Gå til innhold

Hjelp begynne med laktoseredusert kost????

Anbefalte innlegg

5 åringen skal ha en måned helt uten melkeprodukter (mat med melk i). Måneden etterpå skal han gå over til laktoseredusert kost for å finne ut om han reagerer på laktosen.

Minsten har hatt melkeallergi så denne måneden klarer jeg fint. Men hva med neste måned. Hva er laktoseredusert kost?

Hva kan han IKKE ha som er "vanlig" i hverdagen/barnehagen? Har funnet ut at det er noe som heter laktoseredusert melk, men hva med alt annet av mat?

HJELP!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295870-hjelp-begynne-med-laktoseredusert-kost/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Det er et brødmerke som heter Bakers. Den lages uten melk (men kan inneholde spor). Ellers så er de fleste kneipbrød uten melk.

"Alle" butikk-kjøpte brød er vel uten melk? Kan ikke huske å ha sett melk på ingredienslisten til et eneste brød jeg har kjøpt.

Jeg har hatt samme diagnose som 5-åringen din i snart 10 år, og syns det har gått helt fint å leve uten melk. Jeg bor i en større by, og her fører både Ica og Ultra soyaprodukter. Dersom du ikke har tilgang til Ultra- eller Icabutikker fører vanligvis helsekostbutikker slike erstatningsprodukter.

Jeg har foretrukket soyamelk framfor rismelk (veldig tynn), havremelk (veldig melete konsistens) eller laktoseredusert melk fra Tine (vond bismak!).

Ellers har jeg brukt Wipping fløteerstatning, Wipping spraykrem, og Sour Suprime rømmeerstatning - alle tre føres på Ultra. Ultra fører også soyaiskrem og andre soyadesserter, og dessuten soya yogurt og ulike oster (soyaoster og bøffelmelkoster). Alle soyaprodukter har lang holdbarhetstid, så jeg har hamstret inn med jevne mellomrom.

For mitt vedkommende har overgangen vært veldig enkel, og stort sett er det bare softis om sommeren jeg savner fra gode gamle dager...

Lykke til!

Du fortsetter å unngå ferdige matprodukter med melk i, på samme måten som du gjør nå. Og så begynner du å bruke laktoseredusert melk i matlaging og kanskje også som drikke i måned nummer to.

Jeg antar melkefri kost også innebærer å kutte ut alt av ost etc.? Det kan du ta inn igjen når du kommer til måned nr. 2.

Annonse

Jeg er enig med Orio. Laktosen er vel redusert i gulost, laktoseredusert melk og langtidsholdbar fløte. Muligens også i Biola og yoghurt?

Laktoseredusert betyr at melkesukkeret er spaltet. Denne spaltingen vil ellers skje i tarmen, og det er det en god del som ikke tåler.

Gjest laktosefri

Jeg er enig med Orio. Laktosen er vel redusert i gulost, laktoseredusert melk og langtidsholdbar fløte. Muligens også i Biola og yoghurt?

Laktoseredusert betyr at melkesukkeret er spaltet. Denne spaltingen vil ellers skje i tarmen, og det er det en god del som ikke tåler.

Biola i smapakker og litagoyoughurt er laktoseredusert.skolemelk med jordbær og sjokoladesmak er også laktoseredusert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...