Gå til innhold

Å hjelpe til hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest må hjelpe til

Har ungene deres plikter hjemme? Hos oss ser det slik ut:

Jente 10 år gutt 7 år, gutt 5 år: Pakke sekken, ta ut matboks, henge opp ytterklær, sette tallekrken/glass inn i oppvaskmaskin, rydde rommet og rydde opp etter lek.

Gjør de lite? Bør den eldste gjøre mer? Gir dere lommepenger? Hos oss får de ikke faste lommepenger. Vi snakker mer om at alle må bidra. Litt usikker på hvor mange og hvilke plikter man innfører etterhvert. Svigerinnen min har tre unger i alderen 14 til 18 år. De gjør nesten ingenting hjemme. Må de gjøre noe blir det mye mas og sutring og sure miner. Vil ikke ha det slik om noen år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295770-%C3%A5-hjelpe-til-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine er 7 og 9 år og har egentlig ikke så mange plikter. De må henge opp yttertøy og sette skoene på eller ved siden av skohylla (den er ofte full) og sette matboks og drikkeflasker på kjøkkenbenken når vi kommer hjem om ettermiddagen. Ellers må de sette fat, glass og bestikk på kjøkkenbenken etter måltidet. Ofte hjelper de alikevel til å dekke på/av bordet uten at jeg spør. :o)

De får en tier hver i uka (+ en tier hver hos faren), denne spares til de finner ut at nå vil de i lekebutikk og se om de finner noe de har lyst på eller til de har råd til noe de har ønsket seg en stund.

AneM1365380603

Vi har kuttet ut lommepenger da det systemet ikke fungerte i det hele tatt. De får penger ved behov heller.

De må ta ut matboksen av sekken, rydde leker om kvelden, noen ganger tømme oppvaskmaskinen, rydde av bordet etter seg og holde rommene sine i orden. Sånn utenom det er det andre ting de bidrar med sånn nå og da. F eks i formiddag passet storesøster de små slik at jeg fikk en times spasertur alene.

Gjest stolt mamma til to :)

Har to barn, 12 og 7 år.

Ukedagene drar vi på jobb kl 0630, så da har den eldste ansvaret for den minste. De står opp i syv - halv åtte tiden, jeg har da i forkant smurt niste, pakket skolesekken for dem, og lagt fram klær til minsten, de ordner seg frokost, morgenstell og går til skolen.

Når de kommer hjem fra skolen, gjør de lekser, det de klarer uten hjelp, rydder ut av oppvaskmaskinen, tømmer sekkene sine for matbokser og vannflasker.

Har jeg rene klær i dunken, og den står framme, legger de sammen klær og rydder vekk disse, uten at vi spør.

Støvsuging tar den eldste når jeg spør. Ingen fast ordning på dette.

De setter på potetene ca 1/2 time før vi kommer hjem fra jobb, så da kan vi lage resten av middagen. Når vi har spist rydder hver og en inn sin tallerk og glass i oppvaskmaskinen, vi voksne rydder vekk rester og vasker kjeler.

Rommene sine holder de også iorden, jeg tar et røsk sånn innimellom, men stort sett går det greit at de ordner det selv, iallefall den eldste.

Vi har ingen lommepengeordning, begge får penger når de trenger det.

Vi er overlykkelige over det barna hjelper oss med !! Vi sparer masse penger bl.a. på SFO-opphold pga at den eldste hjelper oss så mye med pass av den minste.

Hvordan andre har det, av svigerinner, nieser og nevøer bryr jeg meg lite om, bare hverdagen fungerer for oss.

AneM1365380603

Har to barn, 12 og 7 år.

Ukedagene drar vi på jobb kl 0630, så da har den eldste ansvaret for den minste. De står opp i syv - halv åtte tiden, jeg har da i forkant smurt niste, pakket skolesekken for dem, og lagt fram klær til minsten, de ordner seg frokost, morgenstell og går til skolen.

Når de kommer hjem fra skolen, gjør de lekser, det de klarer uten hjelp, rydder ut av oppvaskmaskinen, tømmer sekkene sine for matbokser og vannflasker.

Har jeg rene klær i dunken, og den står framme, legger de sammen klær og rydder vekk disse, uten at vi spør.

De setter på potetene ca 1/2 time før vi kommer hjem fra jobb, så da kan vi lage resten av middagen. Når vi har spist rydder hver og en inn sin tallerk og glass i oppvaskmaskinen, vi voksne rydder vekk rester og vasker kjeler.

Rommene sine holder de også iorden, jeg tar et røsk sånn innimellom, men stort sett går det greit at de ordner det selv, iallefall den eldste.

Vi er overlykkelige over det barna hjelper oss med !! Vi sparer masse penger bl.a. på SFO-opphold pga at den eldste hjelper oss så mye med pass av den minste.

Hvordan andre har det, av svigerinner, nieser og nevøer bryr jeg meg lite om, bare hverdagen fungerer for oss.

*Imponert* :o)

Jente 6 år (i morgen!) og gutt 8,5 år.

De må legge vekk reine klær, rydde inn i oppvaskmaskina etter å ha spist, hjelpe til å dekke bordet, rydde sitt eget rom (jeg må fremdeles være sammen med 6-åringen for hun sporer av )

Så hender det at de vasker trappa, støvsuger eller tørker støv, og tørker av kjøkkenbordet hvis det faller seg sånn. De hjelper også til med snømåking og hagearbeid ute innimellom.

Annonse

Jeg har en gutt på 2,5 år. Han dekker og rydder av bordet ved hvert måltid, legger skitne klær i skittentøyskurven, setter på plass skoene, hjelper til med å smøre brødskiver, rydder leker og ellers må han bidra etter evne med resten av husarbeidet.

Har to barn, 12 og 7 år.

Så flinke barn du har! Og dere har gjort en flott innsats selv også, for å få dette til å fungere så bra.

Vi er mange lysår bak et sånt opplegg, så jeg sier ikke mer om det ;-)

Min på 4år må: vanne blomster,rydde rommet,,vaske poteter og lage salat til middagen.

Han hjelper med å vaske opp (vi har ikke opvaskmaskin...),tørke støv og støvsuger.

Så mater han kattene og slipper ut hundene.

Han må også ordne med nattbleien sin selv,vaske seg og henge tøyet greit opp.

Kommer ikke på mer i farten,men syns han er flink jeg!! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...