Gå til innhold

Hjelp! Baby 7 mnd vil ikke ha grøt!!

Anbefalte innlegg

Jenta mi liker ikke grøt, hun rett og slett spyr av det! Hva er alternativet i forhold til mat da? Hun liker middagsglass veldig godt, og er ganske flink til å spise brødskiver, men det går jo ikke sånne store mengder brød ned hver gang.

Er det greit å erstatte grøt på morgen med fortrinnsvis brød evt middagsglass? Får glass til lunsj, og pupp + brød efta, og fram til nå grøt til kvelds. Men nå har jeg kuttet helt ut grøt etter å ha prøvd forskjellige typer med samme resultat- alt kommer opp igjen. Derfor har hun nå fått middagsglass til kvelds og + litt brød og pupp.

Kan man få for mye middagsmat på glass? Ernæringsmessig og sånn?

Hun får fortsatt pupp 5 ganger pr dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295542-hjelp-baby-7-mnd-vil-ikke-ha-gr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars liten. Forstår henne godt. Grøt er en seig, ekkel, limete, klissete, smakløs masse som det blir masse gris av å spise. Det jeg aldri har skjønt er hvordan denne geggen kan ha blitt så hellig og ubestridt som babymat har til lands.

;-)

Grøt er et kornprodukt. Så hun får den samme næringsverdien av brødmat. Pasta er også et kornprodukt. Grov eller fin.

Tenk på all den gode, smakfulle maten som finnes å servere. Frukpuréer (som du kan få på glass). Hjemmemost frukt; banan, epler, pærer, melon, fersken. En del av de mykere fruktene kan serveres i små biter om hun takler biter.

Tenk så gøy å sitte å plukke i seg små biter av erter, kokte gulrøtter, mais, brød med litt pålegg. Mange spennende smaker og farger - og egen styring på prosessen. (God trening av pinsettgrepet også.)

Du kan trygt blåse grøten en kort og kontant avskjedsmarsj og servere det som kan friste (minus fem plater sjokolade og to poser potetgull per deg).

Potet har masse næring, det samme har fisk, kjøtt, frukt og bær. Eneste reservasjoner er potensielle allergier og ting gullungen kan sette i halsen. Tartarbiff og chilipepper kan kanskje også vente litt.

;-)

Det er en verden av deilige smaksopplevelser. Så bare sett i gang.

Bon apetit!

mvh

Stakkars liten. Forstår henne godt. Grøt er en seig, ekkel, limete, klissete, smakløs masse som det blir masse gris av å spise. Det jeg aldri har skjønt er hvordan denne geggen kan ha blitt så hellig og ubestridt som babymat har til lands.

;-)

Grøt er et kornprodukt. Så hun får den samme næringsverdien av brødmat. Pasta er også et kornprodukt. Grov eller fin.

Tenk på all den gode, smakfulle maten som finnes å servere. Frukpuréer (som du kan få på glass). Hjemmemost frukt; banan, epler, pærer, melon, fersken. En del av de mykere fruktene kan serveres i små biter om hun takler biter.

Tenk så gøy å sitte å plukke i seg små biter av erter, kokte gulrøtter, mais, brød med litt pålegg. Mange spennende smaker og farger - og egen styring på prosessen. (God trening av pinsettgrepet også.)

Du kan trygt blåse grøten en kort og kontant avskjedsmarsj og servere det som kan friste (minus fem plater sjokolade og to poser potetgull per deg).

Potet har masse næring, det samme har fisk, kjøtt, frukt og bær. Eneste reservasjoner er potensielle allergier og ting gullungen kan sette i halsen. Tartarbiff og chilipepper kan kanskje også vente litt.

;-)

Bon apetit!

mvh

Herlig skrevet innlegg - og jeg er selvfølgelig helt enig med deg :)

;-)

;-)

Bon apetit!

mvh

He he, nå ble jeg straks i bedre humør :-)

Du fikk det til å høres veldig enkelt og smakfullt!

Fruktpure er ingen slager her det heller, hun brekker seg så hun blir helt rød i fjeset, men det blir kanskje annerledes med dem man lager selv? Skal jammen gjøre et forsøk. Hvordan gjøres det da? Ikke særlig peiling på sånne ting....

Skal lage opp et lite lager med hjemmelaget middagsmat som det er mindre salt i til henne, så kan hun spise det sammen med oss når vi har middag.

Må nok bare bruke fantasien skjønner jeg! Grøten er ihvertfall ingen innertier :-(

Takk for svar!

Mrs. Wallace

Selvsagt må hun ikke spise grøt! Hun liker jo masse annet, så du er tvert i mot ganske så heldig, som allerede nå lett kan presentere variert og spennende mat for den unge frøkna. ;o)

Middagsglass, banan, avocado, fruktpureer, brødbiter med forskjellig pålegg...det er mange muligheter.

Hold deg unna honning, for mye salt, og sterke allergener, ellers er det bare fantasien som setter grenser, ;o)

Fruktpure er ingen slager her det heller, hun brekker seg så hun blir helt rød i fjeset, men det blir kanskje annerledes med dem man lager selv? Skal jammen gjøre et forsøk. Hvordan gjøres det da? Ikke særlig peiling på sånne ting....

