Gå til innhold

rise barna er bra av og til

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Jeg vil påstå at lett ris på rompa, som en tydelig konsekvens av noe som har blitt gjort galt, er LANGT mindre skadelig enn å ha en forelder som mishandler barna psykisk, fysisk og seksuelt. Det trenger heller ikke være værre en en kjeftetirade. Jeg tror også at det er mindre skadelig enn måten mange oppdrar barna til religiøs tro på (for eks. å fortelle barn at mennesker er syndere og om himmel og helvete.)

I Frankrike er det ikke uvanlig eller ulovlig å straffe ungene sine, tror dere alle de som blir slått går rundt med varige men pga dette?

Jeg ville ikke slått mine egne barn, men tror ikke det er så skadelig som mange skal ha det til, så lenge det er en viss forutsigbarhet rundt det, og man ikke denger dem helseløs.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flowy

8

• PieLill

5

• Mrs. Wallace

4

• lurvelita

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil påstå at lett ris på rompa, som en tydelig konsekvens av noe som har blitt gjort galt, er LANGT mindre skadelig enn å ha en forelder som mishandler barna psykisk, fysisk og seksuelt. Det trenger heller ikke være værre en en kjeftetirade. Jeg tror også at det er mindre skadelig enn måten mange oppdrar barna til religiøs tro på (for eks. å fortelle barn at mennesker er syndere og om himmel og helvete.)

I Frankrike er det ikke uvanlig eller ulovlig å straffe ungene sine, tror dere alle de som blir slått går rundt med varige men pga dette?

Jeg ville ikke slått mine egne barn, men tror ikke det er så skadelig som mange skal ha det til, så lenge det er en viss forutsigbarhet rundt det, og man ikke denger dem helseløs.

Man kan jo diskutere lenge og vel hva som er mest skadelig, men hva vinner vi på det? Gi meg heller noen gode grunner til hvorfor det er bra å daske/slå barn? Hva godt fører det med seg?

Gjest Spekepølse

Man kan jo diskutere lenge og vel hva som er mest skadelig, men hva vinner vi på det? Gi meg heller noen gode grunner til hvorfor det er bra å daske/slå barn? Hva godt fører det med seg?

Vel, det er en av mange måter å sette grenser på.

Mange bruker språket, høylytte og sinte stemmer - og det er alment godtatt, selv om det frarådes.Straff er jo straff uansett.

Det beste er jo positiv oppdragelse som ikke straffer i det hele tatt.

Om man kan sette grenser med lett fysisk straff, og det ikke egentlig gjør store skaden, så hvorfor ikke (om man klarer)?

Vel, det er en av mange måter å sette grenser på.

Mange bruker språket, høylytte og sinte stemmer - og det er alment godtatt, selv om det frarådes.Straff er jo straff uansett.

Det beste er jo positiv oppdragelse som ikke straffer i det hele tatt.

Om man kan sette grenser med lett fysisk straff, og det ikke egentlig gjør store skaden, så hvorfor ikke (om man klarer)?

Ja, men klarer man det da? Er det ikke fare for at dette med å rise barnet blir en slags trussel og at avstraffelsen kan øke i styrke etter hvert? For meg blir det helt feil hvis jeg skal vise kjærlighet til barnet mitt i det ene øyeblikket og rise det i det neste. Jeg slår ingen og er mot vold. For det er jo det det er. Det er vold mot et forsvarsløst barn. Finnes det egentlig noe verre enn å slå en som er mindre enn seg?

Gjest Spekepølse

Ja, men klarer man det da? Er det ikke fare for at dette med å rise barnet blir en slags trussel og at avstraffelsen kan øke i styrke etter hvert? For meg blir det helt feil hvis jeg skal vise kjærlighet til barnet mitt i det ene øyeblikket og rise det i det neste. Jeg slår ingen og er mot vold. For det er jo det det er. Det er vold mot et forsvarsløst barn. Finnes det egentlig noe verre enn å slå en som er mindre enn seg?

noen klarer vel dette - og det var jo helt vanlig før.

