Gå til innhold

Får innvandrere ekstra støtte til bolig?

Gjest så tar jeg det uten signatur

Anbefalte innlegg

Gjest så tar jeg det uten signatur

Jeg mener ikke å være misunnelig eller noe, men det er noe jeg lurer på.

En innvandrer i en nabokommune har nå kommunal bolig, men hun har fått lån og skal kjøpe ny leilighet. Hun jobber og er enslig med barn. Vi har litt over en inntekt, og vi fikk beskjed om å ha to fulle inntekter om vi skulle få råd til noe eget.

Må vi leie i årevis vi da?

Kreves det at man er to og har to fulle inntekter altså? Får noen enslige støtte slik at de kan få kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Både sett, opplevd og hørt

Ikke missunnelig eller noe jeg heller, synes bare det er rasisme, den andre vegen.

Ja, invandrere får gjerne en ganske stor sum penger for å bli etablert. Ikke i alle tilfeller, men ja, det hender at invandrere får "litt" hjelp. En hjelp vi norske ikke ser så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser svaret mitt under kan feiltolkes.

Sitat: "Det som har betydning er inntekt i forhold til utgifter."

Jeg tenkte da ikke på hvor vidt personen du sikter til vil kunne motta støtte eller ikke, men som en forklaring på hvorfor hun kan ha råd til bolig og ikke dere.

Jeg er selv enslig forsørger og eier egen bolig, men mottar ingen type støtte. Når jeg fikk boliglån ble lånesøknaden vurdert ut fra mine inntekter og utgifter, ikke ut fra "antall inntekter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok ikke svare 100% utfyllende i et innlegg her. Først og fremst sitter bankfunksjonæren og vurderer deres totale inntekt i forhold til utgiftene (bil, mat, barn, +++ , og da evt. i tillegg til et lån). Også fremtidig inntekt kan bli lagt til grunn, eksempelvis hvis den ene er student og med rimelig sikkerhet vil tjene greit om en viss tid. Sistnevnte har jeg selv fått igjennom for ei tid siden. Sikkerhet i egenkapital eller gjennom kausjonist hjelper gjør det lettere å oppnå lån.

Jeg kjenner ikke til de økonomiske mulighetene for innvandrere, men det forundrer meg ikke at det ligger noe der i bunn for å hjelpe til etablering. Når det gjelder enslige foreldre som jobber, så har nok de mye romsligere økonomi enn et par der en jobber (forutsetter gjennomsnittlig inntekt da). Enslige foreldre får en haug av økonomiske tilskudd (og muligheter) som gifte bare kan drømme om. Har ei søster, enslig mor, som sitter med to barn. For å si det sånn, inntekta hennes er omtrent som en brutto på 450.000-500.000 . Hun har ingen utdannelse, og jobb med lav inntekt. Og nå klarer hun også å få igjennom å få 3 års høyskoleutdannelse gratis med samme inntekt. Uten god grunn...

Når det gjelder den enslige mora med innvandrerbakgrunn, kan det hende hun drar nytte av en kombinasjon av muligheter. Uansett har hun flust bare ved å være alene med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok ikke svare 100% utfyllende i et innlegg her. Først og fremst sitter bankfunksjonæren og vurderer deres totale inntekt i forhold til utgiftene (bil, mat, barn, +++ , og da evt. i tillegg til et lån). Også fremtidig inntekt kan bli lagt til grunn, eksempelvis hvis den ene er student og med rimelig sikkerhet vil tjene greit om en viss tid. Sistnevnte har jeg selv fått igjennom for ei tid siden. Sikkerhet i egenkapital eller gjennom kausjonist hjelper gjør det lettere å oppnå lån.

