Gå til innhold

Er jeg en forferdelig mor?

Anbefalte innlegg

Verdens snilleste lillebror på snart 2 år kommer har nå lært seg å klatre ut av sprinkelsengen sin. Av den grunn har jeg - etter å ha snakket med min mor og søster - tatt på ham en vanlig vognsele slik at han blir værende i sengen.. Han sovner rimelig fort om kveldene (etter max 15 min) da han er trøtt etter en lang dag i barnehagen. Han ligger trygt også, jeg titter inn hvert 2 min. Problemet er at jeg føler meg som en sadist, og en grusom mor. Med de større barna gjorde jeg ikke dette, da satt jeg opptil 2 timer hver kveld på barnerommet og passet på at de ikke kom seg ut av sengen og altså ventet til de sovnet før jeg gikk ut av rommet. Men da var jeg hjemmeværende - nå er jeg i full jobb og trenger den tiden om kvelden til de større barna og diverse husarbeid. Er jeg grusom? Hva gjør dere andre? Er det vanlig med sele, eller pose eller lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296754-er-jeg-en-forferdelig-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

margerita1365380476

Jeg ville heller byttet ut sprinkelsengen med en vanlig seng med sengehest. Da slipper han å ramle hvis han skal ut av senga. Ville vært redd for at han kvelte seg med sele.

Mine barn har ikke gått noe oftere ut av senga, da jeg tok vekk sprinkelsenga.

AneM1365380603

Jeg testet sele på den eldste jenta mi. Hun klarte å vri seg rundt slik at hun lå helt fastlåst. Det gjorde hun heldigvis før jeg var nådd å komme ut av soverommet. Etter det ble sela kastet. Jeg synes det er greit å ha det på i spisestolen eller i vogna, for der har barnet tilsyn hele tiden.

Hva med å ha en tøypose på som er lukket ved bena? Barnet får større problemer med å få beina over, selv om sønnen min etterhvert fant teknikk med den også på. Uansett er det jo ikke lenge før han bør forstå at han skal sove når han er lagt :)

Jeg ville heller byttet ut sprinkelsengen med en vanlig seng med sengehest. Da slipper han å ramle hvis han skal ut av senga. Ville vært redd for at han kvelte seg med sele.

Mine barn har ikke gått noe oftere ut av senga, da jeg tok vekk sprinkelsenga.

Glemte jo å si at jeg selvsagt tar selen av så fort gutten har sovnet. Han sover alltid hele natta og selv er jeg oppe kl 0600 hver morgen, så dette er ikke noe problem om morgenen.

Gjest mamma til jentene

så lenge du følger med så ofte som du sier, og har korte seler (mht til fare for kvelning dersom barnet snurrer /vikler seg inn i selen), er det vel neppe så farlig! Jeg synes du kan gjøre dette for en periode med god samvittighet, men selvsagt på sikt må ungen lære å innfinne seg med loppekassen når det er tid for det......uten sele! Bæres tilbake til sengen en gang eller tyve..:) Ha en fin kveld.

Annonse

Du er jo selvsagt ingen dårlig mor, jeg er sikker på at du passer godt på og gjør det som er best for dere!! Men jeg er enig med margerita, og ville faktisk vurdert å bytte ut sprinkelsenga med en vanlig seng. Det er vel helt vanlig at de kommer i en alder hvor man må følge de tilbake i senga en eller tjue ganger i løpet av en kveld, og da er det jo like greit å venne han til vanlig seng nå som det virker som om kanskje den perioden har kommet nå.. :-) Vi skiftet til vanlig seng da poden vår var 2 år og 2 mndr, jeg tror rundt 2 år er vanlig tidspunkt å skifte seng på.

Lykke til!!

Jeg ville ikke brukt sele på min toåring, men det handler vel også om at jeg kjenner henne så godt at jeg vet hun ville rablet totalt av det - og absolutt hele poenget ville vært borte. Dessuten ville jeg vært redd for kvelningsfaren, som andre også nevner.

Men jeg skjønner ikke nytteverdien din heller, etter det du skriver. For du nevner at du ser til ham såpass ofte at det ikke er noen fare mht kvelning, og at han sovner etter 15 minutter.

Når du uansett må sjekke barnet med jevne mellomrom, er det vel ikke så mye mer jobb å følge ham tilbake til senga omtrent like ofte - og satse på at han får varig læring av det. Med selen risikerer du jo uansett å måtte gå gjennom et slikt rituale den dagen selen fjernes. Og om han er så sliten etter dagen at han sovner etter ca 15 minutter, er det jo ikke så skrekkelig lange kvelder det er snakk om, heller?

Toåringen her har også hatt en periode med å klatre ut av senga. Vi har gått inn til henne, vært strenge, løftet henne bestemt opp i senga og gjentatt til det kjedsommelige at "nå er det natta, nå skal du ligge i senga", Hun er et skikkelig stabeist, men det tok slett ikke så lang tid før hun innså at det ikke var noe underholdningspotensiale i å forlate senga.

Sålenge du passer på at han ikke vikler seg inn, og ungen ikke får panikk fordi han er fastspent, ser jeg ikke noe galt i å bruke sele.

