Gå til innhold

Hvordan løse dette?

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Småjentene her har fått en stor rutsjebane i julegave som er i stua. Til våren skal den ut. Den tåler en tyngde på 50 kg, så alle barna her bruker den masse, selv datteren min på 12 år er innom den nå og da ;)

Så kom sønnen min hjem med ene kameraten sin som er svært overvektig. De ville selvsagt leke med rutsjebanen. Heldigvis lekte småjentene med den da, og de har førsterett på den. Hvordan skal jeg forhindre at kameraten rutsjer uten å nevne det med vekt? De store har en tendens til å herje mer enn de små, løpe opp og ned, så jeg frykter denne plastgreia vil sprekke om han får utfolde seg der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295660-hvordan-l%C3%B8se-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Ikke lett, det der nei. Vi har hatt lignende dilemmaer her, da ikke med overvektige barn men med eldstemanns kamerater som herjer rundt på minstebarnas leker.

Vi satte grensen ved alder/skolegang.

F.eks. at "denne sykkelen er BARE for de som enda går i barnehagen!". Eller "i dag er bassenget BARE for de under 7 år". Da kommer du utenom vekt-dilemmaet, men får likevel holdt de store vekke. Noen leker er gjerne forbeholdt de store, også?

-Ps, Storebror kan gjerne være med på sklia når han bare er sammen men småsøstrene?

Lykke til.

AneM1365380603

Hei.

Ikke lett, det der nei. Vi har hatt lignende dilemmaer her, da ikke med overvektige barn men med eldstemanns kamerater som herjer rundt på minstebarnas leker.

Vi satte grensen ved alder/skolegang.

F.eks. at "denne sykkelen er BARE for de som enda går i barnehagen!". Eller "i dag er bassenget BARE for de under 7 år". Da kommer du utenom vekt-dilemmaet, men får likevel holdt de store vekke. Noen leker er gjerne forbeholdt de store, også?

-Ps, Storebror kan gjerne være med på sklia når han bare er sammen men småsøstrene?

Lykke til.

Hmm, ja jeg kan snakke litt med de store barna her og si at de kan droppe rutsjebanen når de har venner her. Storesøster hadde en venninne her i går, og de lekte mye på den. Håper de godtar og forstår en sånn regel. Jeg kan argumentere med at de herjer sånn når de er mange store, og vi vil at rutsjebanen skal vare lengst mulig. Den kosta nesten 2000 kr, så er jo kjedelig om den blir ødelagt allerede.

Jeg kjenner også til det at store barn ønsker å leke med gåbiler, trehjulsykler og andre leker som tilhører småbarna. Jeg synes det er greit å si nei da, men når det går på vekt blir det verre.

Støtter forslag om alder som argument og at storesøsken ikke får ta med vennene sine på småsøskens leker.

Flere normalvektige store unger som herjer, kan gi vel så stor slitasje som noen runder med en som egentlig er for tung.

Også en måte å beskytte de små på.

mvh

AneM1365380603

Støtter forslag om alder som argument og at storesøsken ikke får ta med vennene sine på småsøskens leker.

Flere normalvektige store unger som herjer, kan gi vel så stor slitasje som noen runder med en som egentlig er for tung.

Også en måte å beskytte de små på.

mvh

Storesøster er allerede informert om den nye regelen, og hun godtok den uten en eneste protest :) Hun skjønner at gaven er til de små, og at vi vil den skal vare en stund. Hun får jo låne den av og til.

Håper broren tar det like pent :) Vi var ikke forberedt på at de store barna ville leke så mye i rutsjebanen. De har helt andre leker der enn de små, så du har nok rett i at de kan gjøre like stor skade som en som er veldig overvektig.

Storesøster er allerede informert om den nye regelen, og hun godtok den uten en eneste protest :) Hun skjønner at gaven er til de små, og at vi vil den skal vare en stund. Hun får jo låne den av og til.

Håper broren tar det like pent :) Vi var ikke forberedt på at de store barna ville leke så mye i rutsjebanen. De har helt andre leker der enn de små, så du har nok rett i at de kan gjøre like stor skade som en som er veldig overvektig.

Vi får krysse fingrene for at det går like greit med storebror.

mvh

Annonse

Du bør ihvertfall sette noe regler jo før jo heller. Våre nabounger er endel år eldre enn våre, men har vært her mye og lekt. Men har også ødelagt mye, ikke fordi de er overvektige men de er så voldsomme og bruker leker på "alternative måter"... De ødela bl.a sklia vår...

AneM1365380603

Du bør ihvertfall sette noe regler jo før jo heller. Våre nabounger er endel år eldre enn våre, men har vært her mye og lekt. Men har også ødelagt mye, ikke fordi de er overvektige men de er så voldsomme og bruker leker på "alternative måter"... De ødela bl.a sklia vår...

Vi har laget noen regler nå som de store barna har godtatt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...