Gå til innhold

Nakkesmerter - hvilken behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt betydelige smerter i nakken og skuldrene siden før jul. Noen dager er det så ille at jeg knapt kan bevege hodet, andre dager er det bare ubehagelig. Jeg vet ikke hva som utløser problemet, det startet i en rimelig stressig periode.

Når jeg og andre kjenner på musklene som gjør vondt, så er de tydelig stive og "klumpete". Selv lett berøring gir smerter.

Jeg er ganske fortvilet nå. Legen foreslår fysioterapeut, men jeg vil -ikke- bli tatt på. Jada, jeg vet dette gjør saken litt vanskeligere, men det er rett og slett umulig for meg å gå til behandling som betyr at noen må ta på kroppen min.

Noen gode råd? Øvelser? Ekstra pute i senga? Trening?

Fortsetter under...

hidi, the scorpion
Skrevet

Få deg en time hos fysioen og la vedkommende vise deg effektive øvelser du kan gjøre hjemme ;)

H*n trenger ikke å røre deg en plass heller trenger du ikke å fjerne et plagg....

Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Jeg støtter rådet om å la en fysioterapeut vise deg øvelser. I tillegg har jeg hatt god hjelp av å bytte til Tempur-pute. På de verste dagene kan det være lurt å ta en Ibux før du legger deg for da slapper du bedre av under søvnen.

Gjest skal bli godt
Skrevet

Skal til fysioen imorgen jeg å få varmebehandlinger og massasje, og jeg GLEDER MEG for jeg har så vondt i nakken og nedover i armen.

Det er det eneste som kan hjelpe meg.

hare1365380455
Skrevet

Om du ville prøvd; naprapat.

Ellers: ta nakkeøvelser. Heis opp skuldrene, press og hold, og så slapper du av. Rull skuldrene framover; først små sirkler og så større. Så andre veien. Tøy; hodet til en side, legg hånden oppå, andre armen i gulvet og strekk. Hodet framover, legg hendene på hodet, tøy. Hodet bakover, strekk hendene framover og strekk. Så hodet til andre side. Var det forståelig? :P

Moren min har en slags varmepute som hun legger på skuldrene. Jeg tror hun varmer den i mikroen. Ellers kan du legge ullteppe over skuldrene og holde deg varm. Prøv gjerne å ha en varmepute på nakken når du sitter. (Det er kanskje litt styr å holde den på plass, men prøv.)

God bedring.

Gjest Elextra
Skrevet

Har selv veldig god erfaring med naprapat. Men vet ikke helt hva h*n kan gjøre for deg om han ikke får kjenne på kroppen fin først.

Annonse

Skrevet

Akupunktur? Ikke så mye de må ta på deg da. Ellers så anbefaler jeg den hvetevarmeren de selger på clas olsson. Den veldig behagelig når smerten er sterk. Øvelsene som hare beskriver er nok fine!

Men du, det er noe som heter med ondt skal ondt fordrives....... Jeg selv merket bedring hos fysioterapaut etter tre ganger. Jeg var også slik at man ikke kunne komme nær meg uten at det var smertefullt.....

En ting til som du kan legge inn som øvelse: Stå inntil en vegg (bena helt i veggen) Sett haka ned på brystet (lag dobbelhake) mens hodet enda er inntil veggen. Så skal du presse halsen/hodet mot veggen. Dette styrker begge sider i nakken din.

Lykke til.

Gjest mange teknikker.
Skrevet

Få deg henvisning til en fysioterapeut som også driver med laserbehandling og ultralyd. Da trenger du ikke å bli tatt på i det hele tatt, men maskinene sender stråling (helt ufarlig) som løsner opp. Jeg hadde en gang en veldig omfattende senebetennelse i nakke/skuldr/rygg, og orket ikke bli tatt på. Da brukte fysioterapeuten disse metodene de første ukene, inntil det var blitt bedre og jeg kunne få varme/massasjebehandling. I tilllegg fikk jeg øvelser jeg skulle gjøre hjemme.

Det er stor forskjell på fysioterapeuter, så prøve gjerne et par stykker hvis du ikke er fornøyd med den første.

Skrevet

Det beste er å prøve å forandre grunnen. Selv om du er stresset, ikke la deg stresse, strekk ut nakken ofte, ikke sitt lenge i samme stilling med pc/håndarbeid/eller ved å se på en skjerm, tenk over mange ganger om dagen om du er avslappet i musklene i nakken (er du ikke det pust dyyyypt og kjenn at du slapper av i musklene), ta en ibux og slapp av liggende med hodet ganske rett.

Gjest Elextra
Skrevet

Få deg henvisning til en fysioterapeut som også driver med laserbehandling og ultralyd. Da trenger du ikke å bli tatt på i det hele tatt, men maskinene sender stråling (helt ufarlig) som løsner opp. Jeg hadde en gang en veldig omfattende senebetennelse i nakke/skuldr/rygg, og orket ikke bli tatt på. Da brukte fysioterapeuten disse metodene de første ukene, inntil det var blitt bedre og jeg kunne få varme/massasjebehandling. I tilllegg fikk jeg øvelser jeg skulle gjøre hjemme.

Det er stor forskjell på fysioterapeuter, så prøve gjerne et par stykker hvis du ikke er fornøyd med den første.

Behandleren må vel uansett ta på deg for å finne ut nøyaktig hvor du har vondt og typen skade?

Skrevet

Jeg fikk råd av legen om å ta Naproxen tre ganger om dagen som en slags "kur" i noen dager, samt å holde meg varm. Det hjalp faktisk veldig godt! :) Flott at du koser deg med samboeren, forresten! :-)

Skrevet

Mange gode råd under.

Hvis du vil lage din egen varmepakning kan du sy en "pølse" av et gammelt putevar f.eks. 20x40 cm, fylle det med ca 1kg ris ukokt...) og sy igjen. Denne varmer du i mikroen i 3-4 min.

Du bør bruke og tøye den vonde muskulaturen. Varm opp muskulaturen først og tøy ut etterpå. Den retningen som er vond er den du skal tøye.

Annonse

Skrevet

På med fjellsko og gode klær, finn et fjell og start med å gå lange turer i ulendt terreng, gjør dette 2-3 dager i uka i tre måneder så er du helt sikkert frisk som en fisk etterpå.

Skrevet

Gjentar det mange andre har sagt i denne tråden; få en fysioterapeut til å veilede deg mht øvelser du kan gjøre selv. Helst en manuell terapeut, og helst instruksjon i bruk av terapimaster. Du kan si til fysioterapeuten at du ikke orker berøring.

Uansett andre typer tiltak, så kan det av og til ha svært god virkning å ta badstu i kombinasjon med kald dusj. Opphold deg i badstuen ca 10 minutter, ta kald dusj, nytt opphold på ca 10 minutter og så kald dusj i etterkant.

Skrevet

Voltaren er bra på nakkevondt. Øvelse: Press haka ned på brystet og slapp av

Skrevet

Jeg har hatt vond nakke i nesten hele mitt voksne liv.

For et par år siden fikk jeg betablokkere (Selo-Zok) som forebyggende behandling mot migrene, og til min store overraskelse (og glede) forsvant nakkesmertene også. De er helt borte.

Skrevet

Ta deg en tur innom en kiropraktor og kjøp et produkt kallt Tei-Fu - definitivt verdt forsøket :)

Skrevet

Takker for alle svarene. Jeg har lest gjennom de og skal se hva jeg gjør videre. Mange gode forslag :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...