Gjest ikke lett dette Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Men flertallet av foreldreren har ikke mulighet for å være hjemme så mye. Det er vanlig å jobbe 8 timer. Og sfo er veldig dyrt. Men de må jo ha tid lil å gjøre lekser og da.. Man kunne gjort det i slutten av skoledagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295424-slik-blir-den-norske-skolen-bedre/page/2/#findComment-2383962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oiouyuyygpoliti Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Vel, skolen i gamle dager var jo mye bedre enn i dag, den ga bedre resultater. Når jeg gikk på skolen var det en lærer på 24 elever. Enda lenger tilbake var det enda lavere voksentetthet. Fantes det hjelpelærere på 50tallet? Problemet er nok mer komplekst enn som så... Jeg er ikke helt enig i at skolen var bedre på 50-tallet. Da var det gjerne den autoritære læreren som rådet, elever ble kalt imbisile og dumme og de måtte droppe skolen etter folkeskolen. Mange dro til sjøs som 15 åringer, eller startet som bønder eller gikk i lære. Nå er samfunnet et annet. Barn får være barn lenger. Man forventer ikke at 15 åringer skal være voksne. Samfunnet krever flere språkkunnskaper, datakunnskaper, verden er blitt globalisert og så videre. Spørs om samfunnet er blitt bedre på alle felt, men jeg vil i alle fall ikke tilbake til den autortære skole. Pugg og tavleundervsining har elevene ikke vondt av, men jammen er det kommet mange bra arbeidsmetoder enn dem, som dagens elever mestrer. Men tilbake til voksentettheten: Den var større for 6-15 år siden! DET er i alle fall sikkert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295424-slik-blir-den-norske-skolen-bedre/page/2/#findComment-2383986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Vel, skolen i gamle dager var jo mye bedre enn i dag, den ga bedre resultater. Når jeg gikk på skolen var det en lærer på 24 elever. Enda lenger tilbake var det enda lavere voksentetthet. Fantes det hjelpelærere på 50tallet? Problemet er nok mer komplekst enn som så... Du har et poeng: Skolen var faktisk bedre før. Men så hadde også elevene med seg en smule ballast fra hjemme, nemlig folkeskikk!;-) Og med det mener jeg at vi ikke var frekke i munnen til lærere, vi snakket ikke i munnen på lærere, vi ventet i langt større grad på tur, og vi gjorde en innsats sjøl! Ja, selvfølgelig er det viktig med gode lærere, mange lærere, men det er også viktig at elevene respekterer at de er på skolen nettopp for å lære, ikke for å irettesette lærere! Det er det faktisk mange som bruker en masse energi på, i stedet for å være mottakelig for læring. Et eksempel: I dag skulle jeg lære en klasse å lage powerpointpresentasjon, som et ledd i å lære digitale verktøy. Elevene skal til sist lage en presentasjon for resten av klassa, om nasjonalromantikken i maleri og musikk. Noen elever satte seg ved pc'ene for å gjøre "trinn for trinn" sammen med meg (min skjerm på storskjerm). Disse holdt munn og fulgte med. Ergo lærte de, og de turte å prøve seg fram etterhvert. Resten av klassa satt og gjorde helt andre ting: Fordi de kunne ikke å lage powerpointpresentasjon!?!?!?!?!!??!?!?!?! Hva sier dette om holdningene de har med seg hjemmefra? De er faktisk på skolen for å lære, men da kreves det at de konsentrerer seg, og gjør slik de blir fortalt! Det er lov å gjøre feil, så lenge man gjør dem! Men de som ikke engang gidder å prøve, har ingenting å klage på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/295424-slik-blir-den-norske-skolen-bedre/page/2/#findComment-2384213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.