Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

6

• Mrs. Wallace

5

• Katt-ja

3

• caprice

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Vet ikke hvor bakete du er, men prinsesse/Barbiekake hadde kanskje vært noe?

http://tinyurl.com/2xe9aw

http://www.kakeverden.no/oppskrift_marshmallow_fondant.htm

Selve kakebunnen er bakt i en ildfast bolle, det finnes visst også egne former til disse dokkekakene. Jernia fører vel mye av det de selger på Cacas-party (Wilton? Wilson?).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388796
Del på andre sider

Jeg lagde prinsesseslott i rosa for noen år siden - til stor applaus fra alle de inviterte prinsessene. :-)

Det var skremmende enkelt, og vil du ha forklaringen skal du få den - bare spør.

Rosa krem er imidlertid enkelt, du har i konditorfarge i kremen. Jeg brukte også saft fra bringebærsyltetøy (hjemmelaget, slik som var skikkelig rennende), for mye konditorfarge gjør ett eller annet med smaken. Blei så flott att'e!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388855
Del på andre sider

Jeg lagde prinsesseslott i rosa for noen år siden - til stor applaus fra alle de inviterte prinsessene. :-)

Det var skremmende enkelt, og vil du ha forklaringen skal du få den - bare spør.

Rosa krem er imidlertid enkelt, du har i konditorfarge i kremen. Jeg brukte også saft fra bringebærsyltetøy (hjemmelaget, slik som var skikkelig rennende), for mye konditorfarge gjør ett eller annet med smaken. Blei så flott att'e!

Kan du forklare meg hvordan du laget prinsesse slott?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388861
Del på andre sider

Kan du forklare meg hvordan du laget prinsesse slott?

På forhånd takk.

Klart! (Jeg er nemlig så stolt av den kaka, for jeg er egentlig mer slik hverdagsbaker enn festkakebaker - så jeg forteller villig! :-))

Altså, man trenger et sukkerbrød, 2 rullekaker (fortrinnsvis kjøpte, slik at de er skikkelig faste) og 4 iskjeks samt melis, krem og smågodt (det siste til pynt og ikke minst trøst for bakeren om det skulle skjære seg).

Del rullekakene i 2, slik at du altså har 4 halve rullekaker. Del sukkerbrødet og fyll med det du ville fylle med uansett, som en vanlig bløtkake. Legg på toppen på sukkerbrødet.

Så kommer det som kanskje er litt vanskelig å forklare, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Skjær ut 4 halvsirkler i sukkerbrødet, i hver "hjørne" av den runde kaken. He-he. Tips for å forstå: Hvis du lager en firkant i f.eks. papir og tilpasser den slik at den går helt ut i ytre del av kaka i hjørnene (på papiret), så er det disse hjørnene du skal skjære ut. I utskjæringene skal du sette de 4 halve rullekakene på høykant, og de blir da tårnene i prinsessekakehuset.

På toppen av hver rullekake - som står på høykant - plasserer du en iskjeks oppned. Jeg dekket iskjeksene med melis først, så de ble hvite, men det går jo også an å bruke sjokolade - eller bare ha dem som de er. De er da taket på tårnene.

Så er det bare å dekke hele sullamitten med krem, fortrinnsvis i rosa farge, og feste smågodt i kremen. Ikke krem på iskjeksene, da, men det var kanskje helt unødvendig å si.

Forresten, nå kom jeg på at jeg også hadde ett eller annet midt på kaka, altså midt på sukkerbrødet, som en forhøyning. Hm, hva kunne det være, da? Foresvever meg at også det var ett eller annet ferdig kjøpt i kakevarianten, men nå husker jeg ikke. Det var rundt, i alle fall, det husker jeg, og på toppen satte vi lysene.

Bakdelen med kaka er at den er umulig å oppbevare, den blir høy og dermed passer den ikke inn i vanlige kaketiner. Så denne jobben må gjøre ganske tett innpå selskapstiden. Det tok ikke veldig lang tid når jeg bare skjønte hva jeg skulle gjøre.

Ble det forståelig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388864
Del på andre sider

Annonse

Klart! (Jeg er nemlig så stolt av den kaka, for jeg er egentlig mer slik hverdagsbaker enn festkakebaker - så jeg forteller villig! :-))

Altså, man trenger et sukkerbrød, 2 rullekaker (fortrinnsvis kjøpte, slik at de er skikkelig faste) og 4 iskjeks samt melis, krem og smågodt (det siste til pynt og ikke minst trøst for bakeren om det skulle skjære seg).

