Gå til innhold

" o' du store "

Anbefalte innlegg

Skrevet

o' du store, o' du hellige

hva i all verden står den o'en for?

Fortsetter under...

Skrevet

"Å! Du verden!"

Skjønner du?

Nei, eller skjønner, men synes ikke svaret er godt nok..

Å, hva da? Som "å?" - for da betyr det jo noe sånt som hvorfor det / hvordan det , som i et spørreord, men "Å!" , nei, den blir feil..da må det være et forsøk på notere et lydmalende ord

Annonse

Skrevet

Bokmålsordboka

o

O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o

o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=o&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j

''''Bokmålsordboka

o

O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme)''''

Er du også Jølsen, no?

Makan til fyllerør er det lenge siden eg har lest på Dol, ihvertfall på en mandag.

Skrevet

Er alt for lenge siden jeg gikk på skolen, husker ikke hvordan man leser ordbøker...

På mer prosatekst:

Ved oppslag på "o" i bokmålsordboka gis det to froklaringer:

1. Det er rett og slett bokstaven "o" eller lyden "o"

og

2. det er en interjeksjon, foreldet sådan, og som ofte brukes i spøkefull sammenheng i følelesesutbrudd ala "akk, o ve! ", eller "o skjønne kvinne!" eller også fra salmer som " o Herre, bli hos meg!"

Ble det litt klarere nå? ;-)

Skrevet

Hehe, nå leste jeg "blomkålsordboka" :o)

*humre*

*he he*

Skrevet

''''Bokmålsordboka

o

O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme)''''

Er du også Jølsen, no?

Makan til fyllerør er det lenge siden eg har lest på Dol, ihvertfall på en mandag.

Fyllerøret i denne tråden må det da vel være filiokus som står for;-)

Skrevet

Nei, eller skjønner, men synes ikke svaret er godt nok..

Å, hva da? Som "å?" - for da betyr det jo noe sånt som hvorfor det / hvordan det , som i et spørreord, men "Å!" , nei, den blir feil..da må det være et forsøk på notere et lydmalende ord

Hvordan kan det være mulig ikke å forstå det?

"Å du skjønne, å du milde!"

Annonse

Skrevet

Hehe, nå leste jeg "blomkålsordboka" :o)

*humre*

haha, takk du er god du :) :)

Skrevet

Hvordan kan det være mulig ikke å forstå det?

"Å du skjønne, å du milde!"

jammen!! "Å" er ikke noe ord, vil vite hva det betyr! Om dere sier at det bare er et lydmalende ord, så går jeg med på det (nesten)

Skrevet

jammen!! "Å" er ikke noe ord, vil vite hva det betyr! Om dere sier at det bare er et lydmalende ord, så går jeg med på det (nesten)

Da er det et lydmalende ord.

Skrevet

Da er det et lydmalende ord.

vel...jeg går med på at det er et lydmalende ord om du kan forklare hva det er (sånn at jeg vet at du vet hva det er, ikke bare sier det for å få meg til å holde kjeft)

Skrevet

haha, takk du er god du :) :)

Hadde akkurat lest grønnsakstråden din, var sikkert derfor :o)

Skrevet

Har kanskje noe med gresk å gjøre. De har tegnet "omega" Det blir uttalt som "o" og det blir brukt når det gjelder noe som er ekstra fint eller hellig.

Skrevet

Har kanskje noe med gresk å gjøre. De har tegnet "omega" Det blir uttalt som "o" og det blir brukt når det gjelder noe som er ekstra fint eller hellig.

Tusen takk :-) var et sånt svar jeg ville ha :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...