Gå til innhold

Manipulasjon av ledd/kiropraktikk/manuellterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en lang diskusjon med kjæresten om dette funker eller ikke på dårlig rygg, trenger jeg hjelp til å finne dokumentasjon. Jeg er så jævlig lei av at han drar opp den ene linken etter den andre når det MÅ finnes dokumentasjon på det motsatte???

Så altså: Har noen linker til vitenskapelige bevis på at manipulasjon av ledd / manuellterapi / kiropraktikk funker på dårlige rygger?

På forhånd takk for hjelpa. *hissig*

Fortsetter under...

Skrevet

Det funker. Nei, jeg har ikke dokumentasjon.

Da er jeg like langt. Jeg veit nemlig også at det funker.

Skrevet

Klart det virker! Går det virkelig an å lure på det. Men det kommer jo an på situasjonen. Gjelder det ham? Han kan jo bare gå til en foreløpig undersøkelse hos en flink kiropraktor, og ta det derfra. Det fins sikkert bevis, iallfall mange levende oppegående bevis :))

Skrevet

Klart det virker! Går det virkelig an å lure på det. Men det kommer jo an på situasjonen. Gjelder det ham? Han kan jo bare gå til en foreløpig undersøkelse hos en flink kiropraktor, og ta det derfra. Det fins sikkert bevis, iallfall mange levende oppegående bevis :))

Det gjelder selvfølgelig ikke han - han er en biolog-nerd som ikke tror på det som ikke er vitenskapelig dokumentert i huet og ræva.

Skrevet

Det gjelder selvfølgelig ikke han - han er en biolog-nerd som ikke tror på det som ikke er vitenskapelig dokumentert i huet og ræva.

Åja, men det er lenge siden kiropraktorer var ansett som kvakksalvere. Nå har de jo endel av rettighetene som legene har til og med, sykemelding etc.

Annonse

Skrevet

Åja, men det er lenge siden kiropraktorer var ansett som kvakksalvere. Nå har de jo endel av rettighetene som legene har til og med, sykemelding etc.

Jeg veit det, men det hjelper meg lite. :(

Gjest ChiengMai
Skrevet

det burde holde i massevis å vite at en kiropraktor har like lang utdannelse som en allmennlege, og dette er utdannelse på skjelett og muskler. kan det bli mer logisk, da? klart de kan det de styrer med, dette er virkelig spesialisstutdanna folk. i mange land har de liketil doktortittel på lik linje med leger (England f.eks), men ikke i Norge altså.

Skrevet

det burde holde i massevis å vite at en kiropraktor har like lang utdannelse som en allmennlege, og dette er utdannelse på skjelett og muskler. kan det bli mer logisk, da? klart de kan det de styrer med, dette er virkelig spesialisstutdanna folk. i mange land har de liketil doktortittel på lik linje med leger (England f.eks), men ikke i Norge altså.

Men jeg trenger dokumentasjon for å vinne denne überteite diskusjonen! :((

Skrevet

Jeg veit det, men det hjelper meg lite. :(

Du får google og lese, da vettu. Det fins sikkert, men nå skal jeg køye. Jeg kjenner en som hadde vært svært dårlig i åtte år, og kom til kiropraktor og ble kurert på tre måneder. Han fant ut "feilen" og bearbeidet den!! Så det var åtte års uførhet uten arbeid, som kunne vært kurert tidligere. Litt av en historie.

Skrevet

Det er jo lett å komme med personlige historier.

Man skal være oppmerksom på at kiropraktikk kan være direkte skadelig. Jeg har en bekjent som fikk en skade i ungdomstiden, han ble slått ned på en pub. Det ga ham en nakkeskade. Den var så plagsom at han gikk til kiropraktor. Behandlingen han fikk der gjorde ham mye verre, han er i dag delvis ufør.

Tror du må lete lenge etter noen "beviser" her ja

Skrevet

At man får dekket deler av behandlingen fra staten på samme måte som hos legen burde vel si sitt?

Om den vil hjelpe for deg eller ikke kommer vel uansett an på om problemet ditt sitter i de områder en kiropraktor behandler.

Skrevet

At man får dekket deler av behandlingen fra staten på samme måte som hos legen burde vel si sitt?

Om den vil hjelpe for deg eller ikke kommer vel uansett an på om problemet ditt sitter i de områder en kiropraktor behandler.

Så når jeg ikke får dekket tannlege av staten kan jeg konkludere med at tannlege ikke virker da?

Annonse

Skrevet

Altså jeg har fått strengt forbud mot å gå til kiropraktor, akkurat som jeg har fått forbud mot epiduralbedøvelse fordi det i visse tilfeller kan gjøre vondt verre.

Men jeg betviler ikke at det hjelper for andre likevel :o)

Skrevet

Det er jo lett å komme med personlige historier.

Man skal være oppmerksom på at kiropraktikk kan være direkte skadelig. Jeg har en bekjent som fikk en skade i ungdomstiden, han ble slått ned på en pub. Det ga ham en nakkeskade. Den var så plagsom at han gikk til kiropraktor. Behandlingen han fikk der gjorde ham mye verre, han er i dag delvis ufør.

Tror du må lete lenge etter noen "beviser" her ja

Det er vel noen år siden, før de fikk autorisasjon. Man måtte jo velge kiropraktor med omhu, du snakker nok om noe som tilhører historien. Selv om det er dødstragisk for den det gjelder selvsagt.

Skrevet

Du får google og lese, da vettu. Det fins sikkert, men nå skal jeg køye. Jeg kjenner en som hadde vært svært dårlig i åtte år, og kom til kiropraktor og ble kurert på tre måneder. Han fant ut "feilen" og bearbeidet den!! Så det var åtte års uførhet uten arbeid, som kunne vært kurert tidligere. Litt av en historie.

''Litt av en historie''

Til historien hører også at vedkommende hadde fått streng beskjed om å ikke la seg behandle av kiropraktor. Åtte år av livet spolert?

Skrevet

Altså jeg har fått strengt forbud mot å gå til kiropraktor, akkurat som jeg har fått forbud mot epiduralbedøvelse fordi det i visse tilfeller kan gjøre vondt verre.

Men jeg betviler ikke at det hjelper for andre likevel :o)

''strengt forbud ''

Jeg tror også at dersom du gikk til en god kiroprator, ville vedkommende sagt at sorry, men jeg tør ikke behandle dette, det er ikkke noe jeg bør gå løs på... eller noe sånt. (Finner ikke de rette ordene i dag ...)

Skrevet

Så når jeg ikke får dekket tannlege av staten kan jeg konkludere med at tannlege ikke virker da?

Selvfølgelig, det er ren svindel.

"En sten kan ikke flyve. Mor Nille kan heller ikke flyve. Ergo er Mor Nille en sten"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...