Skal lage opp et lite lager med hjemmelaget middagsmat som det er mindre salt i til henne, så kan hun spise det sammen med oss når vi har middag.

Må nok bare bruke fantasien skjønner jeg! Grøten er ihvertfall ingen innertier :-(

Takk for svar!

Man tager en halv banan og spiser den opp selv.

Så tager man en anden tedsked og skraper litt av bananen med tedskeden. Så putter man tedskeden med litt most banan i barnets mund.

Så spytter kanskje ungen det hele ut igjen.

;-)

De må ofte kjenne en smak 5-6 ganger før de liker den.

De vil selvsagt ikke like alt like godt samme hvor mange ganger de får smake det.

Konsistens, hardhet og størrelse på biter kan være like viktig som smak.

Jeg moste middagsmat i foodprosessor så den ble litt kornete. Det var _ingen_ suksess. Poteter som smuldrer av seg selv blandet med litt melk, gikk bedre.

Et eller annet finner du som selv tigergutt og tigerjente liker.

mvh

Annonse

Gjest ikke fortvil

Minsten her i huset "spiste" / drakk kun melk til hun var 8 mnd gammel. Brakk seg når hun fikk noe annet i munnen.

Da hun var 8 mnd begynte hun å spise litt brødskive. Hun liker ikke grøt den dag i dag :) Hun er en frisk og rask 7 åring idag.

Eldstejenta mi spiste aldri grøt. Vi var på helsestasjonen flere ganger og fikk tips og råd om å danse på bordet, synge sanger, kjøre fly med skjea, osv osv osv. Fankern for noen klovner vi var, vi skulle jo ha i jenta grøt! Da hun var 7,5 mnd eller noe fant hun ut at det var greit å spise brødskiver. Frem til det var det kun pupp og det lille av grøt som en sjelden gang fant veien inn i hennes munn (=nesten ingenting) hun levde på.

Så sier helsesøster "jaja, men det er jo ikke så farlig med den grøten heller da."

ARG. Ja, nei. Babyen nå skal få smake på grøt, og hvis hun liker det skal hun få det. Men hvis ikke, så neivel, da finner vi noe annet.

Eldstejenta mi spiste aldri grøt. Vi var på helsestasjonen flere ganger og fikk tips og råd om å danse på bordet, synge sanger, kjøre fly med skjea, osv osv osv. Fankern for noen klovner vi var, vi skulle jo ha i jenta grøt! Da hun var 7,5 mnd eller noe fant hun ut at det var greit å spise brødskiver. Frem til det var det kun pupp og det lille av grøt som en sjelden gang fant veien inn i hennes munn (=nesten ingenting) hun levde på.

Så sier helsesøster "jaja, men det er jo ikke så farlig med den grøten heller da."

ARG. Ja, nei. Babyen nå skal få smake på grøt, og hvis hun liker det skal hun få det. Men hvis ikke, så neivel, da finner vi noe annet.

Jeg sitter her å hikstler.

;-)

Om jeg får flere barn skal jeg gi dem cola og chips når vi er på helsestasjonen... Og sjokolade!

Det vil sende sjokkbølger gjennom hele Helse-Norge!

mvh

Takk for svar!

Her er en side med fine oppskrifter beregnet på barn fra 6 - 9 mnd.:

http://www.barnemat.com/recipi_25.htm

Hos oss var "Kylling fra Kardemommeby" en favoritt. (Litt ned på siden)

Annonse

Vi laget småbiter av brød og ålegg, hvor skorpene var skåret bortl Dryppet MME eller vanlig melk over. Ungen sine gommer tok dette.

Eg vet barn ikke bør ha ku-melkfør de er et år. Men gubban som min spiste da hun fikk vanlig havregrøt med en liten dæsj fløte i.

Mmmm

(Kumelk forhindrer visstnok opptak av jern.)

mvh

Mrs. Wallace

En avtale.

Ja til smak og farge og mat som kan tygges!

;-)

mvh

Da snakker vi stor skuffelse for guttungen her i huset, som var en skikkelig grøt-unge. Han spiser fremdeles havregrøt hver dag før skolen (men nå er det riktignok havregrøt). ;)

Pulvergrøten er nå heller ikke noe å rope hurra for - den smaker sært. MIne ville ikke ha den. Jeg lagde grøt av havremel og melk/vann/MME (til å begynne med), eller av det som da var sammalt jernberiket hvetemel (vet ikke om det er i butikkene nå, dette er fire-fem år siden). Det likte mine barn godt. Seinere ble det vanlig havregrøt.

Da snakker vi stor skuffelse for guttungen her i huset, som var en skikkelig grøt-unge. Han spiser fremdeles havregrøt hver dag før skolen (men nå er det riktignok havregrøt). ;)

Men havregrøt er jo godt! For ikke å snakke om frokostgrøten til Toro. Det er _stor_ forskjell på det og det søte tapetlimet som kalles babygrøt.

Lillevill på 19 mnd som så ut som om jeg prøvde å drepe henne da hun fikk smake babygrøt, kaster seg over tallerkenen og sier entusiastisk 'godt' når hun får frokostgrøt :-)

Om du sender søknad i tre eksemplarer skal vi vurdere et unntak.

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...