buzzy Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Jeg har to små gutter på 2 og 4 år - og begge bruker bleier! Vi har den senere tiden virkelig prøvd å finne på noe for å få 4-åringen til å bæsje på do. Men problemet er at han er helt sikker på at han ikke greier det...og gir opp før han i det hele tatt prøver! Han sier av og til ifra når han må tisse, selv om dette også er svært sjeldent. Jeg begynner å bli sliten av dette nå, siden begge guttene som regel bæsjer to ganger i døgnet. Jeg er hjemmeværende husmor - så det er som regel jeg som bytter bleier på dem. Håper noen ønsker å gi meg noen ideer på hva vi kan gjøre for å oppmuntre storebror til å slutte med bleie...iallefall om dagen ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Hva med litt premiering hvis han går på do? Han får et klistremerke hver gang han går på do, også får han en premie han har har fått feks fem klistremerker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
buzzy Skrevet 8. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2008 Hva med litt premiering hvis han går på do? Han får et klistremerke hver gang han går på do, også får han en premie han har har fått feks fem klistremerker. Vi har prøvd alle former for premiering vi kan komme på. Har laget en liste som har hengt ved siden av do i en "evighet", der meningen var at han skulle få et klistremerke hver gang han bæsjet i do. Når han hadde gjort det 10 ganger, var planen å gi han en leke som han virkelig ønsker seg. Den er innkjøpt og ligger klar. Men foreløpig har det bare kommet ett eneste klistremerke...og nå virker det som han har gitt opp. Vi har også sagt at det holder med fem ganger, men han sier bare at han ikke greier å bæsje på do. Vi har også prøvd å friste med andre former for premier, tøffe truser osv... Men takk for tipset likevel ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vær bestemt :) Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dersom det ikke er noen fysisk årsak til at han ikke vil slutte med bleie, men at han er bedagelig eller sånn, så syns jeg du skal kutte bleien ganske raskt. Si enkelt og greit at han ikke trenger bleier lenger, for dere har jo do. Lett og lys stemme, positiv og fornøyd med å ha en så stor gutt i huset!! Ta han med på handletur - kjøp noen fancy truser som han syns er tøffe. Lag et stort nummer av hvilken fin/tøff truse dere skal velge i DAG?? Dette er gøy og spennende. Lag en klistermerke-kalender, enten en hjemmelaget enkel månedsplan på et a4 ark, eller bruk en kalender der han ser mer enn en uke om gangen. La han få velge klistermerke og klistre selv. Skryt av han når dere ser hvor flott det har gått. Dersom han har klart en hel uke, blir det en litt større premie på lørdag ev. søndag. Da jeg skulle få sønnen min til å slutte å bite negler (!) fikk han en legopakke hver lørdag i ca 4 uker. Det var min intensjon at han skulle få mer lego i utgangspunktet så det passet bra å ta det som premie. Noen ganger fikk han en litt større pakke, andre ganger sa jeg hvilke han kunne velge mellom eller hvilken hylle. Det fungerte faktisk! Gulroten var så stor at han faktisk klarte å holde seg. Poenget er vel å finne noe som virkelig inspirerer til en innsats. Dersom du virkelig vil få slutt på bæsjingen, og det IKKE er noe fysisk "galt" med sønnen din som gjør at han vegrer seg (det bør du ha sjekket ut m lege først), så MÅ du ta et skippertak nå, og gjerne la det koste noen kroner om du har.... Du må være fast og bestemt, og lystig til sinns, ikke true eller presse, bare være bestemt. Ikke SPØR om han skal/må på do, si at "nå skal vi på do og prøve". Det kan være vanskelig å kjenne når det kommer i begynnelsen, så det er viktig at du følger han mange ganger i timen i begynnelsen. Han må sitte så og så lenge i gangen, selv om han sier det ikke kommer noe