Gå til innhold

Beregning av husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det?

Jeg har nå kommet i den lykkelige situasjon at jeg skal bli samboer etterhvert :)). Min kjære skal til å begynne med flytte inn hos meg. Jeg har aldri leid ut før, og vet ikke hvordan jeg skal tenke når jeg skal beregne husleien. Hva skal hensyntas?

Jeg har ikke lyst å "sponse" noen, så "snill" er jeg ikke. Han flytter inn hit, og kommer til å bruke alle mine ting og møbler.

Jeg bor på over 100 kvm i det sentrale østlandsområdet. Strøm og andre kostnader er på ca. 2700 i mnd. Vi vil da være 3 personer som deler på disse utgiftene.

Men selve leiedelen?!

*hjelp mottas med takk*

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe for å tjene på det hvis dere skal være samboeren. Men nå bor jeg i leilighet på 89 kvadrat og har boutgifter på ca 5200 i mnd + strøm og telefon/internett. Jeg tror jeg hadde forventet at han betalte halvparten av de faste utgiftene + halvparten av maten hvis tredjemann er et barn.

Hvis jeg skulle ta halvparten av standard leie ville nok det vært rundt 7000 kr i mnd + halvparten av de andre utgiftene, dvs ca 10 000 kr i mnd og det synes jeg er for mye forlangt særlig når leiligheten er min og aldri ville blitt hans. Men nå ser ikke jeg at man klarer å ha hver sin økonomi som samboere heller.

Skrevet

Så lenge man likevel har separat økonomi, synes jeg halvparten av vanlig leie for en tilsvarende bolig er riktig.

Så kommer sikkert mange skrikende og sier at man skal ikke tjene på kjæresten. Men se på det på en annen måte: Hva om dere istedenfor å bo sammen i din bolig hadde leid en bolig sammen, og du hadde leid ut din? Da måtte han ha betalt halv markedsleie. Det måtte du også, men du ville fått en hel markedsleie inn igjen, og det ville vært dine penger alene, siden dere har separat økonomi.

Er det egentlig riktig at de to løsningene skal være så økonomisk forskjellige for deg? Hvis han ikke betaler, er det han som tjener på deg, det er vel ikke noe riktigere?

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe for å tjene på det hvis dere skal være samboeren. Men nå bor jeg i leilighet på 89 kvadrat og har boutgifter på ca 5200 i mnd + strøm og telefon/internett. Jeg tror jeg hadde forventet at han betalte halvparten av de faste utgiftene + halvparten av maten hvis tredjemann er et barn.

Hvis jeg skulle ta halvparten av standard leie ville nok det vært rundt 7000 kr i mnd + halvparten av de andre utgiftene, dvs ca 10 000 kr i mnd og det synes jeg er for mye forlangt særlig når leiligheten er min og aldri ville blitt hans. Men nå ser ikke jeg at man klarer å ha hver sin økonomi som samboere heller.

Dorthe skrev:

"Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe for å tjene på det hvis dere skal være samboeren. Men nå bor jeg i leilighet på 89 kvadrat og har boutgifter på ca 5200 i mnd + strøm og telefon/internett. Jeg tror jeg hadde forventet at han betalte halvparten av de faste utgiftene + halvparten av maten hvis tredjemann er et barn."

I tillegg til de utgiftene jeg nevnte, har jeg (selvfølgelig) boliglån. Så totalt sett har jeg boutgifter på ca. 10 000 kr i mnd.

Var litt usikker på om jeg kan ta hensyn til mitt lån, når han skal leie. Jeg eier jo, og får prisstigningen på dette.

Vi er enige om å dele maten i to, og kommer nok til å opprette en felles konto til dette hvor vi overfører penger hver måned.

"Hvis jeg skulle ta halvparten av standard leie ville nok det vært rundt 7000 kr i mnd + halvparten av de andre utgiftene, dvs ca 10 000 kr i mnd og det synes jeg er for mye forlangt særlig når leiligheten er min og aldri ville blitt hans. Men nå ser ikke jeg at man klarer å ha hver sin økonomi som samboere heller."

Ja, det blir omtrent samme tallene som hos meg, og jeg synes også halvparten av det (5 000) kanskje er for mye.

I tillegg så er han student, og jeg ikke. Men allikevel: skulle han ha leid selv, så ville det jo fort bli så dyrt...