Jeg kjenner ikke til de økonomiske mulighetene for innvandrere, men det forundrer meg ikke at det ligger noe der i bunn for å hjelpe til etablering. Når det gjelder enslige foreldre som jobber, så har nok de mye romsligere økonomi enn et par der en jobber (forutsetter gjennomsnittlig inntekt da). Enslige foreldre får en haug av økonomiske tilskudd (og muligheter) som gifte bare kan drømme om. Har ei søster, enslig mor, som sitter med to barn. For å si det sånn, inntekta hennes er omtrent som en brutto på 450.000-500.000 . Hun har ingen utdannelse, og jobb med lav inntekt. Og nå klarer hun også å få igjennom å få 3 års høyskoleutdannelse gratis med samme inntekt. Uten god grunn...

Når det gjelder den enslige mora med innvandrerbakgrunn, kan det hende hun drar nytte av en kombinasjon av muligheter. Uansett har hun flust bare ved å være alene med barn.

''Har ei søster, enslig mor, som sitter med to barn. For å si det sånn, inntekta hennes er omtrent som en brutto på 450.000-500.000.''

Det regnestykket skulle jeg gjerne sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner mange som er enslige, med barn. Flere av dem har fått lån til kjøp av bolig. Det som er felles, er at de har ikke fått lån før de har hatt fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! Ingen enslige jeg kjenner, tjener på langt nær det der... Ikke kan jeg skjønne hvor du har det regnestykket fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke missunnelig eller noe jeg heller, synes bare det er rasisme, den andre vegen.

Ja, invandrere får gjerne en ganske stor sum penger for å bli etablert. Ikke i alle tilfeller, men ja, det hender at invandrere får "litt" hjelp. En hjelp vi norske ikke ser så mye til.

Til å etablere seg får de litt hjelp, ja, men utover det tror jeg ikke de får noe?

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har møtt på folk som tror at mannen min og jeg får ekstra støtte fra kommunen fordi vi er døve. De synes vi har et pent hus (en helt normal norsk enebolig, men flott tomt på foreldrene mine sin eiendom!) og klarer oss bra... Sannheten er at vi begge jobber fullt og tjener det samme som gjennomsnittet av den norske befolkning!

Den eneste støtten vi får er ca 500 kr pr mnd til dekning av ekstrautgifter pga teksttelefon (det tar lengre tid å skrive enn å prate i telefonsamtaler). Vi betaler selv f.eks. høreapparatbatterier. Tilsammen bruker vi ca 14-15 slike batterier i uka!

Det irriterer meg når folk innbiller seg at vi får økonomisk støtte og at det er derfor vi bor i et normalt, pent hus!

Mange ikke-vestlige innvandrere har en helt annen levestandard enn oss. De krever ikke på langt nær det samme som oss når det gjelder teknisk utstyr, møbler, oppussing etc.

Jeg har selv vært på besøk til innvandrerfamilier og sett hvordan de forsøker å få økonomien til å gå opp. De bruker masse ved, slår av lys og varme etc for å spare strøm. De har møbler få av oss ville hatt i vår stue ;) De bruker svært lite penger på klær og andre "unødvendige" ting. De jeg har vært på besøk hos, har kjøpt boliger som få nordmenn har vært interessert i (gamle og trekkfulle).

Jeg tror ikke situasjonen for innvandrere alltid er slik endel nordmenn innbiller seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å etablere seg får de litt hjelp, ja, men utover det tror jeg ikke de får noe?

Du aner ikke hvor mange ganger jeg har møtt på folk som tror at mannen min og jeg får ekstra støtte fra kommunen fordi vi er døve. De synes vi har et pent hus (en helt normal norsk enebolig, men flott tomt på foreldrene mine sin eiendom!) og klarer oss bra... Sannheten er at vi begge jobber fullt og tjener det samme som gjennomsnittet av den norske befolkning!

Den eneste støtten vi får er ca 500 kr pr mnd til dekning av ekstrautgifter pga teksttelefon (det tar lengre tid å skrive enn å prate i telefonsamtaler). Vi betaler selv f.eks. høreapparatbatterier. Tilsammen bruker vi ca 14-15 slike batterier i uka!

Det irriterer meg når folk innbiller seg at vi får økonomisk støtte og at det er derfor vi bor i et normalt, pent hus!

