Gå til innhold

Søsken som barnevakt

Anbefalte innlegg

Gjest må hjelpe til

Ble litt inspirert av det du Ane M svarte i mitt innlegg lenger nede. Når kan unger passe yngre søsken? Kan jeg f.eks be jenta mi på 10 år se etter søsknene på 5 og 7 år en times tid mens jeg handler eller går en tur om dagen eller ettermiddagen? Kan hun passe dem en halv-en time om kvelden mens vi er på foreldrekonferanse f.eks? Hvor lenge synes dere maks hun kan passe dem?

Når kan de sitte barnevakt på ordentlig om kvelden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295773-s%C3%B8sken-som-barnevakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke latt en 10-åring passe så små barn som en 5-åring. Jeg tror nemlig ikke en 10-åring er i stand til å tenke rasjonelt nok om noe skulle skje. Mange er nok det, men jeg ville ikke tatt sjansen på det.

En halvtimes tid på dagtid ja - men ikke om kvelden, det er ikke til å komme unna at det er annerledes når det er mørkt ute og man fort begynner å forestille seg både ditt og datt.

Men det er meg. Mange tenker nok helt annerledes. :o) Mine er 7 og 9 år og får være hjemme alene en halvtimes tid mens jeg er på butikken f.eks., det har de vært i et par år nå, men ikke på kveldstid nei.

AneM1365380603

Eldstedatteren min er 12,5 år. Hun passet småjentene i dag mens den minste på 2,5 år sov formiddagshvil. Hun på snart 5 år er veldig grei og finner ikke på noe tull. Hun på 12,5 passer de av og til om kveldene når småttisene sover. Det er kun mens vi voksne handler eller tar en spasertur, og vi har alltid mobiltelefon med.

Jeg ville aldri gitt det ansvaret til sønnen min som snart er 10 år, han er rett og slett ikke moden for det ansvaret. Da datteren min var 10 år kunne hun få korte passejobber.

Så dette er altså en vurderingssak. Hvor moden er din 10-åring? Kan hun bruke telefonen i nødsfall? Er de to minste greie unger som ikke finner på ugagn og tester grenser hos storesøster når dere er borte?

Må bare fortelle om da storesøster passet småttisene første gang. Vi handlet på butikken om kvelden. Jeg tipper den minste var ca 1 år. Da vi kom hjem fant vi storesøster på soverommet vårt ved barnesenga. Der sto hun med telefonen i hånden og en lillesøster i senga som hadde spydd ut hele senga. Hun tok heldigvis ikke skrekken av det :) (Og hun var i ferd med å ringe oss)

Gjest må hjelpe til

Det kommer veldig an på hvordan barna er det ....

Jeg hadde ikke overlatt to kranglefanter (de minste) til en 10 åring.

Jeg hadde ikke latt en "umoden" 10 åring passet to yngre englebarn.

osv osv

Vel, 10 åringen er veldig moden og forstandig. Hun vet å få tak i oss på telefon, og klarer seg bra alene. De to minste er kranglefanter, men jeg tror det hadde gått bra likevel. De er greiere når vi ikke er der...:-)

Det finns ikke noe godt svar på når storesøsken kan begynne å passe småsøsken. Det kommer helt an på.

Selv har jeg ei venninne med tre barn, eldste er 12 år, nr.2 er litt yngre og den yngste er 4 år. Den midterste har Downs og familien sliter med at han stikker av. Men begge de to yngste har voldsom respekt for den eldste av søskenene, derfor lar venninna mi dem være alene. Det har alltid gått kjempefint. Dette er en moden 12åring, som vet hva som må gjøres, har alltid tatt ansvar og passet på. Det er litt av ett ansvar for en 12åring, men ansvar er ikke nødvendigvis negativt. Vedkommende får mestringsfølelse, og blir bedre til å takle de utfordringene som kommer. I begynnelsen var de selvfølgelig ikke lenge hjemme alene, nå kan de være hjemme hele dagen mens mamma og pappa er på arbeid e.l.

Annonse

Jeg holder igjen her jeg... Skjønner ihvertfall det når jeg ser på svarene her...

Eldstemann (gutt) er 12 her, og nøyaktig 10 år eldre enn snuppa på 2. Han kan være sammen med henne inne mens vi driver ute med noe, og en gang dro jeg for å hente mellomste etter at 2-åringen hadde lagt seg og han var hjemme...

Jeg er på ingen måte i tvil om at han klarer det, men jeg vil ikke at han skal sitte igjen med en følelse av "skyld" dersom noe skulle skje mens han har ansvaret... Han er snuppas store helt, og verdens beste, ansvarlige storebror - og jeg stoler fullt og helt på ham. Allikevel kvier jeg meg for å be ham om sånt, også med tanke på hvordan han vil ha det OM noe skulle skje... Jeg er ikke mamma'n hans, han er stesønnen min, vet ikke om det har betydning her??

Selv passet jeg en ettåring (trillepike) før jeg fylte 10 (vi flyttet da, og dette var på det "gamle" stedet), og det gikk kjempefint gang på gang... Så jeg er vel kanskje inkonsekvent her....

Jeg synes ikke det burde være noe problem at en 10 åring har tilsyn en time eller to med søsken som er såpass store at de kan "passe seg selv"

Men jeg ville ikke latt en 10 åring passe en 1-2 åring som krevde kontinuerlig tilsyn for ikke å være til fare for seg selv.

Jeg ville nok ventet noen år før jeg lot dem være alene om kvelden. Ihvertfall hvis de skulle klare seg selv rundt legge tid.

Men det viktigste er jo hvor modne barna er, og hva de føler seg fortrolige med.

Sålenge både du og barna de føler dere trygge på situasjonen, så vet dere best selv hva som fungerer for dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...