" oppmerksomhet... det kan f.eks. være et behov for at folk ser hvor mye jeg sliter...

Hva om dette er medvirkende til at jeg ikke mestrer normale sosiale ting? Hva kan jeg gjøre med dette?

Gjest andemora
Skrevet

Jeg skal lese det senere. Akkurat nå orker jeg ikke.

Orio 'the drama-queen'!

Skrevet

Orio 'the drama-queen'!

Les din Bjørnson: "....trå ham ikke med jernskodd hæl, ligger han enn i støvet......".

Gjest andemora
Skrevet

Les din Bjørnson: "....trå ham ikke med jernskodd hæl, ligger han enn i støvet......".

Har du ikke ordet i din makt fra før, kan du få det ved å bruke Norges største sitatsamling. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...