Mange ikke-vestlige innvandrere har en helt annen levestandard enn oss. De krever ikke på langt nær det samme som oss når det gjelder teknisk utstyr, møbler, oppussing etc.

Jeg har selv vært på besøk til innvandrerfamilier og sett hvordan de forsøker å få økonomien til å gå opp. De bruker masse ved, slår av lys og varme etc for å spare strøm. De har møbler få av oss ville hatt i vår stue ;) De bruker svært lite penger på klær og andre "unødvendige" ting. De jeg har vært på besøk hos, har kjøpt boliger som få nordmenn har vært interessert i (gamle og trekkfulle).

Jeg tror ikke situasjonen for innvandrere alltid er slik endel nordmenn innbiller seg...

Nei, som jeg skrev så er det nok ikke alltid at de kommer svært mye heldigere ut enn nordmenn.

Men jeg vet med sikkerhet at de både kan få riktig gode summer til etablering, svært god støtte til etablering av egen business osv.

At dere som døve skulle få noe ekstra støtte ser jeg ingen ting galt i. Har aldri tenkt slik at dere og andre får masse gratis hjelp, tvert i mot.

Det er som jeg også skrev, i følge egen mening, ganske rasisme den "gale vegen", at innvandrere kan få svært mye mer hjelp enn jeg mener en god del av oss norske i norge burde få.

Slik som f.eks. dere i deres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev så er det nok ikke alltid at de kommer svært mye heldigere ut enn nordmenn.

Men jeg vet med sikkerhet at de både kan få riktig gode summer til etablering, svært god støtte til etablering av egen business osv.

At dere som døve skulle få noe ekstra støtte ser jeg ingen ting galt i. Har aldri tenkt slik at dere og andre får masse gratis hjelp, tvert i mot.

Det er som jeg også skrev, i følge egen mening, ganske rasisme den "gale vegen", at innvandrere kan få svært mye mer hjelp enn jeg mener en god del av oss norske i norge burde få.

Jeg synes ikke vi døve skal få masse støtte, ikke annet enn det som koster "ekstra" for oss fordi vi er døve da ;-) Vi har gratis tolketjeneste og gratis tekniske hjelpemidler, men det er jo ikke penger retti lomma ;) Ellers er det bare hørselen som ikke funker, så vi burde jo egentlig klare oss ganske bra ;-)

Det viktigste er at innvandrerne blir godt integrerte i det norske samfunnet og da trenger de hjelp for f.eks. å etablere seg. Nordmenn som starter egne bedrifter får kanskje også økonomisk støtte?

Jeg har ikke inntrykk av at de innvandrerne jeg kjenner får noen ekstra støtte fra staten iallefall. De jobber hardt for å klare seg og det er mye vanskeligere for dem å få gode jobber f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste enslige med barn kunne tenke seg "oppskriften" til søstra di...

Om hun da ikke blir ferska av trydevesenet snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har ei søster, enslig mor, som sitter med to barn. For å si det sånn, inntekta hennes er omtrent som en brutto på 450.000-500.000.''

Det regnestykket skulle jeg gjerne sett...

Sist jeg snakka med henne om dette hadde hun utbetalt rundt 25.000,-/mnd. Det skulle være 300.000 utbetalt i året. Dette var for 4-5 år siden og har muligens økt noe. Hun har ikke lån så vidt meg bekjent, så en brutto skulle da være relativt høy da det er få fradrag som "monner". Må kanskje justere bruttoen ned 50.000.

Regnestykket totalt? Jeg får ikke vite alt fra henne, men jeg tror det er lønn fra jobb, barnebidrag, farsbidrag og en eller annen støtte til (kan det være bostøtte?) eller to, basert på at hun er i vanskelig økonomisk situasjon.

Tror hun kan alt av trygderegler mer enn de ansatte ved trygdekontoret. Hun vrir kluten for alt det den er verdt, for å si det sånn.