og alskens "unnskyldninger". Ha gjerne kjøkkenur som ringer. Dersom du putter noe som flyter i doen, kan det være gøy å se om han klarer å treffe det med tisse-strålen. Det kan godt hende det blir litt feiling i begynnelsen, men ha tro på at du klarer dette, for det er IKKE synd på han fordi han ikke vil på do. Dette handler ofte om maktbalanse mellom barn og voksen, ubevisst selvsagt. Så du må vise hvem som bestemmer. Bæsj er en av de få tingene barn kan "ha kontroll over" selv, derfor er det ofte komplisert, og man vil jo gjerne ikke at de skal få "traumatiske" følelser knyttet til do og dotrening. Men det skal ikke dra ut for langt heller, med dill og dall og misforstått omsorg. Derfor må du ta tak i det nå, før han blir eldre. Forutsatt at han er moden og frisk selvsagt! Tenk så stolt han blir når han er tørr og endelig stor gutt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vær bestemt :) Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Dersom det ikke er noen fysisk årsak til at han ikke vil slutte med bleie, men at han er bedagelig eller sånn, så syns jeg du skal kutte bleien ganske raskt. Si enkelt og greit at han ikke trenger bleier lenger, for dere har jo do. Lett og lys stemme, positiv og fornøyd med å ha en så stor gutt i huset!! Ta han med på handletur - kjøp noen fancy truser som han syns er tøffe. Lag et stort nummer av hvilken fin/tøff truse dere skal velge i DAG?? Dette er gøy og spennende. Lag en klistermerke-kalender, enten en hjemmelaget enkel månedsplan på et a4 ark, eller bruk en kalender der han ser mer enn en uke om gangen. La han få velge klistermerke og klistre selv. Skryt av han når dere ser hvor flott det har gått. Dersom han har klart en hel uke, blir det en litt større premie på lørdag ev. søndag. Da jeg skulle få sønnen min til å slutte å bite negler (!) fikk han en legopakke hver lørdag i ca 4 uker. Det var min intensjon at han skulle få mer lego i utgangspunktet så det passet bra å ta det som premie. Noen ganger fikk han en litt større pakke, andre ganger sa jeg hvilke han kunne velge mellom eller hvilken hylle. Det fungerte faktisk! Gulroten var så stor at han faktisk klarte å holde seg. Poenget er vel å finne noe som virkelig inspirerer til en innsats. Dersom du virkelig vil få slutt på bæsjingen, og det IKKE er noe fysisk "galt" med sønnen din som gjør at han vegrer seg (det bør du ha sjekket ut m lege først), så MÅ du ta et skippertak nå, og gjerne la det koste noen kroner om du har.... Du må være fast og bestemt, og lystig til sinns, ikke true eller presse, bare være bestemt. Ikke SPØR om han skal/må på do, si at "nå skal vi på do og prøve". Det kan være vanskelig å kjenne når det kommer i begynnelsen, så det er viktig at du følger han mange ganger i timen i begynnelsen. Han må sitte så og så lenge i gangen, selv om han sier det ikke kommer noe og alskens "unnskyldninger". Ha gjerne kjøkkenur som ringer. Dersom du putter noe som flyter i doen, kan det være gøy å se om han klarer å treffe det med tisse-strålen. Det kan godt hende det blir litt feiling i begynnelsen, men ha tro på at du klarer dette, for det er IKKE synd på han fordi han ikke vil på do. Dette handler ofte om maktbalanse mellom barn og voksen, ubevisst selvsagt. Så du må vise hvem som bestemmer. Bæsj er en av de få tingene barn kan "ha kontroll over" selv, derfor er det ofte komplisert, og man vil jo gjerne ikke at de skal få "traumatiske" følelser knyttet til do og dotrening. Men det skal ikke dra ut for langt heller, med dill og dall og misforstått omsorg. Derfor må du ta tak i det nå, før han blir eldre. Forutsatt at han er moden og frisk selvsagt! Tenk så stolt han blir når han er tørr og endelig stor gutt! Leste ditt svar til "trollemor" og skjønner at det kan være litt mer komplisert enn bare en som ikke vil på do... Så da er nok mine