Gå til innhold

SLIK blir den norske skolen bedre!


Anbefalte innlegg

Gjest atpolitikereikkevåkner

Voksentetthet er stikkordet som ingen polikere snakker om. Voksentetthet!

Det sier seg selv at når en lærer er alene med 28 elever, og denne klassen har 6 med lese og skrive vansker, kan h*n ikke klare å lese med alle hver dag, slik det burde ha vært i DRØMMESKOLEN, eller slik det var i vår tid.

Tenk deg bare: Du er i selskap med 25 personer, og har satt deg som mål og ha en koslig prat med alle, men i løpet av denne tida skal alle utføre oppgaver, spise, forflytte seg i rom, osv. Du blir selvsagt avbrutt av alle de andre hyggelige gjestene som du snakket med for et kvarter siden. :-)

Jaja....Må innrømme at det var et dårlig eksempel. Men regn ut hvilken tidsramme den ene læreren har til barnet ditt, i tillegg skal han ha driv i timen, undervise felles klasse, organisere og tilrettelegge.

Det hjelper lite å utvide dagen for de små. Den ene læreren er likevel alene med alle disse, og det sier seg selv at det er vanskelig å komme fra, selv i en klasse der disiplinen er optimal. De trenger hjelp til nytt fagstoff, til knytting av lisser, til åpning av ei vanskelig skuff, til å sette plaster, til å ordne i en konflikt som var ute i sandkassen med elever fra en annen klasse. osv osv.

Da jeg var liten, var det delingstimer, det var noe som het støttetimer. Nå gis det bare en liten ramme til såkalt tilpasset opplæring. Men disse timene forsvinner i vikartimer.

Det er svært få som får timer, da må de gjerne ha en sterk funksjonshemming, være flere klassetrinn under i forventet kunnskaper.

Prøv å ha leksehjelp med fem stykker i en halv time, gang så med 5 og utvid tida til en skoledag....

Jeg VET at barna mine har DYKTIGE lærere, men jeg VET også at de ikke får mange minuttene på privaten med læreren sin. Selvsagt vil jeg da gjøre lekser sammen med dem, slik at jeg vet at de får lest sammen med en voksen minst en gang pr dag.

Nå er heldigvis barna mine faglig sterke, og de får oppfølging hjemme, men det er ikke alle barn dette gjelder for. Og de TRENGER mer. Flere gruppetimer, flere enetimer, eller assistenthjelp.

SÅ: FLERE voksne inn i skolen, heller enn å sløse penger på all slags reformer. De pengene mydighetene bruker til dette, hadde hjulpet barna mine godt på vei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295424-slik-blir-den-norske-skolen-bedre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Flere voksne og mindre krav til lekse(hjelper) hjemme. Det tror jeg er et problem for mange arbeidere og elever, det å ta tid til lekser. Se for eksempel dem som har barna i sfo, kommer gjerne hjem kl fem, barnet skal på trening etter at middagen er laget. Så må de hjem å gjøre lekser og plutselig er det leggetid. Jeg tror også at stress er en god grunn for at læreevnen er minsket her i landet. Eller hva tror du?

Jeg er av de heldige som har hatt tid til å hjelpe dem opp igjennom årene.

Gjest nåmåpolitikereforstå

Helt enig! Flere voksne og mindre krav til lekse(hjelper) hjemme. Det tror jeg er et problem for mange arbeidere og elever, det å ta tid til lekser. Se for eksempel dem som har barna i sfo, kommer gjerne hjem kl fem, barnet skal på trening etter at middagen er laget. Så må de hjem å gjøre lekser og plutselig er det leggetid. Jeg tror også at stress er en god grunn for at læreevnen er minsket her i landet. Eller hva tror du?

Jeg er av de heldige som har hatt tid til å hjelpe dem opp igjennom årene.

Du har nok ikke lest innlegget så nøye: Jeg er imot lenger skoledag for de stakkars små. Som du sier er de slitne og opplever stress, fordi de skal passe inn i de voksnes (foreldregruppens) hverdag.

Jeg mener at man skal opprettholde dagens timer, med ØKE voksentettheten. Dette fordi de som trenger det ikke får den hjelpen de trenger (slik som gruppetimer, støtte, enetimer, eneminutter!) . Læreren har ikke mulighet til å rekke over alle 28 og i tillegg se hver enkelts behov når han står alene.

