Gå til innhold

Juletrefest

Anbefalte innlegg

Uff, vil egentlig ikke være vanskelig, men jeg syns det er så tåpelig med slike adopsjonsjuletrefester og alle andre adopsjons arrangement. Hvem er det vi holder de for? oss selv? Ja... for det ER kjekt å treffe alle dere andre, men mine unger hater disse sammenkomstene. Derfor går vi ikke lenger. Tror de føler at det blir kunstig å skulle være venn med noen fordi de er adoptert.

Tenk om alle prøverørsungene skulle møtes på juletrefest,,,,

Godt mulig det var en dårlig sammenligning, men jeg lar det stå til....

Er klar for mye pepper, så kjør på!

Hei.-)

Vel, det er et kjempe koselig arrangement! Men vi har ikke vært der på MANGE år fordi eldstemann ikke vil gå. Orker ikke å ta den kampen også! Så vi blir hjemme. Minstemann har aldri vært på juletrefesten arrangert av lokalavdelingen her. Vi var også veldig entusiastiska og positive til juletrefestene, men det hjelp ikke stort. Hun ville ikke gå, hun ville være sammen venner!

Vi har så pass mye omgang med andre adoptivbarn med foreldre ellers i året, så de får behovet dekket på den måten. Da er de jo sammen med venner og ikke mange de ikke kjenner, men ser kanskje 1 gang i året eller for første gang!

Leser boken til Ane Ram, og hun sier vel akkurat noe om dette...

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2382639
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest girasol

Det med prøverør var mest humoristisk og for å sette ting veldig på spissen.

De som er i deres situasjon har jo veldig mye til felles. Som du sier ser de at andre har det slik som dem osv.

Men hva har mine unger til felles med andre adopterte? Jo, de er adopterte... Det er vel det mine unger også føler, at de ikke har noe tilfelles med de andre. tror de føler det veldig merkelig å skulle møtes fordi de er "født" på samme måte. De som er adoptert er like forskjellige som de som er født på normal måte. De har ikke mer tilfelles enn det de har de som er født ved hjelp av prøverør egentlig. Joda, de fleste er litt mørkere i huden, men hva så?

Jeg er ikke enig med deg trollemor i at adopterte barn ikke har mer til felles enn hudfarge!...

F.eks.er min knert veldig lys i huden, like hvit som meg!... :o Dessuten skal man vel ikke arrangere juletrefest for de som "ser" annerledes ut en resten av Norges befolkning??

Hvis vår familie drar på juletrefest er det av 2 grunner:

1. Hele familien vår treffer andre familier som vi kanskje har hatt kontakt med gjennom adopsjonsforberedende kurs, hentereise, lokalavdeling, felles interesser etc. Klart vi kan treffe dem senere og, men hva er nå poenget med å treffes til en spesiell sammenkomst da?? Jo det må jo være å feire et eller annet... om det er å arrangere fest til 17.mai, nyttårsfest, bursdagsfest, juletrefest, etc.etc. Jeg synes det er helt glimrende at lokalavdelinga vår arrangerer en fest i løpet av året! Men det hadde strengt talt ikke trengt å være en juletrefest. Men det har blitt tradisjon. Helt ok!

2. Knerten treffer andre barn som også er født i et annet land. Han treffer barn som er født i samme land som ham. Man skal faktisk ikke undervurdere verdien av å ha hatt litt kontakt med et adopsjonsmiljø for barna sin skyld - for mangt og mye kan dukke opp senere i et barns liv av tanker, spørsmål, refleksjoner, minner o.l.

Vi drar på juletrefesten i år, og det er først og fremst for å treffe andre familier vi kjenner litt fra før. Og fordi det er ingen andre juletrefester som arrangeres i vår omgangskrets så vidt jeg vet, og det er gøy med en fest ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2382717
Del på andre sider

Gjest girasol

Jeg er ikke enig med deg trollemor i at adopterte barn ikke har mer til felles enn hudfarge!...

F.eks.er min knert veldig lys i huden, like hvit som meg!... :o Dessuten skal man vel ikke arrangere juletrefest for de som "ser" annerledes ut en resten av Norges befolkning??

