Gjest mjensen Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Min datter på 7 år har i lang tid (flere måneder) hatt hovne lymfekjertler både på høyre og venstre side av lysken/øvre del av lår. Hun klager ofte at de gjør vondt. Hun er generelt frisk og rask og lite syk. Spiser lite og er ganske tynn. Har vært hos lege som anbefalte at vi tok blodprøve. Men min datter nekter totalt å ta blodprøve og får helt panikk....så foreløbig har vi ikke klart å gjennomføre det. (Har prøvd Emla mm). Hvor alvorlig bør vi ta dette? Det som bekymrer meg er at hun klager på at hun "har vondt i lymfekjertlene" og at de er konstant hovne i større/mindre grad. Er dette vanlig? (hun går ofte ned i spagat, kan det være en årsak?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296744-konstant-vondehovne-lymfekjertler-i-lysken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Hos slanke barn er det svært vanlig å kjenne lymfeknutene i lysken, vanligvis på størrelse som små erter. Det typiske er at de ikke er ømme når man trykker på dem, og at de er bevegelige i forhold til huden og underhuden. Det er ikke vanlig at man "har vondt i lymfekjertlene". Det kan tenkes at det din datter klager over er at hun har vondt i lysken, og det kan ha sammenheng med at hun belaster lysken når hun går ned i spagat. At hennes lymfeknuter varierer i størrelse og er hovne i større eller mindre grad kan også ha sammenheng med lokal irritasjon av samme grunn. Dersom din datter er frisk og i fin form, og dersom lymfeknutene over tid ikke forandrer seg, ville problemet ikke bekymre meg. Når hun har problemer i forhold til blodprøver ville jeg heller ikke presse det igjennom. Når dere nå følger dette videre fremover er det min vurdering at dette ikke vil utvikle seg til noe mer, og trolig gå tilbake med tiden. Hos slanke barn er det også vanlig å kjenne lymfeknuter andre steder enn i lysken, f.eks. langs den store skrå halsmuskelen. Trolig vil du kjenne de samme små ertstore knutene på halsen også hos din datter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296744-konstant-vondehovne-lymfekjertler-i-lysken/#findComment-2395730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.