Det er bare 10-13 år siden vi hadde delingstimer på mange skoler Det vil si at halve klassen kom seinere, og læreren hadde norsk begynneropplæring med halv klasse. Halve klassen begynte for eksempel seinere på dagen slik at bare halv klasse fikk undervisning om gangen.

Det er bare 6 år siden vi på vår skole hadde to pedagoger i 1. klasse"! Nå er dette tatt bort på flere skoler. De blir erstattet med assistenter og flere klasser har alene-timer (dvs uten assistent eller annen-pedagog).

Det er også svært få år siden det var ressurser til de som trenger ekstrahjelp, men nå blir det som regel ikke delt ut timer før de er MERK: FLERE årstrinn bak i kunnskapsnivå. Det nytter ikke lenger å ha lese- og skrivevansker. Elevene må helst ha en diagnose eller være sterkt funskjonshemmet.

Hørselshemming er for eksempel ikke et hensyn når man lager gruppestørrelser. Selv om det anbefales en gruppestørrelse på 15, vet jeg om flere eksempler på at disse går i store klasser på 28.

Voksentettheten er viktig folkens! Ikke rart det er mobbing i skolen. Tenk deg et bursdags-selskap med 28 unger (det er MANGE barn).

I tillegg er golvarealet nesten borte når man har så mange elever i et rom. Snakk om at burhøns og oppdrettslaks har krav på sitt rom, men her stuer de barna våre så tett dem klarer og kaller det forsvarlig. Hver elev har hver sin pult, stol, ransler, kasser , osv. Det er akkurat plass til å sitte og glo mor tavla, ikke til å bevege seg.

Mindre klasser eller flere voksne inn! Ikke ut. Det er løsningen.

Ja jeg tror du har rett i mye av det du skriver. Men utviklinga går dessverre ikke den vegen. Det er ikke barnas behov som står i sentrum når barnehage- eller skoledager skal planlegges. Det er barna som må tilpasse seg de voksnes behov. Fordi de voksne jobber åtter timer om dagen så passer det jo veldig godt at de små gjør det også. At de ikke er mottagelige for læring i mer enn halvparten av de timene er visst ikke av betydning....

Annonse

Du har nok ikke lest innlegget så nøye: Jeg er imot lenger skoledag for de stakkars små. Som du sier er de slitne og opplever stress, fordi de skal passe inn i de voksnes (foreldregruppens) hverdag.

Jeg mener at man skal opprettholde dagens timer, med ØKE voksentettheten. Dette fordi de som trenger det ikke får den hjelpen de trenger (slik som gruppetimer, støtte, enetimer, eneminutter!) . Læreren har ikke mulighet til å rekke over alle 28 og i tillegg se hver enkelts behov når han står alene.

Det er bare 10-13 år siden vi hadde delingstimer på mange skoler Det vil si at halve klassen kom seinere, og læreren hadde norsk begynneropplæring med halv klasse. Halve klassen begynte for eksempel seinere på dagen slik at bare halv klasse fikk undervisning om gangen.

Det er bare 6 år siden vi på vår skole hadde to pedagoger i 1. klasse"! Nå er dette tatt bort på flere skoler. De blir erstattet med assistenter og flere klasser har alene-timer (dvs uten assistent eller annen-pedagog).

Det er også svært få år siden det var ressurser til de som trenger ekstrahjelp, men nå blir det som regel ikke delt ut timer før de er MERK: FLERE årstrinn bak i kunnskapsnivå. Det nytter ikke lenger å ha lese- og skrivevansker. Elevene må helst ha en diagnose eller være sterkt funskjonshemmet.

Hørselshemming er for eksempel ikke et hensyn når man lager gruppestørrelser. Selv om det anbefales en gruppestørrelse på 15, vet jeg om flere eksempler på at disse går i store klasser på 28.

Voksentettheten er viktig folkens! Ikke rart det er mobbing i skolen. Tenk deg et bursdags-selskap med 28 unger (det er MANGE barn).

I tillegg er golvarealet nesten borte når man har så mange elever i et rom. Snakk om at burhøns og oppdrettslaks har krav på sitt rom, men her stuer de barna våre så tett dem klarer og kaller det forsvarlig. Hver elev har hver sin pult, stol, ransler, kasser , osv. Det er akkurat plass til å sitte og glo mor tavla, ikke til å bevege seg.

Mindre klasser eller flere voksne inn! Ikke ut. Det er løsningen.