Jeg gjorde akkurat det samme med lillesøster her i huset, hadde på henne vognselen i senga når hun skulle sovne. Vi begynte med det da hun var 7-8 mndr og hadde lært å reise seg men ikke å komme seg ned igjen. Hun sto og hylte i senga av trøtthet men klarte ikke å legge seg ned sjøl. Når vi la henne ned reiste hun seg opp igjen i ren refleks nærmest.

Det er sikkert bedre med sånn pose med reimer, men vi kom aldri så langt at vi kjøpte det. Vi sluttet også med sele når hun ble ca 1,5 år.

(selen ble kun brukt ved innsovning, og tatt av med en gang etterpå)

Jeg ville flyttet han over i stor seng med sengehest. Min toåring klatrer ikke ut av sengen sin (har ikke gjort det mer enn en gang eller to) selv om muligheten er der etter at vi byttet.

Mine barn har heller ikke klatret ut av sengen i toårsalderen, men det tror jeg er mer flaks enn noe annet. Mine kom bare ikke på at det gikk an tror jeg ;-)

Kjenner andre som har måttet følge/bære toåringen inn igjen i senga 30 ganger på en kveld...

Annonse

Forferidelig mor vil jeg vel ikke si du er. :) Men ville heller byttet til større seng om poden klatret ut. Nå har jeg ikke det "problemet" ennå, selv om jeg har en klatremus på 2,5 år. Han har bare ikke prøvd ennå - hehe... men den dagen han kommer ut, så kjøper jeg ny seng. Brukte pose da han var baby, men det var fordi han ikke skulle snu seg til mageleie. (Han var tett pga. astma og skulle ikke sove p magen).

Går han i barnehage? Der sover de jo på madrasser alle mann, og det går jo fint. Så kan jo være de synes det er litt stas å sove i "orndetlig" selg, og kan være han blir liggende. Kan være ubehagelig å ikke få lagt seg som man vil pga. sele vettu. Skjønner godt du trenger tid om kvelden, det gjør vi alle. :) Noen ganger når poden min er vrang og står i senga og roper har han fått lov å sove i vår seng, og da sovner han faktisk uten å prøve seg engang.. Da er han stolt for å være "stor gutt". Rundt denne alderen tror jeg at de får tillitt og skyt er viktig. Poden min elsker å hjelpe til med husarbeid, matlaging osv. selv om det kanskje ikke er mye til hjelp da.. hehe.. men da føler han seg stor og verdsatt, og er så stolt når mamma sier han er verdens flinkeste gutt.

Gjest Elextra

Har to barn, og har aldri brukt sele. Litt usikker på hvorfor du ønsket sele når han sovnet så fort som etter 15 minutter - eller var det bare når han hadde selen?

Når barna skjønner at de kan krabbe ut av sengen etter å ha lagt seg, blir det gjerne en periode de står opp gang på gang. Kommer kanskje inn i stuen som en solstråle, som om de forventer ros for at de klarte å klatre ut av sengen :-). Min erfaring er at dersom i stedet for ekstra kos bæres raskt skjønne poenget - at de skal bli i sengen når de først har lagt seg. Første kvelden må du kanskje regne med en 8-10 turer frem og tilbake, men det blir raskt bedre :-).

Barna våre flyttet forøvrig over i vanlig seng da de var ca. to år begge to.

Gjest Valnøtt

Jeg synes ikke dette er nok til å si noe om deg som mor, men jo, jeg må nok si at jeg synes akkurat denne løsningen var fæl.

Legg han heller tilbake i sprinkelsenga når han kommer tuslende - han skal jo lære å kommunisere, ikke bare presses til å legge seg. En eller annen gang må han lære å forstå grenser uten at du skal bruke "makt" (mangler et bedre ord - sorry), og dette høres ut som en flott anledning. Litt styr for deg noen kvelder til han skjønner tegninga, men sånn er det bare.

Mine barn har heller ikke klatret ut av sengen i toårsalderen, men det tror jeg er mer flaks enn noe annet. Mine kom bare ikke på at det gikk an tror jeg ;-)

Kjenner andre som har måttet følge/bære toåringen inn igjen i senga 30 ganger på en kveld...

Har du sikkert rett i :o) Men jeg ville heller tatt den kampen enn å bruke sele på ungen.

Gjest Elextra

Har to barn, og har aldri brukt sele. Litt usikker på hvorfor du ønsket sele når han sovnet så fort som etter 15 minutter - eller var det bare når han hadde selen?

Når barna skjønner at de kan krabbe ut av sengen etter å ha lagt seg, blir det gjerne en periode de står opp gang på gang. Kommer kanskje inn i stuen som en solstråle, som om de forventer ros for at de klarte å klatre ut av sengen :-). Min erfaring er at dersom i stedet for ekstra kos bæres raskt skjønne poenget - at de skal bli i sengen når de først har lagt seg. Første kvelden må du kanskje regne med en 8-10 turer frem og tilbake, men det blir raskt bedre :-).

Barna våre flyttet forøvrig over i vanlig seng da de var ca. to år begge to.

'' i stedet for ekstra kos bæres raskt skjønne poenget''

manglet et par ord her, men poenget kom vel frem likevel :-)

("i stedet for ekstra kos bæres raskt tilbake i sengen, vil de raskt skjønne poenget", skulle det stå)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...