Gå til innhold

Om abort og motiver

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

''Hva er alternativet til abort?''

Et alternativ er adopsjon. Forutsatt at et svangerskap ikke medfører vesentlig fare for kvinnens liv eller helse. Det er helt unødvendig å ikke la et barn bli født fordi biologisk mor ikke kan ta seg av det. Folk står i kø for å få adoptere barnet.

At moren ikke ønsker å gå gjennom et svangerskap, er en annen sak. Men argumentet om at barnet ikke kunne få det bra, holder ikke. Abort er av hensyn til moren, ikke barnet. Så ærlige må man kunne være.

For øvrig vreker du ut av deg minst like mye eder og galle over dine menigsmotstandere som Nessa og Co. Så hvem som sprer mest mørke rundt seg er jeg ikke helt sikker på.

At noen er motstandere av abort handler som regel mer om deres menneskesyn, enn deres kvinnesyn. Ser de på det ufødte barnet som et menneske, er det en naturlig konsekvens å ville verne om det ufødte menneske. Man vil jo ikke drepe et barn som har blitt født, fordi foreldrene ikke kan ta seg av det.

Velger man å se det ufødte barnet som noe mindre enn et menneske, blir abortsynet tilsvarende. De er det ikke så ukrenkelig.

Det må gå an å respektere at andre har et annet syn.

Jeg har mange ganger lurt på hvor mange av de som mest iherdig forsvarer abort, hadde blitt født om deres mødre hadde tilsvarende holdninger og muligheter.

;-)

Man må ha flere tanker i hodet på en gang.

Det er svært mange abortmotstandere som kjemper en stille kamp for at mødre skal orke bære fram sine barn, ved å støtte dem.

mvh

Som vanlig, PieLill, et fantastisk innlegg!

Fortsetter under...

villbringebær

Bra innlegg, også en mamma. Jeg er også mamma og i tillegg gravid på nytt. Jeg har opplevd og ta abort, noe som var en helt riktig avgjørelse for meg dengang, og som jeg ikke har angret en dag på.

Jeg er inderlig glad for at vi i 2008 er kommet så langt at kvinner med loven i hånd kan bestemme om de vil bære frem det barnet som ble unnfanget, uansett hva som var "grunnen" til at de ble gravide. Seksualdriften er den sterkeste drift sies det, og hvor mange av oss kan med hånden på hjertet si at vi ikke en eller annen gang har vært uforsiktige og slurvet med prevensjonen?? Forskjellen er bare at noen er uheldigere enn andre og blir gravide.

Det som forbauser meg er at vi fortsatt i dette nye årtusener har kvinner som ikke bare er imot abort, men også uttaler seg så nedsettende om medsøstre som har kommet i denne vanskelige situasjonen. Det er om mulig enda verre enn mørkemenn som Nessa & co. De er tross alt gamle prester med oldtidens holdninger til kvinner.

Hva er alternativet til abort? Den kvinnen som mener at hun ikke er i stand til å bære frem sitt barn har garantert gode grunner for nettopp dette. På en eller annen måte ser hun seg ikke skikket til å ta vare på barnet, og det er ingen andre som kan bestemme om det er "gyldig grunn" eller ikke.

For hvis ikke kvinnen mener å kunne ta vare på barnet - hvem skal gjøre det da? Hvor er alle dere abortmotstandere når enslige mødre strever og har det vanskelig nettopp fordi de valgte å sette barnet til verden??

Hvor er Ludvig Nessa & co når det er snakk om enslige mødres økonomi, rettigheter, avlastning etc etc? Gamle menn som Nessa vet selvsagt ingenting om hvor krevende det er å ha barn - men alle dere kvinner som til og med selv er mødre og abortmotstandere....

Å misjonere sin sak på denne måten som jeg de siste par dagene har sett her inne er en feig og latterlig måte å gjøre det på! Hvis man er imot abort så må man selvsagt begynne i helt andre enden. Hva er grunnen til at kvinner ikke ser seg i stand til å bære frem barnet? Er det økonomi? Statusen man får ved å bli enslig mor? Mulighet for avlastning?