''Du har nok ikke lest innlegget så nøye: Jeg er imot lenger skoledag for de stakkars små''

Jeg tror ikke jeg forstår hva jeg ikke har lest så nøye. Øyene mine klarer ikke finne at jeg har skrevet at de skal ha lengre skoledager.... :)

Men når det er sagt, så tror _jeg_ det er bedre med et kvarter lengre skole slik at leksene er gjort, enn at leksene skal gjøres hjemme pga den travle hverdagen til folk. Men aller best hadde selvsagt vært om skolen fikk flere lærere.

trøtt hilsen fra

Gjest mistillittilpolitikere

Ja jeg tror du har rett i mye av det du skriver. Men utviklinga går dessverre ikke den vegen. Det er ikke barnas behov som står i sentrum når barnehage- eller skoledager skal planlegges. Det er barna som må tilpasse seg de voksnes behov. Fordi de voksne jobber åtter timer om dagen så passer det jo veldig godt at de små gjør det også. At de ikke er mottagelige for læring i mer enn halvparten av de timene er visst ikke av betydning....

Greit nok.....får en vel si...(grøsser på barnas vegne, men ser det samme som deg)

Men det politikerne i alle fall kan gjøre er å gi skolen lærertettheten tilbake! Og ikke skyld på at lærerene er blitt dårligere. Det er tross alt politikerne som setter rammene og deler ressursene.

De nedover kontinentet har valgt å trekke elever ut av klasser, lage spesialklasser, bygge spesialskoler, og på den måten får en jo en slags lærertetthet. Men jeg tror veien for oss er rett og slett gi elevene mer plass (mindre klasser), evt (neste prioritet) sette inn flere lærere i de altfor store klassene.

Gjest politikeresoveritimen

Men jeg husker at vi var 27 elever fra og med 2 klasse. Men da var det ca 7 stykker som fikk egenundervisning i noen fag. Og jeg er 35...

Nettopp: De fikk enetimer eller gruppetimer fordi de hadde behov for det. I dag har også barna behov for det, men ressursene er tatt bort.

Gjest sjøstjerna

På tide at politikere også oppfatter at skolen ikke fungerer her nå.

Har irrtert meg over det hele skoletiden til mine barn.

Ansvar for egen læring- pålegges små barn- som helst vil leke. Og så får barnet gehør på skolen- om at det ikke er nødvendig å gjøre hele programmet. BLÆH!

Nei- det burde gis mer makt til læreren. Læreren burde få sin autoritet igjen, og det bør være flere lærere inne i klassen i alle fall inntil disiplinen er satt på plass. Men helst ennå lengre.

Annonse

Gjest politikeretilbaketilskolebenken

Lærertetthet er absolutt viktig. Men høy lærertetthet er ikke nok alene.

Det hadde trigget en rekke positive faktorer i alle fall:

Flere lærere -> Elevenes behov blir sett - > læreren(E) legger bedre tilrette individtilpassa undervisning,- og ikke MINST har tid eller ekstralærer til å GI barnet den tilrettelagte undervisningen -> mindre disiplinproblemer fordi alle møter individuelt tilrettelagte mål -> bedre motivasjon og bedre læring - > større trivsel

villbringebær

Jeg mener også at den eneste måten å skape større kvalitet i den norske skolen i dag er større lærertetthet!

En klasse burde ikke bestå av mer enn maks.20 elever, og en del fag burde ikke ha mer enn 12-15 elever per gruppe. Det gjelder f.eks.språkfag og matematikk.

Problemene i den norske skolen er også prisgitt mangel på disiplin og pugging! Man er redd for å oppdra unger til å sitte stille og konsentrere seg! Og man er redd for kunnskapsinnlæring. Det er en misforstått oppfatning at barn skal leke inn kunnskap.

Trenger disiplin å utøves via et totalitært styresett? Nei. Hvis man tenker litt annerledes om disiplin og indre motivasjon vil man se at det fins alternativer til den gamle skole som likevel lærer barn ekte disiplin og karakterbygging.

Trenger pugging å være automatisk oppramisng av fakta? Nei. Pugging av kunnskap kan gjøres interesant på mange måter! Det er dessuten trist at den norske skolen i dag ser ut til å neglisjere at barn faktisk ønsker å lære!

Man burde også kunne differensiere mere organisatorisk etter nivå og kjønn.

