Gå til innhold

Har vi i det hele tatt noe vi skulle sagt...

Anbefalte innlegg

...som foreldre, når unger driver med ekskludering av hverandre? Her er det ofte "du får ikke være med, stjeling av venner etc, og jeg har en følelse av jo mer foreldre "blander seg", jo værre blir situasjonen? Har det noen hensikt å kontakte lærere overhode? Eller blir ting bare værre, der det barnet/de barna som ikke "er med i gjengen" bare blir enda mer "annerledes" og ekskludert?

Når et par unger i i en barneskoleklasse regjerer over hele gjengen og bestemmer hvem som er med og ikke: har vi i det hele tatt noen påvirkningskraft som foreldre?

Jeg tror faktisk at det eneste vi kan gjøre er å oppdra våre egne barn til å være greie unger....

Synspunkter?

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Flinke lærere kan påvirke ganske mye, jeg har god erfaring med å melde inn generell bekymring (uten at noen enkeltpersoner eller -hendelser skulle tas tak i). Læreren benyttet grppearbeid / prosjektarbeid osv til å bryte opp i de etablerte og ekskluderende gjengene, og laget enkle kanaler / situasjoner der det ble naturlig å snakke om fellesskap og inkludering, og hvor det ble naturlig å nevne hvis det forgikk eksempler på det motsatte.

Det løste ikke alt, men det bidro til å ta noe av makten fra de osm "regjerte" gjengen, og etablerte nye allianser og vennskap.

Foreldremøter ble også brukt til å snakke sammen om hvilke frititdsaktiviteter barn fra klassen / paralellklasser / andre klasser gikk på, slik at man fikk tips til aktiviteter barna kunne melde seg på, også for å knytte kontakter utenom de helt opplagte.

jeg er ellers enig i din bekymring vedrørende det å ta opp spesielle problemer, det kan øke risikoen for sanksjoner mot egne barn.

Og helt enig i at det viktigste er å lære sine egne barn de rette verdiene.

Tror nok det hjelper at foreldre snakker sammen, og er åpne for at ens egne unger også kan være noen troll. Hvis vi klarer å la være å automatisk ta parti for egne unger er mye gjort. Uheldigvis er det mye forskjellige holdninger blant foreldre også.

Hadde en episode her på mandag, jentungen min på 6 fortalte at bestevenninna hennes ikke ville komme i bursdagsselskap dagen etter hvis den nye jenta i bhg ble bedt. Jeg svarte at det ikke var hennes problem at bestevenninna ikke ville komme og at vi inviterer dem vi vil i bursdag. - vel vitende om at bestevenninnas foreldre ikke godtar sånt tull. Begge jentene kom i bursdagsselskapet vårt, og de koste seg alle sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...