1. Hele familien vår treffer andre familier som vi kanskje har hatt kontakt med gjennom adopsjonsforberedende kurs, hentereise, lokalavdeling, felles interesser etc. Klart vi kan treffe dem senere og, men hva er nå poenget med å treffes til en spesiell sammenkomst da?? Jo det må jo være å feire et eller annet... om det er å arrangere fest til 17.mai, nyttårsfest, bursdagsfest, juletrefest, etc.etc. Jeg synes det er helt glimrende at lokalavdelinga vår arrangerer en fest i løpet av året! Men det hadde strengt talt ikke trengt å være en juletrefest. Men det har blitt tradisjon. Helt ok!

2. Knerten treffer andre barn som også er født i et annet land. Han treffer barn som er født i samme land som ham. Man skal faktisk ikke undervurdere verdien av å ha hatt litt kontakt med et adopsjonsmiljø for barna sin skyld - for mangt og mye kan dukke opp senere i et barns liv av tanker, spørsmål, refleksjoner, minner o.l.

Vi drar på juletrefesten i år, og det er først og fremst for å treffe andre familier vi kjenner litt fra før. Og fordi det er ingen andre juletrefester som arrangeres i vår omgangskrets så vidt jeg vet, og det er gøy med en fest ;-)

Ser forresten at jeg leste innlegget ditt litt kjapt trollemor, du sier ikke noe om å arrangere fest for de som er mørkere i huden - jeg mener dermed heller ikke å hevde at du sa det ;-)

(Litt rørete forklart, men håper du skønner hva jeg mener :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2382718
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvor gammel er knerten din? Disse arrangementene var fine å være med på de, helt til ungene ikke ville lenger... Jeg er med i en gruppe for adopsjonsforeldre, så det er ikke det at vi ike engasjerer oss. Syns det er supert å ha likesinnede foreldre å snakke med osv, men da uten barna tilstede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383011
Del på andre sider

krabba1365381136

Trodde dette var frivillig jeg. De som har lyst til å treffe venner og kjente tar seg en tur. Er det ikke sånn det er med alle juletrefester da?

Ja, de som vil tar seg en tur har mulighet. Min sønn gleder seg til å treffe de andre og særlig de han kjenner best. Han syntes det er stas og litt spennende og han begynner faktisk å bli vel stor for juletrefest. Mor og far gleder seg til en adopsjonsprat. Vi går på disse tingene når vi har lyst og blir hjemme når vi ikke har lyst :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383022
Del på andre sider

plommeblomst

Uff, vil egentlig ikke være vanskelig, men jeg syns det er så tåpelig med slike adopsjonsjuletrefester og alle andre adopsjons arrangement. Hvem er det vi holder de for? oss selv? Ja... for det ER kjekt å treffe alle dere andre, men mine unger hater disse sammenkomstene. Derfor går vi ikke lenger. Tror de føler at det blir kunstig å skulle være venn med noen fordi de er adoptert.

Ingen MÅ vel noe som helst, men så lenge noen syns det er hyggelig med juletrefest, så er det vel greit? De som ikke vil, holder seg vel bare unna? Juletrefester er vel morsomst for små barn, som kanskje ikke er så opptatt ennå av å gjøre "alt" sammen med de vanlige vennene. Og det gjør vel ikke noe om foreldre syns det er hyggelig å treffe gamle kjente på en juletrefest. Hvis interessen dabber av, så blir det nok ikke arrangert flere fester.

Vi pleier å delta på juletrefest arrangert på arbeidsplassen min. Der treffer barna ingen andre barn de kjenner fra før. Så lenge de syns det er stas, så går vi, hvis det blir kjedelig, overlater vi til "nye generasjoner" å stille på festene :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383047
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Ingen MÅ vel noe som helst, men så lenge noen syns det er hyggelig med juletrefest, så er det vel greit? De som ikke vil, holder seg vel bare unna? Juletrefester er vel morsomst for små barn, som kanskje ikke er så opptatt ennå av å gjøre "alt" sammen med de vanlige vennene. Og det gjør vel ikke noe om foreldre syns det er hyggelig å treffe gamle kjente på en juletrefest. Hvis interessen dabber av, så blir det nok ikke arrangert flere fester.

