Gå til innhold

hvordan få sårene til å gro?


vibs

Anbefalte innlegg

Heisann.

For ca fire uker siden, fikk jenta mi trøske, og smittet meg. Jeg fikk såre brystvorter som jeg har behandlet med Stensbysalve. Fikk egentlig resept på noe som heter Neelex Gel etter råd fra helsesøster, men denne er tydeligvis ikke registrert i Norge (bestilles fra utlandet.) Problemet mitt er at det har dannet seg ganske store sprekker på brystvortene, som blir "slått opp" for hver gang vesla skal ha mat. (Jeg bruker også brystskjold.) De rekker aldri å gro til. Dette er ganske smertefullt, og slitsomt. Jeg har prøvd å lufttørke dem så lenge jeg kan, og sover uten bh om natten.

Når hun suger opp sårsprekkene, kommer det ofte litt verk, og i noen tilfeller blør jeg også. Hvilken betydning har det at hun får i seg dette?

Jeg har også de to siste ukene gitt et måltid på flaske i løpet av dagen, for å la vortene hvile litt. (Morsmelkserstatning.)

Jeg lurer på om noen har vært gjennom dette før, og vet om noe jeg kan gjøre for å lettere få sprekkene til å gro? Jeg orker rett og slett ikke dette stort lenger, og det er jo også synd å gi seg med ammingen nå - det har jeg ikke lyst til. (Jenta mi er 3 1/2 mnd.)

Takker for tips og tilbakemeldinger!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære -vibs. Ta kontakt med lege for prøvetaking av morsmelk og sår på brystknoppene for å se om du har fått en infeksjon i sårene. Hvis dere fortsatt har sopp/trøske behandles dette med Mykostatin. Det er på resept. Ikke bruk Neelex. Søk på sopp i ammeforum for mere detaljer. Finn noen som hjelpe deg med å få barnet på brystet uten skiold. Får barnet et godt tak, en god munnfull med bryst, haken godt inn i brystet og mye av det brune på undersiden av brystet,( areola) ,inn i munnen vil du kjenne at smertene er mindre ved suging. Hvis barnet suger på brystvorten, er det ikke riktig. Håndmelking/ elektrisk pumpe er mest skånsomt for å få ut melken hvis du trenger å avlaste brystene over noen måltider. Gi barnet pumpemelken. Det er ikke farlig for barnet å få melk fra såre bryst. Kom tilbake hvis det er uklart. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hvis du har infeksjon får du antibiotika, hos meg ble det mye bedre etter noen få dager - og jeg var SÅR!).

Ellers hadde jeg god nytte av å bruke sterilt saltvann (kan enten kokes hjemme av ca 1 ts vanlig salt til 1liter vann eller kjøpes på apoteket (nesedråper i små ampuller)) og fukte små biter av rene kompresser og legge på et par minutter før amming, slik at skorpene og "pusset" ble godt oppbløtt. Da var det lett å rense bort dette før ammingen. Jeg syns det virket som sårene grodde bedre også av det.

Lykke til - det er deilig når sårene endelig gror og man kan begynne å kose seg litt med ammingen...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...