vanilje Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 o' du store, o' du hellige hva i all verden står den o'en for? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Vet ikkje. O er lik Å ? O sole mio...? 0 Siter
morsan Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=o&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j 0 Siter
vanilje Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 "Å! Du verden!" Skjønner du? Nei, eller skjønner, men synes ikke svaret er godt nok.. Å, hva da? Som "å?" - for da betyr det jo noe sånt som hvorfor det / hvordan det , som i et spørreord, men "Å!" , nei, den blir feil..da må det være et forsøk på notere et lydmalende ord 0 Siter
vanilje Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=o&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j Er alt for lenge siden jeg gikk på skolen, husker ikke hvordan man leser ordbøker... 0 Siter
filiokus81 Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=o&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j Hehe, nå leste jeg "blomkålsordboka" ) *humre* 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme) http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=o&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=nynorsk&alfabet=n&renset=j ''''Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme)'''' Er du også Jølsen, no? Makan til fyllerør er det lenge siden eg har lest på Dol, ihvertfall på en mandag. 0 Siter
morsan Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Er alt for lenge siden jeg gikk på skolen, husker ikke hvordan man leser ordbøker... På mer prosatekst: Ved oppslag på "o" i bokmålsordboka gis det to froklaringer: 1. Det er rett og slett bokstaven "o" eller lyden "o" og 2. det er en interjeksjon, foreldet sådan, og som ofte brukes i spøkefull sammenheng i følelesesutbrudd ala "akk, o ve! ", eller "o skjønne kvinne!" eller også fra salmer som " o Herre, bli hos meg!" Ble det litt klarere nå? ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Hehe, nå leste jeg "blomkålsordboka" ) *humre* *he he* 0 Siter
morsan Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 ''''Bokmålsordboka o O, o o-en, o-er bokstaven og språklyden o o interj foreld, spøk.: i følelsesutbrudd akk, o ve! / o skjønne kvinne! / o Herre, bli hos meg! (fra salme)'''' Er du også Jølsen, no? Makan til fyllerør er det lenge siden eg har lest på Dol, ihvertfall på en mandag. Fyllerøret i denne tråden må det da vel være filiokus som står for;-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Nei, eller skjønner, men synes ikke svaret er godt nok.. Å, hva da? Som "å?" - for da betyr det jo noe sånt som hvorfor det / hvordan det , som i et spørreord, men "Å!" , nei, den blir feil..da må det være et forsøk på notere et lydmalende ord Hvordan kan det være mulig ikke å forstå det? "Å du skjønne, å du milde!" 0 Siter
pekkaline Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Hehe, nå leste jeg "blomkålsordboka" ) *humre* haha, takk du er god du :) 0 Siter
vanilje Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 Hvordan kan det være mulig ikke å forstå det? "Å du skjønne, å du milde!" jammen!! "Å" er ikke noe ord, vil vite hva det betyr! Om dere sier at det bare er et lydmalende ord, så går jeg med på det (nesten) 0 Siter
Jølsen Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 jammen!! "Å" er ikke noe ord, vil vite hva det betyr! Om dere sier at det bare er et lydmalende ord, så går jeg med på det (nesten) Da er det et lydmalende ord. 0 Siter
vanilje Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 Da er det et lydmalende ord. vel...jeg går med på at det er et lydmalende ord om du kan forklare hva det er (sånn at jeg vet at du vet hva det er, ikke bare sier det for å få meg til å holde kjeft) 0 Siter
filiokus81 Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 haha, takk du er god du :) Hadde akkurat lest grønnsakstråden din, var sikkert derfor ) 0 Siter
Mista nikket Skrevet 14. januar 2008 Skrevet 14. januar 2008 Har kanskje noe med gresk å gjøre. De har tegnet "omega" Det blir uttalt som "o" og det blir brukt når det gjelder noe som er ekstra fint eller hellig. 0 Siter
vanilje Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Skrevet 14. januar 2008 Har kanskje noe med gresk å gjøre. De har tegnet "omega" Det blir uttalt som "o" og det blir brukt når det gjelder noe som er ekstra fint eller hellig. Tusen takk :-) var et sånt svar jeg ville ha :-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.