Vi pleier å delta på juletrefest arrangert på arbeidsplassen min. Der treffer barna ingen andre barn de kjenner fra før. Så lenge de syns det er stas, så går vi, hvis det blir kjedelig, overlater vi til "nye generasjoner" å stille på festene :)

Selvsagt, jeg prøvde bre å lufte mine meninger og kanskje få andre til å tenke igjennom hvorfor de går på slike arrangement.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383130
Del på andre sider

krabba1365381136

Er faktisk mye mere skeptisk til lotteriet vi har en gang i året. Samler inn penger til egne festligheter, vi kan vel betale det foreningen må ha for å drifte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383314
Del på andre sider

trk1365380645

Er faktisk mye mere skeptisk til lotteriet vi har en gang i året. Samler inn penger til egne festligheter, vi kan vel betale det foreningen må ha for å drifte.

Det er vel ikke til drift av adopsjonsforeningen vi sleger lodd? Så vidt ejg har skjønt går det til prosjektene de har rundt i verden, som HIV- prosjektet i Etiopia ( http://www.etiopiaklubben.no/nettredaktor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2353 ), og det syns jeg godt vi kan støtte med å selge og kjøpe lodd!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383384
Del på andre sider

Gjest Ventefar

betaler vi til egne festligheter? Vet du hvordan vi kan reservere oss mot lotteriene?

Hvis man ikke vil ha loddene er det bare å gi beskjed til adopsjonsforeningen.

MEN - lotteriet til AF finansierer mange gode prosjekter som hjelper barn som ikke kan adopteres. Mange land krever slik støtte til vanskeligstilte barn for at adopsjonsforeningene skal få lov til å drive adopsjonsvirksomhet. Hvis det ikke kom inn penger til lotteriet (eller gjennom andre innsamlinger) ville adopsjonsarbeidet i mange land stanse opp. IKKE undergrav lotteri og innsamlinger - da undergraver du adopsjonsarbeidet.

Er man villig til å bruke titusenvis av kroner på å adoptere burde ikke noen få hundrelapper i året til loddsalg/innsamling til prosjekter være noe stort offer.

Noen av oss har barn som liker å selge lodd til familie og naboer, mens andre bare kjøper loddene selv - og gir dem kanskje bort til bestemor eller slektninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383476
Del på andre sider

Gjest adoptivfamilie

Ungene hos oss gleder seg masse til disse juletrefestene som kommer en gang i året. Om det er adopsjonsforeningen eller en annen forening så er de ikke avhengige av å kjenne andre unger fra før for å ha lyst til å gå. De leker med hverandre hvis de ikke finnner nye lekekamerater. men det gjør de jo alltid! De fleste unger kan leke sammen med fremmede barn etter en liten stund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383532
Del på andre sider

Jeg opplever det også unaturlig at ungene våre skal gå på diverse treff med andre adopterte. Ungene har selv ikke noe ønske om dette, de er lite opptatt av adopsjon som tema. Jeg er enig i at det de fleste adopterte har felles er den måten de kom til sine foreldre på. Tiden før adopsjonen, og følelsene rundt det å være adoptert, varierer så mye at jeg har vanskelig for å se hva de ellers har til felles. Synes sammenligningen din med prøverørsbarn er relevant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2383748
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vært inne på tanken å droppe alle disse arrangementene fra adopsjonsforeningen.

Vi var veldig aktive da våre håpefulle var små og treffene var da veldig hyggelige for oss foreldrene.

En periode tenkte jeg at disse treffene nå var over for oss, men nå insisterer vår eldste datter på treffene. Hun blir nå 12 år og viser klart at hun vil vær med. Før forrige landstreff sa hun: "Før ville du på treff mamma, nå er det jeg som vil!."