Spørsmålet er vel om det er vold å daske noen på rompa. Er det mer vold enn å kjefte sint på ungen?

Det er like vondt å bli kjeftet på når man har gjort noe galt, som å bli slått.

Men tidene har jo endret seg, så de fleste i dag vil ikke klare slik avstraffing.

Men kanskje vi bør sette kjefting på dagsorden også? Voksne skal ikke ha lov til å være sinte på barna sine heller?

Hvordan tror du ekte sinne oppleves for et barn i forhold til foreldre som på en forutsigbar måte bruker ris på rompa - bestemt, men ikke sint?

Spørsmålet er vel om det er vold å daske noen på rompa. Er det mer vold enn å kjefte sint på ungen?

Men tidene har jo endret seg, så de fleste i dag vil ikke klare slik avstraffing.

Men kanskje vi bør sette kjefting på dagsorden også? Voksne skal ikke ha lov til å være sinte på barna sine heller?

Hvordan tror du ekte sinne oppleves for et barn i forhold til foreldre som på en forutsigbar måte bruker ris på rompa - bestemt, men ikke sint?

For meg har det noe med ekte følelser å gjøre. Som barn ville jeg foretrukket en voksen som viser meg ekte følelser. Sinne er en følelse som er helt berettiget i enkelte situasjoner og det er bra at barn lærer at det er lov å bli sint hvis noen f.eks snakker stygt til en. Det er en ekte reaksjon som kommer som et svar på en følelse. Å rise barnet uten sinne, men med en bestemt mine, blir noe helt annet. Det formidler en "ovenfra og ned" holdning som jeg tror barnet vil oppfatte som veldig ydmykende.

Hvis man tyr til ris forteller det meg at den voksne er umoden og ikke klarer å formidle følelsene sine. Det er lov å bli sinna, men det er ikke lov å slå. Det er en grunn til at det er forbudt. Jeg skjønner ikke at noen vil vurdere det!

Annonse

Foreldre må på en eller annen måte skaffe seg et minstemål av autoritet og respekt av hensyn til både barnet, omgivelsene og seg selv. Barn kan ikke styre seg selv.

Hvor bra dette går påvirkes både av barnets og foreldrenes personlighet samt miljø og livssituasjon. Mange foreldre opplever at de kommer til kort med de positive og resonerende virkemidlene. Slå skal man ikke. Så da er ikke veien lang til psykisk pryl. Voksne velger å si sårende, ydmykende og nedverdigende ting til barn.

Når jeg har sett hvor ødeleggende psykisk pryl kan virke på barn, har jeg mange ganger tenkt at forutsigbar og kontrollert fysisk avstraffelse hadde vært bedre. Det er svært individuelt hvordan barn takler røff behandling, enten den går på det fysiske eller psykiske. Så fasitløsninger finne ikke.

Men før man pryler et barn verbalt, kan det være en idé å tenke gjennom om dette egentlig er så mye bedre enn å slå.

mvh

For meg har det noe med ekte følelser å gjøre. Som barn ville jeg foretrukket en voksen som viser meg ekte følelser. Sinne er en følelse som er helt berettiget i enkelte situasjoner og det er bra at barn lærer at det er lov å bli sint hvis noen f.eks snakker stygt til en. Det er en ekte reaksjon som kommer som et svar på en følelse. Å rise barnet uten sinne, men med en bestemt mine, blir noe helt annet. Det formidler en "ovenfra og ned" holdning som jeg tror barnet vil oppfatte som veldig ydmykende.

Hvis man tyr til ris forteller det meg at den voksne er umoden og ikke klarer å formidle følelsene sine. Det er lov å bli sinna, men det er ikke lov å slå. Det er en grunn til at det er forbudt. Jeg skjønner ikke at noen vil vurdere det!

Det finnes mange måter å pryle et barn psykisk på, uten å heve stemmen:

Man kan si ting som inneholder budskap som:

Du er en byrde for meg.

