Gå til innhold

Hvordan virker tannfeen hos dere?

Anbefalte innlegg

Min snart 6-åring har lyst til å miste melketennen sine for å få vanntenner! (ifølge han selv var dette helt logisk!)

Hvordan virker tannfeen hos dere og hvilken kurs benytter man idag?

Finnes det noen steder på nettet der man kan kjøpe fine/tøffe tannbokser/puter man kan legge tennene i? Bok om temaet kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295701-hvordan-virker-tannfeen-hos-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullsmeden har små bokser til de små tennene.

Hos oss kommer tannfeen på natten.

Tannen legges i et eggeglass med vann i, og neste morgen er det 20,- i eggeglasset.

Det har hendt at tannfeen har hatt det så travelt at hun ikke har rukket å komme innom, da kommer hun neste natt i stedet ;)

Mrs. Wallace

Han var så sen i tannfellinga, a innen første tann var ute hadde han forlengst skjønt at det ikke var noen tannfe....;-)

Jeg er redd for at det kommer til å bli sånn her også. Guttungen går i andre klasse, og ikke en tann er løs. Det har han etter meg, stakkars.

Jeg er redd for at det kommer til å bli sånn her også. Guttungen går i andre klasse, og ikke en tann er løs. Det har han etter meg, stakkars.

Den første tanna her i huset forsvant i slutten av februar da han gikk i 2. klasse;-)

Men ikke si "stakkars", for i flg min tannlege er det bare en fordel at det kommer senere, for mens de ferdige tennene ligger inne i kjeven, vil de gradvis bli styrket av kalsium etc fra maten, og dermed sterkere når de først kommer ut. :-)

Tannlegen sa at emaljen først er ved "full styrke" når man nærmer seg slutten av tenårene, og at det derfor er lettere å få hull den første tiden etter at tennene kommer opp. De blir gradvis sterkere med tiden, så absolutt ingen ulempe at de ligger beskyttet av tannkjøtt så lenge som mulig:-)

Annonse

smiler.

Vi har ikke tannfe, men tennene blir på magisk vis til penger om man legger dem i et glass vann om natten.

Barna er tragisk misstroiske og gjennomskuet det alt for tidlig.

:)

Nå har ikke jeg barn i tannfellingsalder ennå, men da jeg leste innlegge til vici tenkte jeg det samme som du skriver; at de legges i ett glass med vann. Men da jeg fikk tenkt meg litt om kom jeg til at jeg må ha blandet sammen hva man gjøre med melketenner og gebiss. For er det noen logisk grunn for å legge tanna i vann? Gjør ikke det jobben til tannfeen litt mer kronglete?

Gjest Elextra

Den første tanna her i huset forsvant i slutten av februar da han gikk i 2. klasse;-)

Men ikke si "stakkars", for i flg min tannlege er det bare en fordel at det kommer senere, for mens de ferdige tennene ligger inne i kjeven, vil de gradvis bli styrket av kalsium etc fra maten, og dermed sterkere når de først kommer ut. :-)

Tannlegen sa at emaljen først er ved "full styrke" når man nærmer seg slutten av tenårene, og at det derfor er lettere å få hull den første tiden etter at tennene kommer opp. De blir gradvis sterkere med tiden, så absolutt ingen ulempe at de ligger beskyttet av tannkjøtt så lenge som mulig:-)

Det der kan jeg skrive under på, i hvertfall stemmer det med min erfaring.

Jeg mistet melketennene og fikk de nye tennene svært tidlig, og fikk hull i mange av de nye tennene allerede tidlig i barneskolen, og slik fortsatte det... Har i det hele tatt svært mange fyllinger i tennene, til tross for at jeg har hatt knapt et eneste hull etter at jeg ble 18.

Heldigvis ser ikke mine barn ut til å ha arvet den tidlige tannfellingen min, de er vel helt gjennomsnittlige tror jeg. Gutten min på seks og et halvt har nå mistet de fire fortennene. Dessuten tror jeg tennene til barna mine generelt blir passet mye bedre på enn mine ble :/.