Jeg tror disse treffene er veldig viktige, det er godt å være lik noen.....se at andre også har hvite foreldre etc.....

Vi har fosterbarn også , og for disse er det også treff. Viktig!

Mine barna trenger nemlig å se at de er lik noen.....

Kanskje har jeg misset i oppdragelsen, siden mine trenger slike treff....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384008
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg har selv vært inne på tanken å droppe alle disse arrangementene fra adopsjonsforeningen.

Vi var veldig aktive da våre håpefulle var små og treffene var da veldig hyggelige for oss foreldrene.

En periode tenkte jeg at disse treffene nå var over for oss, men nå insisterer vår eldste datter på treffene. Hun blir nå 12 år og viser klart at hun vil vær med. Før forrige landstreff sa hun: "Før ville du på treff mamma, nå er det jeg som vil!."

Jeg tror disse treffene er veldig viktige, det er godt å være lik noen.....se at andre også har hvite foreldre etc.....

''Mine barna trenger nemlig å se at de er lik noen..... Kanskje har jeg misset i oppdragelsen, siden mine trenger slike treff.''

Tøys på deg. :)

Unger er forskjellige, og har forskjellige behov i forskjellig perioder av livet. Og det er jo ikke uvanlig å se at i en familie med flere adopterte barn, er noen veldig opptatte av opphavsland og/eller fellesskap med adopterte, mens søsknene ikke bryr seg særlig om sånt. Samme foreldre har de jo, så det er nok en altfor enkel konklusjon fra de som antyder sånt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384037
Del på andre sider

trollemor;o)

Selvfælgelig har du ikke misset i oppdragelsen. ungene våre erlike ulike som alle andre unger. Det er ikke slik at alle adopterte har de samme behov. Våre vil IKKE på slike arrangement. Det at din datter på 12 vil viser jo at det ER vits i å arrangere slike tilstelninger:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384353
Del på andre sider

krabba1365381136

betaler vi til egne festligheter? Vet du hvordan vi kan reservere oss mot lotteriene?

Det er jo lotteriet til lokalforeningen og som jeg har forstått til deres arbeid. Har jeg missforstått? Går dette til arbeidet rundt i verden og til barn som ikke kan adopteres bort skal jeg v'ære den første til å åpne lommeboka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384553
Del på andre sider

krabba1365381136

Hvis man ikke vil ha loddene er det bare å gi beskjed til adopsjonsforeningen.

MEN - lotteriet til AF finansierer mange gode prosjekter som hjelper barn som ikke kan adopteres. Mange land krever slik støtte til vanskeligstilte barn for at adopsjonsforeningene skal få lov til å drive adopsjonsvirksomhet. Hvis det ikke kom inn penger til lotteriet (eller gjennom andre innsamlinger) ville adopsjonsarbeidet i mange land stanse opp. IKKE undergrav lotteri og innsamlinger - da undergraver du adopsjonsarbeidet.

Er man villig til å bruke titusenvis av kroner på å adoptere burde ikke noen få hundrelapper i året til loddsalg/innsamling til prosjekter være noe stort offer.

Noen av oss har barn som liker å selge lodd til familie og naboer, mens andre bare kjøper loddene selv - og gir dem kanskje bort til bestemor eller slektninger.

Selvsagt støtter vi arbeid for fattige barn, har bare forstått at dette går til lokalforeningens arbeid. Fint å få oppklart dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384556
Del på andre sider

krabba1365381136

Min og trenger og trives på disse treffene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384566
Del på andre sider

Gjest Ventefar

Selvsagt støtter vi arbeid for fattige barn, har bare forstått at dette går til lokalforeningens arbeid. Fint å få oppklart dette.

Det er mange slags lotterier, julemesser osv. i adopsjonsforeningene, og en del av de lokale arrangementene går kanskje til foreningens lokalavdeling osv.

Hvis du mener Adopsjonsforums landslotteri så går overskuddet derfra først og fremst til hjelpearbeid for prosjekter i samarbeidslandene.

Se hjemmesiden til AF under "bistand" på menyen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295343-juletrefest/page/2/#findComment-2384597
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...