Jeg liker ikke deg.

Du er dårligere enn andre.

Du er tåpelig.

Du er skyld i at jeg ikke har det bra.

Du er ynkelig.

Du passer ikke inn.

Ingen liker deg.

Du betyr ingen ting.

Det jeg har gitt deg, har jeg ikke gitt med glede, men med bebreidelse.

Du er ond.

Nå får alle se din svakhet og ynkelighet.

Om man lytter til hva voksne kan få seg til å si til barn, er det skremmende mye som bærer et eller flere av budskapene ovenfor. Ofte får jeg følelsen av at voksne ikke har kontroll på hvor hardt de slår når de bruker psykisk pryl.

Dette kan være minst like skadelig som å slå barna fysisk.

Det beste er å unngå både fysisk og psykisk pryl.

mvh

Nei det gjør jeg ikke, og kommer heller ikke til å begynne med det. Ser ikke grunn til å verken slå eller daske på en forsvarsløs unge.

Ville du akseptert at ungen lappa til deg hvis han/hun synes du oppførte deg dårlig? Ikke prøv å si engang at vi foreldre ikke kan behandle ungene våre urettferidge av og til. Tror heller på det og snakke med barnet og få det til å forstå hvorfor man reagerer på det som blir gjort, og hvorfor det de har gjort er galt. Tror på at god kommunikasjon er det beste for både store og små. Skal man lære barna at dete r greit å bruke vold når man mener andre gjør feil da?

Gjest tar det som aksept

Jeg har ikke lest nedover her, men antar at det er et provosering / tøyseinnlegg. Men vær klar over at det er mange som slår barna sine, og utsagn som dette, eller fra Staff og andre, vil være med på å gi aksept til de som utfører vold mot barn.

Så vær så snill, ikke skriv slikt i den tro at slike (nett)diskusjoner ikke påvirker folk.

Jeg har ikke lest nedover her, men antar at det er et provosering / tøyseinnlegg. Men vær klar over at det er mange som slår barna sine, og utsagn som dette, eller fra Staff og andre, vil være med på å gi aksept til de som utfører vold mot barn.

Så vær så snill, ikke skriv slikt i den tro at slike (nett)diskusjoner ikke påvirker folk.

Enig med deg i alle påstander i dette innlegget.

Da vil barnet lye pga at det er redd for å få ris. Det lærer ikke at det moralsk riktig å lye.. Dettror jeg da. Jeg vet ikke, men det høres logisk ut... for meg. Har ikke lest hva andre har svart, men tror ikke det er så mange anno 2008 som er for å rise barn.

Barnet vil lære at det er greit å "bare" slå litt når et annet barn er slemt. En kan ikke si til et barn at det er forbudt å slå når du gjør det selv. Da blir barnet forvirret.

Det finnes mange måter å pryle et barn psykisk på, uten å heve stemmen:

Man kan si ting som inneholder budskap som:

Du er en byrde for meg.

Jeg liker ikke deg.

Du er dårligere enn andre.

Du er tåpelig.

Du er skyld i at jeg ikke har det bra.

Du er ynkelig.

Du passer ikke inn.

Ingen liker deg.

Du betyr ingen ting.

Det jeg har gitt deg, har jeg ikke gitt med glede, men med bebreidelse.

Du er ond.

Nå får alle se din svakhet og ynkelighet.

Om man lytter til hva voksne kan få seg til å si til barn, er det skremmende mye som bærer et eller flere av budskapene ovenfor. Ofte får jeg følelsen av at voksne ikke har kontroll på hvor hardt de slår når de bruker psykisk pryl.

Dette kan være minst like skadelig som å slå barna fysisk.

Det beste er å unngå både fysisk og psykisk pryl.

mvh

Ja, jeg er selvfølgelig helt enig i det. Jeg har heller ikke sagt at psykisk pryl er det riktige. Begge deler kan være like skadelig. Diskusjonen handler vel ikke om å velge mellom to onder. :-) Når jeg refererer til sinne mener jeg normalt sinne som oppstår hos "friske" personer.

