Gå til innhold

9 år og "spiseproblemer"

Anbefalte innlegg

Gjest anonymforkakuratnå

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1199807508' post='3772788]

*nikker*

Jeg er bortimot altetende når jeg er hjemme (og planlegger å være hjemme resten av dagen), men jeg har et sosialt handicap når det gjelder å spise sammen med andre. Dette gjelder stort sett alt av stekt mat, så du kan tenke deg hvor snerpete det høres ut når jeg prøver å unngå alle grillmat-tilstelninger, restaurantbesøk etc.. :( Sosial ønsker jeg jo å være, men jeg merker at jeg trekker meg pga at det er et jævla matmas hver gang folk skal treffes *sukk*

Jeg blir skikkelig syk av det, og også av de fleste melkeprodukter (inkludert den populære desserten; is), og alt av fersk gjærbakst. *oppgitt*

det høres dritkjipt ut. merker forlk her "hyler" at jeg ikke ikke skal legge meg opp i oppdragelsen, og at jeg ikke skal lage rabalder. jeg har aldri gjort noe av dette. jeg har ingen planer om det. det er ikke snakk om å ikke ville spise variert, det er snakk om å nesten ikke spise en eneste normal ting i det hele tatt. bare utrolig usunne ting. helt ærlig så er ungen tantebarnet mitt, og jeg er bekymret for ham. jeg lurer bare litt på ting. om han hadde drlig erfaring med maten i forhold til magen, allergi, ller bare var nok en ting han ikke ønsket å prøve....for all del. jeg var slik selv. dette er....det er vanskelig for meg å beskrive, men det er som nok et ledd av hans bortskjemthet.

Fortsetter under...

det høres dritkjipt ut. merker forlk her "hyler" at jeg ikke ikke skal legge meg opp i oppdragelsen, og at jeg ikke skal lage rabalder. jeg har aldri gjort noe av dette. jeg har ingen planer om det. det er ikke snakk om å ikke ville spise variert, det er snakk om å nesten ikke spise en eneste normal ting i det hele tatt. bare utrolig usunne ting. helt ærlig så er ungen tantebarnet mitt, og jeg er bekymret for ham. jeg lurer bare litt på ting. om han hadde drlig erfaring med maten i forhold til magen, allergi, ller bare var nok en ting han ikke ønsket å prøve....for all del. jeg var slik selv. dette er....det er vanskelig for meg å beskrive, men det er som nok et ledd av hans bortskjemthet.

I ditt tilfelle, så tror jeg at du har rett; foreldrene legger opp til at ungen skal "slippe" å smake på noe annet enn det han vil ha. Idiotisk innstilling, synes jeg.

han får ikke bare pølser. han får alt helt uten alt mulig "normalt". han spiser ikke pizza, kun deig med ost for eksempel. vi har vært veldig mye sammen, og han har en ekstremt begrenset kost. jeg har ingen planer om å legge meg opp i hvodan moren hans oppdrar ham, men jeg merker meg at hun gir etter bare han blir ørlitegrann sutrete. heldigvis virker det som han er sun. han aksepterer tran og tar vitaminer. det er jo et pluss. jeg bare lurte på om dette var normalt for niåringer. kan ikke huske jeg visste noen som var slik da jeg var ni år for femten år siden. da fikk vi beskjed om å spise det som var eller ikke spise i det hele tatt.

Jeg har vel også hatt den oppdragelsen at spis det som blir servert, eller så får du ikke noe til dette måltidet. Unntaket var kokt fisk som jeg aldri har likt. (Da jeg var lita brakk jeg meg da jeg prøvde)

Pr. i dag spiser jeg da nesten alt mulig også. Elsker å prøve nye ting.

Men jeg ser jo at jeg tilpasser litt til snuppa også. (8 1/2 år) I går lagde jeg lasagne, og ho får da en egen form. Vår lasagne lager jeg ganske mye sterkere. (Men ellers de samme ingrediensene).

allergi er på en måte forståelig. her er det tilfelle om at han er kresen, og moren har gitt opp (fra dag en....vi har vært veldig nære, helt siden han ble født) å prøve på noe som helst. hun sier kanksje strengt if ra en gang, men så snur hun helt og gjør ham som han vil. hun har i det hele tatt litt vanskelig for å være streng. jeg bare "irriterer meg i korridoren". jeg har ikke sagt noe til henne. jeg orker bare ikke mekke mat til dem lenger. det har mistet all "glans". vi møtes heller ute om i skal spise sammen.

Ja, det kan nok bli litt i drøyeste laget. Så jeg forstår at du blir litt lei. Men det er nok lite du kan gjøre vil jeg tro. Man må venne seg til nye smaker for å like dem. Og det må man ofte få litt hjelp til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...