Gå til innhold

rise barna er bra av og til

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde iblant å få kjeft av foreldrene mine og jeg skal love deg at det var mye bedre enn om jeg hadde fått ris! Ris er nedverdigende og ødelegger selvtilliten totalt! Nå er jeg ikke akkurat for at foreldre skal kjefte på ungene sine heller, men at det er verre enn å slå barna sine, er jeg uenig i!

Jeg kan huske at jeg fikk ris tre ganger. Altså at pappa tok meg på fanget, sa at jeg skulle se ham inn i øynene, og så la han meg over knærne og gav meg noen rapp. Tror jeg hadde buksa på - det husker jeg ikke.

Har ikke noen særlige vonde men av det. Det verste var å måtte se ham inn i øynene. Jeg har verre minner av pappas sterke krafte stemme når han var sint....

Og jeg skammer meg når jeg bruker min kraftige stemme mot mine barn, slik at de skvetter, slik jeg gjorde det.....

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flowy

8

• PieLill

5

• Mrs. Wallace

4

• lurvelita

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg kan huske at jeg fikk ris tre ganger. Altså at pappa tok meg på fanget, sa at jeg skulle se ham inn i øynene, og så la han meg over knærne og gav meg noen rapp. Tror jeg hadde buksa på - det husker jeg ikke.

Har ikke noen særlige vonde men av det. Det verste var å måtte se ham inn i øynene. Jeg har verre minner av pappas sterke krafte stemme når han var sint....

Og jeg skammer meg når jeg bruker min kraftige stemme mot mine barn, slik at de skvetter, slik jeg gjorde det.....

Jeg får helt frysninger ved tanken på hvor nedverdigende det ville vært for meg å bli slått av foreldrene mine..Men jeg kjenner det muligens slik fordi jeg var nær venninne med ei som titt og ofte fikk ris i oppveksten. Hun sleit forferdelig med dette :-(

folk som fikk ris på 50 taller er ikke mer voldelie enn de som vokser opp i dag uten denslags straff. hadde vi hatt skikkelig juling hadde folk visst ting fikk konsekvenser. våre barn blir ikke mishandlet, det er ikke merker etter risingen. kun ved et par anledninger har de fått smake skikkelig, men da var det sommerferie. ingen unger har vondt av å smake litt ekte god gammeldags juling av og til!

Hvis du mener det du sier (tror kanskje ikke du gjør det????), så vet du jammen ikke hva du prater om!!! Det er absolutt ingenting positivt forbundet med å gi sine barn ris!!! En slik "oppdragelse" avler ikke et lykkelig og harmonisk barn, Tror tvertimot. Mine barn skal aldri få oppleve å være redd på grunn av oss foreldre.

Selv om dette i utgangspunktet tydeligvis var et "tulle-innlegg", så har du jammen greid å engasjere folk her.

Ja, jeg er selvfølgelig helt enig i det. Jeg har heller ikke sagt at psykisk pryl er det riktige. Begge deler kan være like skadelig. Diskusjonen handler vel ikke om å velge mellom to onder. :-) Når jeg refererer til sinne mener jeg normalt sinne som oppstår hos "friske" personer.

Det er mange friske, oppegående voksne som bruker psykisk pryl overfor barn.

mvh

Jeg får helt frysninger ved tanken på hvor nedverdigende det ville vært for meg å bli slått av foreldrene mine..Men jeg kjenner det muligens slik fordi jeg var nær venninne med ei som titt og ofte fikk ris i oppveksten. Hun sleit forferdelig med dette :-(

Jeg har mer erfaringer med å se barn bli pulveriserte med ord. Og tro meg, mange av dem sier de heller ville bli slått.

En søskenflokk jeg kjenner, som nå er voksen, fikk alle kontrollert fysisk straff noen ganger i oppveksten. Noen av dem synes det var helt greit og velfortjent, andre av kommer aldri helt over det.

Det er svært få barn det er mulig å oppdra uten å bruke noen som helst makt eller straff noen gang. Overmakt og ikke minst straff vil alltid oppleves ydmykende både for store og små.

Som foreldre har vi en svært viktig jobb i å forstå og ta hensyn til hvordan ting påvirker det enkelte av våre barn. Det er langt viktigere hva barnet opplever våre ord og handlinger som, enn hva vi mener med dem. Det hjelper jo ikke barnet noe om vi mener så vel, om barnet bare opplever det vondt.

mvh

Annonse

Etter min mening kan de ikke være helt friske mentalt sett hvis de snakker til barn på den måten. :-)

Mine eksempler var ikke ment som sitat på direkte ordbruk. Men kjernen i det budskapet barna oppfatter.

Prøv å pass inn utsagn som dette i den listen:

"Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med deg."

"Du gjør meg så sliten."

"Det er ingen andre som gjør slikt."

"Se hvor fint Peder sitter."

Alt etter måten det sies på, settingen, hvor mange ganger det har blitt sagt før og hvilket barn som hører det, vil det oppleves som psykisk pryl for barnet.

Jeg tror vi alle kan bli flinkere til å forstå hva det enkelte barn _hører_ med de ordene vi bruker.

mvh

Mrs. Wallace

du gikk på du også! var et tøyseinnlegg, for å få opp ltt fart

Du kan tøyse til krampa tar deg, du. Og det er sikkert morsomt for deg. For andre er det dessverre blodig alvor. Som jeg svarer flowy litt lenger ned her:

''Men problemet er at selv om trådstarter har ment å provosere, finnes det nok av folk som faktisk synes det er greit å bruke fysisk avstraffelse. Dermed kan det ikke stå ubesvart.''

Mrs. Wallace

Det pussige med ris er at (jeg har nettopp lest om det i ei fagbok i forbindelse med videreutdanning, kunne finne boka, men gidder ikke akkurat nå) er at i kulturer der ris er allmennt akseptert lærer barna noe av det, de tar ikke stor skade av det. Dette er dersom det er godt innarbeidet i folket/samfunnet. Her i Norden er det (heldigvis) allmennt kjent at ris ikke er bra. Det er ikke en del av den vanlig praktiserte barneoppdragelsen. Og her har ris faktisk kun negativ påvirkning. Barn lærer ikke av den slags og får heller skader av det.

Forsto med en gang at innlegget var ment for å provosere. Men desverre finns det mange i Norge som riser barna sine.

Hvordan får du det til å stemme med undersøkelser gjort i f.eks England, hvor fysisk avstraffelse fremdeles (eller i hvertfall inntil helt nylig) er både bredt akseptert og juridisk tillatt - men hvor resultatet av undersøkelsene like fullt er at fysisk avstraffelse slett ikke gir bedre resultater enn andre metoder.

men dere gikk på hele gjengen, haha. selvsagt riser vi ikke barna våre.

Du har jammen en rar form for humor...

Det ante meg at dette her måtte være en "tøysetråd", men uansett kan ikke slike meninger stå uimotsagte. Veldig dumt hvis personer som vuderer fysisk avstraffelse av ungene sine leser en slik tråd og bestemmer seg for at det faktisk er greit å slå ungene :-(

for meg blir dette fullstendig feil. kunne aldri brukt denne måten for å få barna til å lye!

Mener virkelig at du skal slutte med dette om du mener alvor! Tenk på hvordan barna må føle seg når du kommer frem med bjørkekvisten din eller hva du nå måtte bruke!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...