Skrevet

Så lenge man likevel har separat økonomi, synes jeg halvparten av vanlig leie for en tilsvarende bolig er riktig.

Så kommer sikkert mange skrikende og sier at man skal ikke tjene på kjæresten. Men se på det på en annen måte: Hva om dere istedenfor å bo sammen i din bolig hadde leid en bolig sammen, og du hadde leid ut din? Da måtte han ha betalt halv markedsleie. Det måtte du også, men du ville fått en hel markedsleie inn igjen, og det ville vært dine penger alene, siden dere har separat økonomi.

Er det egentlig riktig at de to løsningene skal være så økonomisk forskjellige for deg? Hvis han ikke betaler, er det han som tjener på deg, det er vel ikke noe riktigere?

Atene skrev: "Så lenge man likevel har separat økonomi, synes jeg halvparten av vanlig leie for en tilsvarende bolig er riktig.

Så kommer sikkert mange skrikende og sier at man skal ikke tjene på kjæresten. Men se på det på en annen måte: Hva om dere istedenfor å bo sammen i din bolig hadde leid en bolig sammen, og du hadde leid ut din? Da måtte han ha betalt halv markedsleie. Det måtte du også, men du ville fått en hel markedsleie inn igjen, og det ville vært dine penger alene, siden dere har separat økonomi."

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver her, det er mitt syn også. Allikevel, når jeg står oppe i den situasjonen, så føles det litt merkelig å skulle "kreve" så mye...

Atene skrev: "Er det egentlig riktig at de to løsningene skal være så økonomisk forskjellige for deg? Hvis han ikke betaler, er det han som tjener på deg, det er vel ikke noe riktigere?"

Igjen: enig.

Vet ikke om det kompliserer det litt at han er student? Men - på den andre siden... hvis dette skulle gå skeis (som jeg selvfølgelig ikke håper at det gjør)... så ville jeg da sitte igjen med en følelse av å ha finansiert studiene hans... og det er heller ikke riktig.

Skrevet

Dorthe skrev:

"Jeg tror ikke jeg hadde gjort noe for å tjene på det hvis dere skal være samboeren. Men nå bor jeg i leilighet på 89 kvadrat og har boutgifter på ca 5200 i mnd + strøm og telefon/internett. Jeg tror jeg hadde forventet at han betalte halvparten av de faste utgiftene + halvparten av maten hvis tredjemann er et barn."

I tillegg til de utgiftene jeg nevnte, har jeg (selvfølgelig) boliglån. Så totalt sett har jeg boutgifter på ca. 10 000 kr i mnd.

Var litt usikker på om jeg kan ta hensyn til mitt lån, når han skal leie. Jeg eier jo, og får prisstigningen på dette.

Vi er enige om å dele maten i to, og kommer nok til å opprette en felles konto til dette hvor vi overfører penger hver måned.

"Hvis jeg skulle ta halvparten av standard leie ville nok det vært rundt 7000 kr i mnd + halvparten av de andre utgiftene, dvs ca 10 000 kr i mnd og det synes jeg er for mye forlangt særlig når leiligheten er min og aldri ville blitt hans. Men nå ser ikke jeg at man klarer å ha hver sin økonomi som samboere heller."

Ja, det blir omtrent samme tallene som hos meg, og jeg synes også halvparten av det (5 000) kanskje er for mye.

I tillegg så er han student, og jeg ikke. Men allikevel: skulle han ha leid selv, så ville det jo fort bli så dyrt...

Her hadde halvparten vært 10 000 kr hvis jeg skulle brukt standard leie i området. Jeg tror ikke jeg hadde hatt skrupler med å la han betale 5000 i mnd.

Men jeg synes ikke du skal la ham betale noe på lånet ditt, dermed har han ikke krav på noe dersom dere skiller lag igjen. Jeg har vært gift en gang og samboer en gang og lånet har jeg holdt for meg sjøl begge gangene, jeg er ikke interessert i å gå konk ved et samlivsbrudd ved å måtte betale ut noen siden jeg eide leiligheten alene begge gangene før jeg traff dem.

Annonse

Skrevet

Her hadde halvparten vært 10 000 kr hvis jeg skulle brukt standard leie i området. Jeg tror ikke jeg hadde hatt skrupler med å la han betale 5000 i mnd.