Men overalt hvor abort diskuteres holder abortmotstanderne klokelig kjeft når det gjelder disse temaene. De messer videre om "det ufødte liv" og "abort som prevensjon".

Som jeg har sagt før; de kvinner som tar abort etter å ha veid for og i mot om de er skikket til å ta vare på et barn, er i mine øyne mye mer ansvarlig enn de som føder barn for enhver pris - uten ressurser til å gi det et godt liv.

''Men overalt hvor abort diskuteres holder abortmotstanderne klokelig kjeft når det gjelder disse temaene. De messer videre om "det ufødte liv" og "abort som prevensjon". ''

Det der er noe av det mest nedverdigende og bedrevitende jeg har lest på lenge her på dol!!

Tenk å anklage de som har en annen oppfatning om livets verdi på denne måten. Veldig, veldig trist!

Regner med at jeg er en av de du sikter til. En av de du er uenig med. En av de som misjonerer sine meninger (noe du og de andre selvsagt ikke gjør...).

Hva vet du om hvordan jeg stiller opp for vennene mine som sliter på ulike måter? Hva vet du om hvordan jeg støtter prosjekter for unge mødre i vanskeligstilte situasjoner? Hva vet du om hvordan jeg åpner hjemmet mitt for overnatting av små familiemedlemmer som har mødre som sliter som alenemødre?

Synes det er på tide at du bl.a.Chezka begynner å tenke deg om før du sprer din eder og galle ut over mennesker du ikke kjenner!

Gjest tubbel

Jeg er for at abort er kvinnens valg.

Når det gjelder abortmotstandere, så støtter jeg kun de som har et totalforbud mot abort, fordi de ser embryoet som et liv, og at det altså er drap å ta abort. Fordi det blir for selvmotsigende med de som er imot abort, "så lenge kvinnen ikke ble voldtatt, da er det greit med abort"...

Man hadde ikke drept en baby for å redde en kvinne etter voldtekt, da burde de som er imot abort, bortsett fra ved voldtekt, heller ikke drepe et foster fordi det er resultat av voldtekt.

Alle mennesker er like mye verdt, og det burde alle foster også være.

Nei, bare kvinnen selv kan velge.

hidi, the scorpion

''Men overalt hvor abort diskuteres holder abortmotstanderne klokelig kjeft når det gjelder disse temaene. De messer videre om "det ufødte liv" og "abort som prevensjon". ''

Det der er noe av det mest nedverdigende og bedrevitende jeg har lest på lenge her på dol!!

Tenk å anklage de som har en annen oppfatning om livets verdi på denne måten. Veldig, veldig trist!

Regner med at jeg er en av de du sikter til. En av de du er uenig med. En av de som misjonerer sine meninger (noe du og de andre selvsagt ikke gjør...).

Hva vet du om hvordan jeg stiller opp for vennene mine som sliter på ulike måter? Hva vet du om hvordan jeg støtter prosjekter for unge mødre i vanskeligstilte situasjoner? Hva vet du om hvordan jeg åpner hjemmet mitt for overnatting av små familiemedlemmer som har mødre som sliter som alenemødre?

Synes det er på tide at du bl.a.Chezka begynner å tenke deg om før du sprer din eder og galle ut over mennesker du ikke kjenner!

De fleste her kjenner mitt syn, men for eventuelt nye brukere, så støtter jeg ditt syn, villbringbær!

Et påbegynt liv er ett _liv_ uansett!

Gjest tubbel

Et alternativ er adopsjon. Forutsatt at et svangerskap ikke medfører vesentlig fare for kvinnens liv eller helse. Det er helt unødvendig å ikke la et barn bli født fordi biologisk mor ikke kan ta seg av det. Folk står i kø for å få adoptere barnet.

At moren ikke ønsker å gå gjennom et svangerskap, er en annen sak. Men argumentet om at barnet ikke kunne få det bra, holder ikke. Abort er av hensyn til moren, ikke barnet. Så ærlige må man kunne være.