Tja.... JA det må absolutt flere lærere inn i klassene. Det er det ingen tvil om! MEN det er ikke noe problem for ungene å ha lengre skoledager. På vår skole er alle elevene der i seks timer. Funker kjempebra. Ungene får gjort mye i de tre dobbeltimene de har, og med gjort mye mener jeg ikke å sitte og jobbe i en bok, men lært gjennom andre metoder også. OG når det gjelder respekt for lærere og at "strengere lærere vil få bedre resultater", så er ikke det noe gitt. Respekten folk idag sier lærerne må kreve tilbake vil ikke komme dersom ikke foreldre også respekterer hverandre, snakker pent om skole og lærere og hverandre. Er det ikke "god gammeldags" respekt hjemme, er det vanskelig for barna å skulle ha det på skolen. Da vil ungene synes skolen er kjedelig og gammeldags og ikke være noe de kjenner seg komfortabel med, ettersom de er vant med å kunne komme med små frekke kommentarer til folk hjemme eller andre ting som kan virke som uromomenter. Det er hele samfunnet som må endre tenkemåte, ellers vil ikke elevene trives i skolen. Og det er faktisk viktig at de trives i skolen. Det kan de fint gjøre i et strengt miljø, men da er det letest for dem om de allerede er vant med rutiner, krav til oppførsel og å ha respekt for foreldre og andre mennesker de omgir seg med. ..... Det er nå min tanke

Gjest politikeraepihjehse

Tja.... JA det må absolutt flere lærere inn i klassene. Det er det ingen tvil om! MEN det er ikke noe problem for ungene å ha lengre skoledager. På vår skole er alle elevene der i seks timer. Funker kjempebra. Ungene får gjort mye i de tre dobbeltimene de har, og med gjort mye mener jeg ikke å sitte og jobbe i en bok, men lært gjennom andre metoder også. OG når det gjelder respekt for lærere og at "strengere lærere vil få bedre resultater", så er ikke det noe gitt. Respekten folk idag sier lærerne må kreve tilbake vil ikke komme dersom ikke foreldre også respekterer hverandre, snakker pent om skole og lærere og hverandre. Er det ikke "god gammeldags" respekt hjemme, er det vanskelig for barna å skulle ha det på skolen. Da vil ungene synes skolen er kjedelig og gammeldags og ikke være noe de kjenner seg komfortabel med, ettersom de er vant med å kunne komme med små frekke kommentarer til folk hjemme eller andre ting som kan virke som uromomenter. Det er hele samfunnet som må endre tenkemåte, ellers vil ikke elevene trives i skolen. Og det er faktisk viktig at de trives i skolen. Det kan de fint gjøre i et strengt miljø, men da er det letest for dem om de allerede er vant med rutiner, krav til oppførsel og å ha respekt for foreldre og andre mennesker de omgir seg med. ..... Det er nå min tanke

Gode tanker :-)

Jeg mener også at den eneste måten å skape større kvalitet i den norske skolen i dag er større lærertetthet!

En klasse burde ikke bestå av mer enn maks.20 elever, og en del fag burde ikke ha mer enn 12-15 elever per gruppe. Det gjelder f.eks.språkfag og matematikk.

Problemene i den norske skolen er også prisgitt mangel på disiplin og pugging! Man er redd for å oppdra unger til å sitte stille og konsentrere seg! Og man er redd for kunnskapsinnlæring. Det er en misforstått oppfatning at barn skal leke inn kunnskap.

Trenger disiplin å utøves via et totalitært styresett? Nei. Hvis man tenker litt annerledes om disiplin og indre motivasjon vil man se at det fins alternativer til den gamle skole som likevel lærer barn ekte disiplin og karakterbygging.

Trenger pugging å være automatisk oppramisng av fakta? Nei. Pugging av kunnskap kan gjøres interesant på mange måter! Det er dessuten trist at den norske skolen i dag ser ut til å neglisjere at barn faktisk ønsker å lære!

Man burde også kunne differensiere mere organisatorisk etter nivå og kjønn.

Akkurat!!!

Gjest Spekepølse

Vel, skolen i gamle dager var jo mye bedre enn i dag, den ga bedre resultater.

Når jeg gikk på skolen var det en lærer på 24 elever. Enda lenger tilbake var det enda lavere voksentetthet. Fantes det hjelpelærere på 50tallet?

Problemet er nok mer komplekst enn som så...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...