Men jeg synes ikke du skal la ham betale noe på lånet ditt, dermed har han ikke krav på noe dersom dere skiller lag igjen. Jeg har vært gift en gang og samboer en gang og lånet har jeg holdt for meg sjøl begge gangene, jeg er ikke interessert i å gå konk ved et samlivsbrudd ved å måtte betale ut noen siden jeg eide leiligheten alene begge gangene før jeg traff dem.

''jeg er ikke interessert i å gå konk ved et samlivsbrudd ved å måtte betale ut noen siden jeg eide leiligheten alene begge gangene før jeg traff dem.

''

Amen. Det er faenmeg det smarteste jeg noen gang har gjort. :)

Skrevet

''jeg er ikke interessert i å gå konk ved et samlivsbrudd ved å måtte betale ut noen siden jeg eide leiligheten alene begge gangene før jeg traff dem.

''

Amen. Det er faenmeg det smarteste jeg noen gang har gjort. :)

Det er det smarteste jeg har gjort også. Hvordan tror du det hadde gått med meg hvis jeg ikke hadde eid den alene? Jeg hadde vel sittet på en kommunal toroms og betalt for den i dyre dommer.

Skrevet

Hmm.. jeg får tenke litt til på dette. Er i prinsippet enig med deg i forhold til 5 000 - men det høres allikevel mye ut... Er også enig i at han ikke skal betale noe på lånet mitt. Dette blir en midlertidig løsning fram til han evt. kjøper seg inn, eller vi kjøper noe sammen.

Gjest Slik tenker jeg
Skrevet

Jeg ville tatt faste bougifter og renteutgifter og delt på to, så skulle han betalt halvparten av disse.

Du sier han er student og det sier seg selv at han har mindre igjen enn deg til "funny money" etterpå. Jo mer du krever i levekostnader, jo mindre har han å bruke på felles kos. Dermed ender du kanskje likevel opp med å betale mer her enn han kan gjøre?

Skrevet

Hvor mye betaler han der han bor nå? Siden han er student så har han begrensninger økonomisk. Det er ikke hans feil at du bor slik du gjør. Av den grunn så mener jeg at markedsleie eller dine utgifter helt uten videre ikke bør deles i to.

Faste utgifter som strøm, mat, fasttlf, vann og renovasjon, innboforsikring osv bør deles. Når det gjelder selve leiedelen så ville jeg satt det opp mot hva han betaler der han bor nå/hva han faktisk har mulighet til for som student.

Skrevet

Hvor mye betaler han der han bor nå? Siden han er student så har han begrensninger økonomisk. Det er ikke hans feil at du bor slik du gjør. Av den grunn så mener jeg at markedsleie eller dine utgifter helt uten videre ikke bør deles i to.

Faste utgifter som strøm, mat, fasttlf, vann og renovasjon, innboforsikring osv bør deles. Når det gjelder selve leiedelen så ville jeg satt det opp mot hva han betaler der han bor nå/hva han faktisk har mulighet til for som student.

Akkurat nå bor han gratis i barndomshjemmet, da det står tomt. Dette skal snart selges.Ellers ville han ha leid til markedspris - minimum 4-5 000pr. mnd. vil jeg tro.

Han har grei økonomi selv om han er student, så det er ikke noe problem.

Dilemmaet mitt er vel litt der. Jeg vil jo ikke ta for mye pga. studenttilværelsen, men jeg vil ikke ta for lite og dermed "finansiere" studiene hans heller... Som voksen med samlivsbrudd bak meg tidligere, er jeg ikke interessert i det. Jeg har allerede delt eiendeler og verdier en gang, og er nå veldig obs på at det som er mitt, er mitt ;). Blir det oss for all framtid, er ikke dette noe "offer", men det vet man jo ikke når det er såpass ferskt.

Uansett, vi har bestemt oss for å satse på hverandre, og det er jeg veldig glad for. Så leien må ikke være så høy at den blir uoverkommelig for han heller.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det må være greit med en litt rabattert markedspris.

Annonse

Gjest hos oss
Skrevet

Er tredjemann i leiligheten ditt barn? Mottar du bidrag fra barnefar?

Hvis det er midlertidig, ville jeg delt kommunale utgifter / husleieutgifter, strøm, annen brensel, avis, fasttelefon, alle matutigifter (inkl husholdningsprodukter, også til barnet), kanskje bilutgifter), internett, tv avgifter osv på to.