For øvrig vreker du ut av deg minst like mye eder og galle over dine menigsmotstandere som Nessa og Co. Så hvem som sprer mest mørke rundt seg er jeg ikke helt sikker på.

At noen er motstandere av abort handler som regel mer om deres menneskesyn, enn deres kvinnesyn. Ser de på det ufødte barnet som et menneske, er det en naturlig konsekvens å ville verne om det ufødte menneske. Man vil jo ikke drepe et barn som har blitt født, fordi foreldrene ikke kan ta seg av det.

Velger man å se det ufødte barnet som noe mindre enn et menneske, blir abortsynet tilsvarende. De er det ikke så ukrenkelig.

Jeg har mange ganger lurt på hvor mange av de som mest iherdig forsvarer abort, hadde blitt født om deres mødre hadde tilsvarende holdninger og muligheter.

;-)

Det er svært mange abortmotstandere som kjemper en stille kamp for at mødre skal orke bære fram sine barn, ved å støtte dem.

mvh

Hvor mange står i kø for å få adoptere et barn med FAS + hjertefeil?

;-)

mvh

Bra skrevet!! :0)

Annonse

Når det gjelder abortmotstandere, så støtter jeg kun de som har et totalforbud mot abort, fordi de ser embryoet som et liv, og at det altså er drap å ta abort. Fordi det blir for selvmotsigende med de som er imot abort, "så lenge kvinnen ikke ble voldtatt, da er det greit med abort"...

Man hadde ikke drept en baby for å redde en kvinne etter voldtekt, da burde de som er imot abort, bortsett fra ved voldtekt, heller ikke drepe et foster fordi det er resultat av voldtekt.

De som ønsker et totalforbud mot abort pleier vel vanligvis å si de vil tillate det der det er vesentlig fare for morens liv og helse om hun gjennomfører svangerskapet.

Jeg anser at om en kvinne blir gravid etter voldtekt vil det å fullføre svangerskapet kunne være en så stor belastning at det kan utgjøre en vesentlig fare for både liv og helse. Så jeg kan ikke se selvmotsigelsen i dette "fritaket".

Det hender for øvrig at kvinner som har blitt gravide etter voldtekt selv velger å bære fram barnet og beholde det selv eller adoptere det bort.

mvh

Hvor mange står i kø for å få adoptere et barn med FAS + hjertefeil?

Jeg vet ikke hva FAS er, men jeg vet at noen nylig ble nektet av adopsjonsmyndighetene å adoptere et barn fordi barnet ikke ble regnet som friskt nok. De potensielle adoptantene var visstnok helt inneforstått med barnets helsetilstand.

Men det er helt klart flere som står i kø for å få adoptere et friskt barn. Det er også vanskeligere å bli godkjent som adoptanter for et barn med store helseproblem.

De fleste barn som blir abortert ville vært fullkomment friske om de ble født.

mvh

Gjest tubbel

Let me refrase, hvor mange ville stått i kø for et barn med FAS + hjertefeil?

De fleste som adopterer vil vel ha et frisk barn.

så det er slett ikke sikkert så mange ville stått i kø for å adoptere en del av de foster som blir abort.

det er en grunn til at de er uønska.

om jeg hadde funnet ut at jeg var gravid nå fordi p-pilla har svikta, så er det meget mulig det barnet ville fått FAS fordi jeg drikker hver helg, og hjertefeil fordi jeg bruker medisin som kan føre til at fosteret får hjertefeil.

Hvor mange hadde stått i kø for å ta imot det barnet??

arvelig belasta med bipolare lidelser ville det også vært.

Hvor grusomt må det ikke være å leve med både FAS, og bipolar lidelse? Og ingen foreldre som ønsker deg?

Barnevernet hadde fått mye å gjøre.

Gjest tubbel

Jeg vet ikke hva FAS er, men jeg vet at noen nylig ble nektet av adopsjonsmyndighetene å adoptere et barn fordi barnet ikke ble regnet som friskt nok. De potensielle adoptantene var visstnok helt inneforstått med barnets helsetilstand.

