Gå til innhold

Langrenn og albuesmerter


Gjest Langrennsløper

Anbefalte innlegg

Gjest Langrennsløper

Hei jeg er en gutt på 22 som driver/har drevet aktivt med langrenn siden jeg var liten. Jeg har aldri vært plaget med noen form for belastningsskader før. Men etter/underveis i Birkebeinerrennet 2006 (snart 2 år siden) fikk jeg smerter i venstre albue. Jeg antok dette ville gå over etter hvert og gikk ytterligere noen renn senere på vinteren. Dette førte til smerter i høyre albue i tilegg. Jeg hadde i forkant av birken gått mange lange skirenn (blant annet Vasaloppet). Etter sesongen var over tok jeg en lengre periode uten å belaste armene nevneverdig. I tillegg til at jeg jevnlig hadde behandlinger hos naprapat. Jeg gjenopptok rulleskitrening på sensommeren men kjente fortsatt moderate smerter i albuene. Vinteren kom og jeg gikk en del skirenn, men smertene var der fortsatt. De ble gradvis noe verre utover vinteren og gjorde seg særlig gjeldende ved staking og kraftig armbruk. Jeg avsluttet dermed sesongen i slutten av Februar for å igjen ta en periode uten store belastninger for armene. I samråd med naprapat gjennomførte jeg en del styrketrening på våren/sommeren, men unngikk rulleskitrening til ut i August. Etter det ble det maks 1 lett rulleskitur pr uke. Smertene var der imidlertid fortsatt. Nå som snøen har kommet har jeg gått en del på ski og deltatt i noen skirenn, men tilstanden er omtrent som forrige vinter. Smertene er først og fremst lokalisert rundt albueleddene, særlig på innsiden og litt oppover overarmen. Noen skiturer merker jeg lite til smertene, mens andre ganger igjen kan det være verre. Skirenn og skiturer med mye staking og armbruk gjør at smertene blir verre, dette gjør at jeg ikke kan trene/konkurrere som ønsket. Jeg er redd smertene gradvis vil bli verre utover vinteren slik som i fjor. Det er en meget frustrerende situasjon og det kan bety slutten på karrieren hvis det ikke blir bedre. Det har allerede begrenset mine treningsmuligheter vesentlig. Ved hjelp av alternativ trening ligger treningsmengden omtrent som den har gjort de siste 3-4 årene (ca 600t i året). Jeg tok i sommer en MR undersøkelse av albuene uten at det viste noe unormalt. Er det noen mulighet for at albuene/armene kan bli bra igjen ? eller må jeg leve med dette resten av livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg forstår mer enn godt at ung langrennsutøver blir kjempefrustrert når en slik overbelastningbetennelse i albuene ikke gir seg. Særlig staking på rulleski på hardt underlag har blitt en ikke uvanlig årsak til dette.

Når både MR og undersøkelse og behandling hos spesialister ikke har ført frem, hva så videre.?? Jeg har erfaring med såkalt trykkbølge-behandling kan snu det hele. Diskuter dette med en fysikalsk-medisiner f. eks. på NIMI. Ellers kan du prøve deg med noe kortere staver for en periode. Det reduserer også belastningen.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...