Så ville jeg selv betalt renter og avgifter på lånet.

Det er bedre at han betaler mange av de løpende utgiftene (heller litt utover det han selv bruker) i denne korte midlertidige perioden, og at dere holder leiligheten helt utenfor.

Sett en dato hvor dere ser på alt sammen igjen, hvor dere kjøper noe sammen eller han kjøper seg inn i leiligheten. Hvis du får en takst feks på tre mill, betaler han deg en mill og eier en tredjedel av leiligheten, og betaler en tredjedel av låneutgifter og oppussing.

Hvis du føler det tryggest å eie hele leilligheten siden du også forsøreger et barn, kan er like lur løsning være at han kjøper en liten leilighet som er ideell å leie ut, og at leieinntektene går inn i deres husholdning.

Betal gjerne noen tusenlapper for en god avtale hos advokat.

Men som en midlertidig løsning i en "prøveperiode", hold leiligheten helt utenfor, og del heller på alle de løpende utgiftene.

Skrevet

Er tredjemann i leiligheten ditt barn? Mottar du bidrag fra barnefar?

Hvis det er midlertidig, ville jeg delt kommunale utgifter / husleieutgifter, strøm, annen brensel, avis, fasttelefon, alle matutigifter (inkl husholdningsprodukter, også til barnet), kanskje bilutgifter), internett, tv avgifter osv på to.

Så ville jeg selv betalt renter og avgifter på lånet.

Det er bedre at han betaler mange av de løpende utgiftene (heller litt utover det han selv bruker) i denne korte midlertidige perioden, og at dere holder leiligheten helt utenfor.

Sett en dato hvor dere ser på alt sammen igjen, hvor dere kjøper noe sammen eller han kjøper seg inn i leiligheten. Hvis du får en takst feks på tre mill, betaler han deg en mill og eier en tredjedel av leiligheten, og betaler en tredjedel av låneutgifter og oppussing.

Hvis du føler det tryggest å eie hele leilligheten siden du også forsøreger et barn, kan er like lur løsning være at han kjøper en liten leilighet som er ideell å leie ut, og at leieinntektene går inn i deres husholdning.

Betal gjerne noen tusenlapper for en god avtale hos advokat.

Men som en midlertidig løsning i en "prøveperiode", hold leiligheten helt utenfor, og del heller på alle de løpende utgiftene.

Et veldig godt tips, synes jeg - bortsett fra en ting:

Jeg eier huset mitt, og har kun lån - ingen husleie. Derfor mener jeg det bør være en "leiedel" ut over deling av løpende utgfter. Noen mener at renter kommer inn under dette, kanskje spesielt siden jeg ikke har husleie? Hadde jeg bodd et sted med husleie, hadde jeg hatt råd til mindre innskutt/lån osv. - og de månedlige utgiftene ville antakeligvis vært de samme.

Gjest hos oss
Skrevet

Et veldig godt tips, synes jeg - bortsett fra en ting:

Jeg eier huset mitt, og har kun lån - ingen husleie. Derfor mener jeg det bør være en "leiedel" ut over deling av løpende utgfter. Noen mener at renter kommer inn under dette, kanskje spesielt siden jeg ikke har husleie? Hadde jeg bodd et sted med husleie, hadde jeg hatt råd til mindre innskutt/lån osv. - og de månedlige utgiftene ville antakeligvis vært de samme.

Jeg er enig med deg. I en midlertidig prøveperiode ville jeg bare vært veldig forsiktig med å la noen betale ned på lånet mitt, fordi det kunne bli brukt etterpå (ved et brudd / utflytting) som en begunnelse for at den andre hadde noe krav i leiligheten. Så derfor ville jeg heller lett med lys og lykte etter andre utigifter som var greie å dele på denne første tiden.

Når man har bod sammen en stund, og sett at den andre er en man vil satse på og ikke minst er en som har god kontroll på økonomien sin (og allikevel heller mer mot "raus" enn "gnien") så ville jeg laget en kontrakt som sikret alle parter, lot begge sitte igjen med nokså lik daglig økonomisk handlefrihet, og som gjorde at man slapp å samle på kvitteringer og dele utgifter på småsummer til stadighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...