Og så er det jo litt spesielt å ha såppass med penger når en studerern (om en tid), da de andre studentene lever på stipend og lån, og kanskje litt ekstrajobbing på si'...

Korriger meg gjerne med den bruttoen hvis jeg tar alvorlig feil. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg snakka med henne om dette hadde hun utbetalt rundt 25.000,-/mnd. Det skulle være 300.000 utbetalt i året. Dette var for 4-5 år siden og har muligens økt noe. Hun har ikke lån så vidt meg bekjent, så en brutto skulle da være relativt høy da det er få fradrag som "monner". Må kanskje justere bruttoen ned 50.000.

Regnestykket totalt? Jeg får ikke vite alt fra henne, men jeg tror det er lønn fra jobb, barnebidrag, farsbidrag og en eller annen støtte til (kan det være bostøtte?) eller to, basert på at hun er i vanskelig økonomisk situasjon.

Tror hun kan alt av trygderegler mer enn de ansatte ved trygdekontoret. Hun vrir kluten for alt det den er verdt, for å si det sånn.

Og så er det jo litt spesielt å ha såppass med penger når en studerern (om en tid), da de andre studentene lever på stipend og lån, og kanskje litt ekstrajobbing på si'...

Korriger meg gjerne med den bruttoen hvis jeg tar alvorlig feil. :-))

Farsbidrag finnes ikke. Barnebidrag fra faren får hun nok. Likeså 3 barnetrygder (en mer enn antall barn). Om hun får overgangsstønad er nok ikke det mange kronene med såpass lønn. Bostøtte får hun ikke med den lønna heller. Har ungene barnehageplass / sfo-plass får hun dekket 64% av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubbel

nei, det tror jeg ikke.

stemora mi er fra afrika, alene med et barn (bor ikke sammen med faren min lenger)

hun må leie som alle andre.jobber på rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er ikke to

Nei, man må ikke ha to inntekter. Det kommer an på hvor mye man må låne (og i de fleste tilfeller idag så er det uhorvelig mye), hvor mye lån man har fra før av, om man har noen heftelser ved seg eller en dårlig kredittvurdering, hvor mye man har i inntekt i forhold til lånesummen, om man har bodd sammen i lengre tid etc. etc.

Da jeg søkte lån til bolig ba bankmannen meg sette opp et budsjett. Det gjorde jeg og sendte til ham. Vi snakket også sammen flere ganger på telefon og jeg sa tydeligvis de rette tinga så han fikk god tiltro til meg. Dessuten har jeg vært langvarig kunde i samme bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. støtte for å starte egen business er nok støtteordninger som nordmenn har vel så stor tilgang på. Vi er bare så redde for å starte vårt eget vi nordmenn. Mens det er helt normalt i andre land. Bra de har begynt med ungdombedrifter i skolen, så blir det vel en ordnings på det etterhvert :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. støtte for å starte egen business er nok støtteordninger som nordmenn har vel så stor tilgang på. Vi er bare så redde for å starte vårt eget vi nordmenn. Mens det er helt normalt i andre land. Bra de har begynt med ungdombedrifter i skolen, så blir det vel en ordnings på det etterhvert :o)

"Evt. støtte for å starte egen business er nok støtteordninger som nordmenn har vel så stor tilgang på"

Som skrevet: jeg har både opplevd, sett og hørt at dette slettes ikke alltid stemmer. Det forekommer rasisme "den andre vegen" i gangske stor skala flere steder.

Og nordmenn bør slettes ikke få brøkdelen av støtte og hjelp til å starte eget som en innvandrer får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiemonster

Veldig godt poeng. Jeg husker mange godt voksne folk klage over pakistanere og vietnamesere i nabolaget som kjørte rundt i MBW-er. "Jeg har ikke råd til sånn bil, men disse innvandrerne får penger til det." Det faktum at både 2 og 3 familier delte samme bil ble ikke vurdert engang. Måten man bruker penger på, samt prioriteringene, kan være veldig annerledes hos en del ikke-nordiske innvandrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...