Gå til innhold

Hvor usunt er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest trening&snacks
Skrevet

Har noen lidenskaper innenfor snacks-verden, men har hørt at det ikke skal være "altfor" usunt - eller er det bare noe jeg selv vil tro?

Kokosboller

Peanøtter

Saltstenger

Lakris(salt)

Ryker trening-/ned-i-vekt-oppleggetmitt hvis jeg fortsetter med å gomle dette?

Skrevet

Om noe er usunt eller ikke er av mindre betydning. Det som teller når du vil ned i vekt er hvor mange kalorier du spiser, i forhold til hvor mange kalorier du forbruker. Du bør regne ut kaloribehovet ditt og se litt på hva du spiser i løpet av en dag. Så kan du jo se om du får plass til noen kalorier med det du er så glad i. En gang i uka kan du spise hva du vil. Tror det er viktig for å unngå sprekker.

Skrevet

Det er i bunn og grunn ikke viktig HVA du spiser når du skal ned i vekt, det som er viktig at du bruker flere kalorier enn du tar inn. Det vil si at man kan spise alt, bare i riktige mengder. Som igjen vil si at du kan spise flere gulrøtter enn kokosboller for å få same mengde kalorier, men at de kaloriene summa sumarum må være mindre enn det du forbruker. Derav skjønner du også at for å overleve og samtidig gå ned i vekt må du spise mer av de sunne tingene som gir energi til mindre kalorier og mindre av de usunne tingene som gir mange kalorier men ikke mye mat/energi.

Sukker er i og for seg ikke usunt om man spiser fornuftige mengder, problemet kommer når man spiser snop med masse sukker i, for da får man hele dosen og mer til i ett eneste jafs. Samme med det gale fettet.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg ville absolutt kuttet dette ut, i allefall til hverdags. Fy fader jeg fikk lyst på kokosboller nå. Iskalde, rett fra kjøleskapet. Njammmmm.

Skrevet

Du må ikke gjøre den tabben å automatisk sette likhetstegn mellom sunt = kalorifattig og usunt = kaloririkt.

Altså: ting som f.eks nøtter, avocado og honning er sunt i den forstand at det inneholder massevis av nyttige saker for kroppen din. Dermed er kan det være fint å få i seg litt av det. Men det inneholder samtidig mye kalorier, så dersom man vil ned i vekt, bør man passe på mengdene.

På samme vis er ting som cola light og sukkerfrie pastiller (nesten helt) uten kalorier, så du vil ikke gå opp masse i vekt av å innta det. Men ingen ved sine fulle fem ville påstå at de er sunne, av den grunn. De inneholder jo absolutt ingen nyttige stoffer, snarere tvert om.

Skrevet

Kokosboller og peanøtter er i alle fall i verstingklassen hva kalorier angår tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...