Gå til innhold

Barn som er veldig opptatt av penger

Anbefalte innlegg

Gjest er det noen som kan hjelpe?

Hei,

Jeg har en gutt på 9 år som er veldig opptatt av penger. Nesten litt sykelig vil jeg si. Vi snakker ikke noe spesielt mye om penger hjemme. Det er så gale at han til og med sier at det viktigste i livet er penger. Hvordan kan jeg få han til å forstå at det er viktiger ting i livet er penger? Som vennskap e.t.c. Han er også veldig opptatt av å skrøyte til andre at han får ditt og datt selv om dette ikke er tilfelle. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som har noen tips???

Må jo innrømme at han som regel får en ting når vi er i byen, men dette koster ikke mange penger, men det vet jo selvfølgelig han. Vil jo ikke ha ett barn som tror at penger er svaret på lykke.. Er det så enkelt at jeg kan jeg sette meg ned med han og snakke med han?

Håper noen kan hjelpe meg!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296678-barn-som-er-veldig-opptatt-av-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det ikke er noe galt i å være opptatt av penger og pengenes verdi. Dette er en interesse som kan videreutvikles på samme måte som andre interesser. F. eks. hvordan få penger til å formere seg via ulike investeringsmetoder, hvordan spare penger, sette opp budsjetter, regnskap eller praktisk bruk av matematikk.

Imidlertid er det galt å lyve og ikke pent å skryte. Dette bør du snakke med han om.

Det er vanskelig å gi noen råd om verdien venner kontra penger, på hvilken måte kommer dette til uttrykk? Er han opptatt av penger for å imponere venner, er han opptatt av penger på bekostning av venner eller er det en konkurransemoment blant flere i venneflokken?

Hei.

Hvis han som regel får en ting når dere er i byen, kanskje dere selv mer eller mindre ubevisst er med på kjøp-bruk-kast mentaliteten uten å tenke over det? Jeg synes ikke det bør være så lett å få noe hele tida, uansett om det koster mye eller lite. Jul og bursdag er ok, pluss kanskje av og til ellers, men absolutt ikke hver gang de ber om noe.

Jeg har en 8-åring som også er veldig opptatt av penger. Han tror at penger vokser på trær og at det bare er noe man har. Forsøker å forklare ham at det ikke er slik.

Synes ikke du skal bekymre deg så veldig mye. Unger i den alderen har veldig ofte ticks eller ting de virker ekstremt opptatt av, men som regel er det faser, har jeg inntrykk av. De skjønner mer hvordan ting henger sammen etter hvert.

Still ham spørsmål som får han til å tenke litt, hva ville han gjort med mange penger hvis han ikke hadde noen venner f.eks.?

Jeg hadde pratet minst mulig om penger og ikke satt meg ned for å fortelle at vennskap og glede over andre ting betyr mer enn penger.

Men heller gitt det i små drypp i naturlige sammenhenger.

Eks.:

Hvor fint det er at han og kameraten leker fint sammen.

Hvor deilig det var med middag.

Så flott at snøen er kommet og han kan ake og gå på ski.

Og lignende ting.

Bare være flink til å observere og dele de positive tingene i livet uten å nevne penger.

Det er sikkert en fase som går over etterhvert..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...