Gjest tam-tann

Nå har ikke jeg barn i tannfellingsalder ennå, men da jeg leste innlegge til vici tenkte jeg det samme som du skriver; at de legges i ett glass med vann. Men da jeg fikk tenkt meg litt om kom jeg til at jeg må ha blandet sammen hva man gjøre med melketenner og gebiss. For er det noen logisk grunn for å legge tanna i vann? Gjør ikke det jobben til tannfeen litt mer kronglete?

Tannfeen er ikke inne i bildet i det hele tatt.

Magien ligger i glasset med vann. Tannen forvandles på mystisk vis til penger i løpet av natten.

Gjest annlovinda

Gullsmeden har små bokser til de små tennene.

Hos oss kommer tannfeen på natten.

Tannen legges i et eggeglass med vann i, og neste morgen er det 20,- i eggeglasset.

Det har hendt at tannfeen har hatt det så travelt at hun ikke har rukket å komme innom, da kommer hun neste natt i stedet ;)

Godt å se at det ikke bare er hos oss tannfeen ikke har rukket innom. Her har tannfeen da også kommet neste natt. :)

Mrs. Wallace

Jada, jeg vet at det er bra, sånn rent tannmessig. Men guttungen har gått og rugget håpefullt på tennene siden siste året i barnehagen, og ingenting skjer. Han begynner å bli desperat. ;)

Annonse

Jada, jeg vet at det er bra, sånn rent tannmessig. Men guttungen har gått og rugget håpefullt på tennene siden siste året i barnehagen, og ingenting skjer. Han begynner å bli desperat. ;)

Ja, det ble en lang ventetid her også. Han var ikke fylt 5 engang da jeg tok han på fersken i å prøve å brekke av en tann på en stor plastdinosaur han har - han hadde jo hørt fra andre i bhg at man fikk penger av å putte tenner i glass;-)

Det der kan jeg skrive under på, i hvertfall stemmer det med min erfaring.

Jeg mistet melketennene og fikk de nye tennene svært tidlig, og fikk hull i mange av de nye tennene allerede tidlig i barneskolen, og slik fortsatte det... Har i det hele tatt svært mange fyllinger i tennene, til tross for at jeg har hatt knapt et eneste hull etter at jeg ble 18.

Heldigvis ser ikke mine barn ut til å ha arvet den tidlige tannfellingen min, de er vel helt gjennomsnittlige tror jeg. Gutten min på seks og et halvt har nå mistet de fire fortennene. Dessuten tror jeg tennene til barna mine generelt blir passet mye bedre på enn mine ble :/.

Huff, så dumt at det ble slik for deg. De hullene man får som barn, kan fort skape trøbbel senere i livet:-( Her snakker jeg av erfaring, for jeg har hatt et heidundrandes styr med én enkelt tann (har plomber i flere, da, men det er denne alt har gått galt med).

Bra du passer godt på dine barnes tenner, da, for det er jo ikke _bare_ emaljens beskaffenhet som har betydning;-)

Og selv om vi har sønn med ekstremt sen tannfelling (tror han bare har mistet 8 melketenner hittil), så tar vi ikke lett på tannpussen av denn grunn! :-)

Gjest Elextra

Huff, så dumt at det ble slik for deg. De hullene man får som barn, kan fort skape trøbbel senere i livet:-( Her snakker jeg av erfaring, for jeg har hatt et heidundrandes styr med én enkelt tann (har plomber i flere, da, men det er denne alt har gått galt med).

Bra du passer godt på dine barnes tenner, da, for det er jo ikke _bare_ emaljens beskaffenhet som har betydning;-)

Og selv om vi har sønn med ekstremt sen tannfelling (tror han bare har mistet 8 melketenner hittil), så tar vi ikke lett på tannpussen av denn grunn! :-)

Har heldigvis ikke hatt problemer i form av rotfyllinger etc. ennå - men det kommer vel! Skoletannlegen var jo av typen som heller boret litt mer enn litt mindre, så plombene er store :/.

Men det synes heldigvis ikke så godt - særlig ikke nå som jeg har byttet ut stadig flere plomber med hvite fyllinger *smiler tappert* :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...