Annonse

Enig med alt det du sier her. :)

oi, tenkte ikke på at det kan være en provokatør..

folk som fikk ris på 50 taller er ikke mer voldelie enn de som vokser opp i dag uten denslags straff. hadde vi hatt skikkelig juling hadde folk visst ting fikk konsekvenser. våre barn blir ikke mishandlet, det er ikke merker etter risingen. kun ved et par anledninger har de fått smake skikkelig, men da var det sommerferie. ingen unger har vondt av å smake litt ekte god gammeldags juling av og til!

Kanskje du vil merke at barna dine får trangen til å banke deg litegranne når de blir eldre... Har du tenkt på det? Barn er tenkende og følende mennesker. Hvis ikke du behandler dem med kjærlighet og respekt, så vil de heller ikke behandle deg med kjærlighet og respekt tilbake.

Jeg ble selv riset av min mor som liten. Hun har aldri respektert noe av mine valg, hverken riktige eller gale. Hver gang hun hakker på meg i dag, så er den første impulsen at jeg har lyst å gi henne juling. Er det sånn du vil at dine barn skal tenke om deg?

Det som verre er, at når man blir behandlet slik, så mister man mye lærdom om konfliktløsning, både i det sosiale liv og som forelder... Man må hele tiden sloss mot sine egne innlærte impulser mot å slå sine egne barn. Det kan jeg love deg er temmelig slitsomt...

Alt jeg har lært som mor, har jeg måtte finne ut av selv, for den lærdom jeg fikk som "bagasje" fra min egen mor, har jeg måttet forkaste.

Ris hadde effekt på meg, men jeg har forstått i dag at det har påvirket livet mitt, og mine evner til å foreta de riktige valgene. Jeg har blitt et menneske som er usikker på mine egne følelser og på hva jeg egentlig ønsker i livet. Jeg har gått i mange år og levd etter andres ønsker og forventninger, fordi jeg har fryktet hva som skjer hvis jeg ikke "samarbeider". Jeg har latt meg kue av menn, fordi de har kunnet konrtollere meg med vold og trusler.

Nå er det nok for min del. Jeg har endt opp sliten og deprimert, uten jobb og økonomi. kan jeg legge skylda på fysisk og psykisk mishandling fra min mor? Kanskje ikke alt, nei, men hun har "hjulpet" meg "godt" på vei...

Det verste er at hun driver og hakker på meg ennå. Ingenting er bra nok. Jeg vurderer sterkt å kutte all kontakt, men det betyr også at jeg må kutte ut resten av familien, og det vet jeg ikke om jeg orker....

folk som fikk ris på 50 taller er ikke mer voldelie enn de som vokser opp i dag uten denslags straff. hadde vi hatt skikkelig juling hadde folk visst ting fikk konsekvenser. våre barn blir ikke mishandlet, det er ikke merker etter risingen. kun ved et par anledninger har de fått smake skikkelig, men da var det sommerferie. ingen unger har vondt av å smake litt ekte god gammeldags juling av og til!

Jeg tror virkelig du mener det du sier? Om så er tilfelle, kan du neppe være særlig oppdatert på det du snakker om. Jeg har en venninne som fikk ris i oppveksten og hun er også den eneste av mine venninner som fikk store problemer i ungdomstida. Vi prata mye om dette og denne formen for avstraffelse laga store sår i sjelen hennes.

Hvis man føler man må fram med riset flere ganger, så vil det jo si at risingen ikke hadde noen effekt første gangen, så hva er hensikten? Å få utløp for egne aggresjoner kanskje? Stygt å bruke barna på den måten!

Jeg opplevde iblant å få kjeft av foreldrene mine og jeg skal love deg at det var mye bedre enn om jeg hadde fått ris! Ris er nedverdigende og ødelegger selvtilliten totalt! Nå er jeg ikke akkurat for at foreldre skal kjefte på ungene sine heller, men at det er verre enn å slå barna sine, er jeg uenig i!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...