råd litt vel bastant. Hvor lenge har dere prøvd og hvor mye maser dere på dette med do? Dess mer fokus dess værre kan det bli om han har fullstendig sperre på dosituasjonen. Jeg syns fremdeles du skal ta av bleien nå, men la han få den på når han må bæsje! La han få fred til å gjøre det han må. Jeg ville begynt med tissingen. Går han uten bleie, klarer han ikke holde seg særlig lenge før han MÅ. Ta han på do så det ikke skjer uhell, men bare oppfordre til å tisse, ikke nevne noe om bæsj i det hele tatt. Jeg kjenner en gutt som ikke sluttet med bleie før våren før han begynte på skolen, men det gikk bra det også. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vår gutt ville heller ikke slutte å bæsje i bleien. Da han var 3 år og 9 mdr bestemte jeg meg for å få slutt på bleiene. Vi brukte påskeferien. Jeg forklarte at nå var det slutt på å bruke bleie, og kjøpte en annen sort som bare skulle brukes om natten. Det var svært mange uhell de første dagene, også bæsjeuhell flere ganger for dagen. Det var et griseri som varte i ca en uke, så begynte det å komme seg. Jeg var tydelig på at det var ikke aktuelt å sette bleien på igjen, men jeg var ikke sint på uhell. Etter 14 dager klarte han seg selv på do. Vi var lite på tur i løpet av denne ferien ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
buzzy Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Leste ditt svar til "trollemor" og skjønner at det kan være litt mer komplisert enn bare en som ikke vil på do... Så da er nok mine råd litt vel bastant. Hvor lenge har dere prøvd og hvor mye maser dere på dette med do? Dess mer fokus dess værre kan det bli om han har fullstendig sperre på dosituasjonen. Jeg syns fremdeles du skal ta av bleien nå, men la han få den på når han må bæsje! La han få fred til å gjøre det han må. Jeg ville begynt med tissingen. Går han uten bleie, klarer han ikke holde seg særlig lenge før han MÅ. Ta han på do så det ikke skjer uhell, men bare oppfordre til å tisse, ikke nevne noe om bæsj i det hele tatt. Jeg kjenner en gutt som ikke sluttet med bleie før våren før han begynte på skolen, men det gikk bra det også. Lykke til!! Vi har prøvd å ikke fokusere for mye på bæsjingen, men må innrømme at enkelte situasjoner har gjort at vi ikke har klart å holde kommentarene for oss selv. Men han skal få litt fred nå før vi setter i gang med å fjerne bleien. Han tisser nemlig hver gang vi setter han på do. Så morgen og kveld tisser han fast på do, og ellers også når vi sier han skal tisse på do. Men det virker som han har angst å bæsje på do. For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... Han bruker å gjemme seg når han skal bæsje, så han synes nok det er litt flaut. Men takk for gode råd. Skal samle opp litt pågangsmot og energi til neste runde ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vi lagde en "do sang",så gikk vi i tog inn mot do mens vi sang. Det syns min var artig. Han sluttet å bæsje på se da han var rundt 1år(helt sant!!),men da han var tre begynte han å bæsje i bleien om morgenen.. Vi prøvde alt,men han hadde visst bare funnet ut at dette var greit...Det hele endte med at vi tok han inn i dusjen hver morra,og spylte han ren.Og han liker ikke dusje så tidlig... Dessuten var det vel litt kaldt også.. Brutalt,ja,men vi trengte kun gjøre det et par ganger før han fant tilbake på do! :0) Hva med å la sønnen din ta bleien selv?Lukter jo ikke akkurat godt... ;0) Og tøm gjerne bæsjen i do,så ser han hvor den hører hjemme.. Kan jo prøve i si at dere to i sammen skal lære lilebror å bli ren,så kanskje han kan vise? Lykke til hvertfall!! :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vi har prøvd å ikke fokusere for mye på bæsjingen, men må innrømme at enkelte situasjoner har gjort at vi ikke har klart å holde kommentarene for oss selv. Men han skal