Men det er helt klart flere som står i kø for å få adoptere et friskt barn. Det er også vanskeligere å bli godkjent som adoptanter for et barn med store helseproblem.

De fleste barn som blir abortert ville vært fullkomment friske om de ble født.

mvh

føtalt alkoholsyndrom

barnet blir født med alkoholabstinenser og må vennes av, og lider veldig første månendene av sitt liv. Det får ofte utviklingshemming og særpreget utseende

Let me refrase, hvor mange ville stått i kø for et barn med FAS + hjertefeil?

De fleste som adopterer vil vel ha et frisk barn.

Alle som går gravide ønsker seg et friskt barn. Så det er vel ikke så merkelig.

Men det er altså noen som ønsker å adoptere barn som ikke er helt friske.

Ved adopsjon må man på en helt annen måte enn når man lager barn selv, tenke gjennom og dokumentere sin egnethet som forelder. Skal man adoptere må det ikke være tvil om at barnet vil få det bedre hos sine adoptivforeldre enn det som er alternativet. Derfor er det mange som ikke ser seg selv som skikket og/eller blir godkjente for adopsjon av barn med helseproblemer.

Det er forskjell på å plassere et barn med helseproblemer i en familie og at hvem som helst kan bli kastet ut i det om det rammer barna deres.

mvh

Annonse

føtalt alkoholsyndrom

barnet blir født med alkoholabstinenser og må vennes av, og lider veldig første månendene av sitt liv. Det får ofte utviklingshemming og særpreget utseende

Takk for informasjon. Det er forferdelig at barn blir rammet av slikt.

Jeg har venner som har adoptert barn med større skader enn dette.

mvh

så det er slett ikke sikkert så mange ville stått i kø for å adoptere en del av de foster som blir abort.

det er en grunn til at de er uønska.

om jeg hadde funnet ut at jeg var gravid nå fordi p-pilla har svikta, så er det meget mulig det barnet ville fått FAS fordi jeg drikker hver helg, og hjertefeil fordi jeg bruker medisin som kan føre til at fosteret får hjertefeil.

Hvor mange hadde stått i kø for å ta imot det barnet??

arvelig belasta med bipolare lidelser ville det også vært.

Hvor grusomt må det ikke være å leve med både FAS, og bipolar lidelse? Og ingen foreldre som ønsker deg?

Barnevernet hadde fått mye å gjøre.

Sist jeg sjekket statistikken ble de fleste aborter utført på friske kvinner med "normal" sos.status og økonomi. Alderen var rundt 25 og litt over.

Så overvekten av barn som blir abortert bort hadde forutsetning for å bli født som friske barn med full førlighet.

Og som sagt så kjenner jeg minst et forelderpar som ville vært glade for å få adoptere et barn med den helsetilstanden du beskriver.

mvh

Grunnen til at Jeg skrev dette om at det i noen situasjoner kan være forståelig når kvinnen eks blir voldtatt er for å unngå å bli "halshugget" av dere. Man blir tydeligvis sett på som "mørkemann" om man mener slikt - rart - vi

Jeg er enig med villbringebær i at et liv er et liv ved befruktelsen.

Gjest tubbel

De som ønsker et totalforbud mot abort pleier vel vanligvis å si de vil tillate det der det er vesentlig fare for morens liv og helse om hun gjennomfører svangerskapet.

Jeg anser at om en kvinne blir gravid etter voldtekt vil det å fullføre svangerskapet kunne være en så stor belastning at det kan utgjøre en vesentlig fare for både liv og helse. Så jeg kan ikke se selvmotsigelsen i dette "fritaket".

Det hender for øvrig at kvinner som har blitt gravide etter voldtekt selv velger å bære fram barnet og beholde det selv eller adoptere det bort.

mvh

ok da skjønner jeg litt mer av det synet, fordi da tenker man at det er ett liv-mot et annet liv, og at det da er ok å ta det ene i ekstremtilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...