Gjest thev Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg har en 10 årig sønn som siste året har lagt på seg kraftig slik at han nå er i ferd med å bli betydelig overvektig. Både mors- og farsiden hans er slanke og søsknene er alle så tynne at det er vanskelig å finne bukser som passer. Vi spiser sundt, ikke brus og godt annet enn til spesielle anledninger og han spiser ikke pølser og hamburgere annet enn v/ bursdager etc. Han trener håndball 2-3 g/uken og spiller fotball i friminuttene. I tillegg går vi mye tur og han er ute og leker. Allikevel legger han på seg, er sen og treg, fort sliten og gir opp ved anstrengelse. Han klager over voksesmerter og ligger med stillongs om natten. I tillegg har vi siste året sett plutselig kraftig rødme kun på hans venstre kinn og han hovner også litt opp på venstre side av ansiktet. Dette varer opptil et par timer så gir det seg igjen. Han sover ca. 9 1/2 t. hver natt. Han synes selv han er blitt tykk og har fått endel meldinger på det fra andre barn. Han er derfor veldig vàr på å få fokus på kroppen sin, og jeg har ikke lyst til å ta han med til lege dersom det er all grunn til å tro at det "bare overvekt" - derfor prøver vi her først... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296555-uforklarlig-overvekt-hos-10-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg hadde tatt ham med til legen jo før jo heller! Særlig siden du sier han fort blir sliten. Brå vektoppgang uten noen endring i kosthold og/eller mosjonsvaner bør sjekkes hos lege mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296555-uforklarlig-overvekt-hos-10-%C3%A5ring/#findComment-2393665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg skjønner du bekymrer deg. Av det du forteller virker det som han lever og spiser sundt, er også aktiv fysisk, men likevel er han gått opp i vekt.For å danne seg et bilde av veksten og vektøkningen og om den er normal, er det nødvendig med tall over dette, som er målt over en viss tid. Det vil gså være viktig å få en ganske nøyaktig kostliste slik at denne kan settes i sammenheng med vekten. Helsestasjonen og skolelegen har tallene over vekt og vekst. Fastlegen din vil kunne vurdere disse tallene og se om de er unormale. Barneavdelingene i landet har opprettet surgupper som intesserer seg spesielt for vekst og overvekt. Snakk med fastlegen din om din barneaveling har en slik og om barnet ditt kan henvises dit. Dersom tallene viser at barnet ditt e r overvekitg synes jeg det er viktig å ta dette alvorlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296555-uforklarlig-overvekt-hos-10-%C3%A5ring/#findComment-2394319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.