Del rullekakene i 2, slik at du altså har 4 halve rullekaker. Del sukkerbrødet og fyll med det du ville fylle med uansett, som en vanlig bløtkake. Legg på toppen på sukkerbrødet.

Så kommer det som kanskje er litt vanskelig å forklare, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Skjær ut 4 halvsirkler i sukkerbrødet, i hver "hjørne" av den runde kaken. He-he. Tips for å forstå: Hvis du lager en firkant i f.eks. papir og tilpasser den slik at den går helt ut i ytre del av kaka i hjørnene (på papiret), så er det disse hjørnene du skal skjære ut. I utskjæringene skal du sette de 4 halve rullekakene på høykant, og de blir da tårnene i prinsessekakehuset.

På toppen av hver rullekake - som står på høykant - plasserer du en iskjeks oppned. Jeg dekket iskjeksene med melis først, så de ble hvite, men det går jo også an å bruke sjokolade - eller bare ha dem som de er. De er da taket på tårnene.

Så er det bare å dekke hele sullamitten med krem, fortrinnsvis i rosa farge, og feste smågodt i kremen. Ikke krem på iskjeksene, da, men det var kanskje helt unødvendig å si.

Forresten, nå kom jeg på at jeg også hadde ett eller annet midt på kaka, altså midt på sukkerbrødet, som en forhøyning. Hm, hva kunne det være, da? Foresvever meg at også det var ett eller annet ferdig kjøpt i kakevarianten, men nå husker jeg ikke. Det var rundt, i alle fall, det husker jeg, og på toppen satte vi lysene.

Bakdelen med kaka er at den er umulig å oppbevare, den blir høy og dermed passer den ikke inn i vanlige kaketiner. Så denne jobben må gjøre ganske tett innpå selskapstiden. Det tok ikke veldig lang tid når jeg bare skjønte hva jeg skulle gjøre.

Ble det forståelig?

Kjære vene, jeg er jo delvis senil tror jeg.

Altså, jeg dekket ikke iskjeksene med melis, men med det man får når man blander melis og vann - og som jeg bare ikke klarer å huske navnet på nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388866
Del på andre sider

Ble det forståelig?

Dette hadde vært midt i blinken for jentene mine!!!! De fyller 4 og 7 år hhv i mars og juni.

Tror faktisk jeg også kunne greie dette....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388888
Del på andre sider

Dette hadde vært midt i blinken for jentene mine!!!! De fyller 4 og 7 år hhv i mars og juni.

Tror faktisk jeg også kunne greie dette....

Vet du, hvis du overhode er i stand til å bake noe som helst, er denne helt grei! Det handler kun om å forstå hva jeg prøvde å forklare, og alt annet kan jo kjøpes ferdig (men man må jo kanskje ha noe i midten av bløtkakedelen, da, altså inni selve kaka - og det kan ikke kjøpes).

Det ble som sagt veldig populært her, både hos jubilanten og gjestene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388893
Del på andre sider

Annonse

Vet du, hvis du overhode er i stand til å bake noe som helst, er denne helt grei! Det handler kun om å forstå hva jeg prøvde å forklare, og alt annet kan jo kjøpes ferdig (men man må jo kanskje ha noe i midten av bløtkakedelen, da, altså inni selve kaka - og det kan ikke kjøpes).

Det ble som sagt veldig populært her, både hos jubilanten og gjestene.

Jeg lager knallgod bløtkake - men er ikke så flink til å pynte. Liker å bake kake - det aller meste blir godt, men finishen er det så som så med av og til (pepperkakene og bollene ser ut som om det er ungene som har laget det, f.eks.)

Dette har jeg lyst til å prøve!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388905
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Ble det forståelig?

Oi, takk for genialt tips! *lagrer til jentungens bursdag*

''smågodt (det siste til pynt og ikke minst trøst for bakeren om det skulle skjære seg)''

Hihi, snakker om å være forberedt. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388906
Del på andre sider

Jeg lager knallgod bløtkake - men er ikke så flink til å pynte. Liker å bake kake - det aller meste blir godt, men finishen er det så som så med av og til (pepperkakene og bollene ser ut som om det er ungene som har laget det, f.eks.)

Dette har jeg lyst til å prøve!

Da er du garantert å lykkes med dette. :-)

(Jeg har også lagd ei annen prinsessekake veldig enkelt, som også slo svært godt an. Vil du høre?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388912
Del på andre sider

Denne var jo genial da! *skriver handleliste*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296019-rosa-kake/#findComment-2388916
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...