få litt fred nå før vi setter i gang med å fjerne bleien. Han tisser nemlig hver gang vi setter han på do. Så morgen og kveld tisser han fast på do, og ellers også når vi sier han skal tisse på do. Men det virker som han har angst å bæsje på do. For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... Han bruker å gjemme seg når han skal bæsje, så han synes nok det er litt flaut. Men takk for gode råd. Skal samle opp litt pågangsmot og energi til neste runde ;o) "For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... " Kan han sitte på do med bleien på kanskje? Bare en tanke.... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
buzzy Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 Vår gutt ville heller ikke slutte å bæsje i bleien. Da han var 3 år og 9 mdr bestemte jeg meg for å få slutt på bleiene. Vi brukte påskeferien. Jeg forklarte at nå var det slutt på å bruke bleie, og kjøpte en annen sort som bare skulle brukes om natten. Det var svært mange uhell de første dagene, også bæsjeuhell flere ganger for dagen. Det var et griseri som varte i ca en uke, så begynte det å komme seg. Jeg var tydelig på at det var ikke aktuelt å sette bleien på igjen, men jeg var ikke sint på uhell. Etter 14 dager klarte han seg selv på do. Vi var lite på tur i løpet av denne ferien ;-) Kan ikke si at jeg gleder meg til lignende situasjoner her i huset, men det ser ut som det er dette som må til... Har ved flere anledninger fjernet bleien, uten suksess. Virker som han blir skikkelig ydmyket når han bæsjer i trusa, og blir helt fortvilet, og sier han vil slutte med truse ;o) Så vi har ikke oppnådd det vi ville da, kan du si... ) Men vi får ta en omgang til, når vi kjenner at vi får litt guts til å fortsette... Hvilke bleier kjøpte du for bruk til natten? Tusen takk for at du delte egne erfaringer ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
buzzy Skrevet 9. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2008 "For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... " Kan han sitte på do med bleien på kanskje? Bare en tanke.... ;0) hmm..kanskje det var en lur tanke...?...Hmm... Skal ta det opp med mannen ) Alt er verdt et forsøk til en bleiefri tilværelse ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 hmm..kanskje det var en lur tanke...?...Hmm... Skal ta det opp med mannen ) Alt er verdt et forsøk til en bleiefri tilværelse ;o) Får håpe det går da!! :0) Er noe dritt ja... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Kan ikke si at jeg gleder meg til lignende situasjoner her i huset, men det ser ut som det er dette som må til... Har ved flere anledninger fjernet bleien, uten suksess. Virker som han blir skikkelig ydmyket når han bæsjer i trusa, og blir helt fortvilet, og sier han vil slutte med truse ;o) Så vi har ikke oppnådd det vi ville da, kan du si... ) Men vi får ta en omgang til, når vi kjenner at vi får litt guts til å fortsette... Hvilke bleier kjøpte du for bruk til natten? Tusen takk for at du delte egne erfaringer ) Kjøpte vanlige "åpne på siden" bleier - ikke noe som fristet til å ha på ellers. Han var vant med trusebleier. Et alternativ hvis gutten din ikke er alt for liten er dry nites i den minste str, som er mer staslig nattbleie ;-) Vår gutt ble også lei seg da han bæsjet i trusen men jeg sa at det var de voksnes ansvar å hjelpe ham til å slutte med bleie. så lenge det ikke er noe medisinsk i veien for å slutte, tror jeg det er en bjørnetjeneste for ungene å la dem fortsette med bleie etter de har fylt 4 år. Gutten vår hadde i hvertfall fått kommentarer fra andre barn i barnehagen om at han var baby og stinket. Det var såpass mye styr at jeg var glad for at vi tok det i en ferie. Da var det omtrent ikke uhell igjen etter at han begynte i barnehagen ette Påsken. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2389879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vær bestemt :) Skrevet 9. januar 2008 Del Skrevet 9. januar 2008 Vi har prøvd å ikke fokusere for mye på bæsjingen, men må innrømme at enkelte situasjoner har gjort at vi ikke har klart å holde kommentarene for oss selv. Men han skal få litt fred nå før vi setter i gang med å fjerne bleien. Han tisser nemlig hver gang vi setter han på do. Så morgen og kveld tisser han fast på do, og ellers også når vi sier han skal tisse på do. Men det virker som han har angst å bæsje på do. For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... Han bruker å gjemme seg når han skal bæsje, så han synes nok det er litt flaut. Men takk for gode råd. Skal samle opp litt pågangsmot og energi til neste runde ;o) Hei igjen. Jeg skjønner at det ikke er enkelt når barnet ditt nekter å slutte. Jeg har hørt en del fagpersoner si at vi ikke skal pushe noe særlig på dette området. Jeg har blandede følelser for det, på den ene siden syns jeg man kan sette hardt mot hardt - og jeg er overbevist om at alle klarer å få barna tørre etter hvert (så lenge det ikke er noe fysisk galt). På den andre siden så har jeg som sagt sett med egne øyne en gutt som ble helt krakilsk hver gang han måtte på do. Han holdt seg så lenge at han ble kvalm, slapp og utmattet.. Han holdt seg så lenge at han fikk forstoppelse i over en uke, og når han endelig fikk bæsjet, var det jo veldig vondt! Han ble da redd for at det skulle være vondt igjen, og så ble det en vond sirkel... Han er en søt gutt (enebarn) men er EKSTREMT utholdende og ekspert på å trille sine foreldre rundt lillefingen.. Særlig mor syns det var et SVÆRT stort nederlag at hennes da 5 år gamle sønn fremdeles brukte bleier, og presset på for å få av han bleien. Det ble et kompromiss med bleie på når han skulle få bæsje. Han ba om den selv. Alt styret rundt bæsj og do ble lagt vekk, og gutten følte kanskje ro til å få ta det i sitt eget tempo. Han sluttet med nattbleie før han begynte på skolen og var veldig stolt over det.. Det finnes vel ingen fasit på slike ting, en må føle seg frem og se ungen an. For de aller fleste funker "vanlig avvenning" der en har en intensiv periode med tett do-oppfølging og trening... For de midt i mellom funker sikkert lenger tid sammen med klistermerker og annen belønning. Så er det den kategorien - og der havner kanskje din sønn? - som trenger lang tid og minimalt med fokus... Jeg tror at, når slike barn føler aksept for å bruke bleie og ikke føler noe press overhode, da er de plutselig en dag klar og helt tørre. Og det tror jeg kan skje før man aner.... Uansett, lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2390619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vi har prøvd å ikke fokusere for mye på bæsjingen, men må innrømme at enkelte situasjoner har gjort at vi ikke har klart å holde kommentarene for oss selv. Men han skal få litt fred nå før vi setter i gang med å fjerne bleien. Han tisser nemlig hver gang vi setter han på do. Så morgen og kveld tisser han fast på do, og ellers også når vi sier han skal tisse på do. Men det virker som han har angst å bæsje på do. For han kan sitte lenge på do for å prøve å bæsje, men sier han ikke får det til, og med en gang bleien kommer på så kommer bæsjen, og han får det tydeligvis til likevel... Han bruker å gjemme seg når han skal bæsje, så han synes nok det er litt flaut. Men takk for gode råd. Skal samle opp litt pågangsmot og energi til neste runde ;o) Dere har sikkert sjekket at det ikke har noe med den velkjente Angsten for Plasket og Ploppet å gjøre? Legg godt med papir i do på forhånd, så blir det ikke så stor forskjell fra bleie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296114-litt-desperat-n%C3%A5/#findComment-2390670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.