Gjest fersk i FAU Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Vi skal ha valg av ny leder i FAU om et par uker fordi leder må gå av pga en personlig hendelse. Det har imidlertid meldt seg to til å overta og det må foretas et valg ved neste møte. Nå er det slik at den ene personen er kjent for å være direkte vanskelig å ha med å gjøre. Kverulerer på alt, er veldig firkantet og alt må være korrekt og gjøres på denne personens måte. Vanskelig å samarbeide med og er typen til å gå til media før vedkommende kommuniserer med skolen om ting.. Vi vil helst ikke ha denne personen inn som leder... Men, vi kan ikke nekte noen å stille til valg. Men, vi ønsker å hindre at denne personen blir leder uten å jukse på noen måte.. Flesteparten er nok ikke klar over at denne personen er slik, og vi ønsker ikke å informere om det. Bare unngå at vedkommende blir valgt som leder i FAU. Imidlertid lurer jeg på man kan gi fullmakt til en annen i FAU om å stemme for seg, hvis man ikke møter opp selv? Det er nemlig flere som har gitt beskjed om at de ikke kan komme på neste møte. Skriver de da bare at "Jeg, x gir y i FAU fullmakt til å stemme på ny leder i FAU på mine vegne" Og..kan en person, f.eks. jeg stemme for flere personer som gir meg fullmakt, eller bare for én person? Hvordan konkret skal man stemme skriftlig? (ferdig trykte stemmesedler eller fargede ark med ulik farge for kandidatene eller hva?) Hjelp...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det er da bare å drive lobby-virksomhet i forkant det? Det er ikke juks. Og valget er da blant en liten gruppe mennesker vil jeg tro - så det trenger ikke være så veldig avansert. Be de som ikke kan møte om å avgi sin stemme på mail senest kl 12.00 samme dag. Trenger det å være anonymt valg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2395883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Lobbyvirksomhet...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2395942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 '' '' Vi vil helst ikke ha denne personen inn som leder... '' '' Jeg blir alltid veldig skeptisk av sånne uttalelser. Det er godt mulig at det er riktig det du sier. Men jeg har erfaring med at "vi" kan være en dominerende kjerne av mennesker og ikke majoriteten. Du sier noe om at ikke alle vet hvordan vedkommende er. Det du egentlig sier er: ikke alle opplever denne personen slik "vi" gjør. Og nå er tydeligvis "vi" klare til å bruke alle metoder til å få viljen sin igjennom... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2395950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 '' '' Vi vil helst ikke ha denne personen inn som leder... '' '' Jeg blir alltid veldig skeptisk av sånne uttalelser. Det er godt mulig at det er riktig det du sier. Men jeg har erfaring med at "vi" kan være en dominerende kjerne av mennesker og ikke majoriteten. Du sier noe om at ikke alle vet hvordan vedkommende er. Det du egentlig sier er: ikke alle opplever denne personen slik "vi" gjør. Og nå er tydeligvis "vi" klare til å bruke alle metoder til å få viljen sin igjennom... ''Det er godt mulig at det er riktig det du sier. Men jeg har erfaring med at "vi" kan være en dominerende kjerne av mennesker og ikke majoriteten.'' Godt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2395988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Som Helmi, så lurer jeg på hvem "vi" er. Og hvorfor alle som er nøytral eller positiv til dette mennesket bare ikke "vet hvordan han/hun er"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2395993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 '' '' Vi vil helst ikke ha denne personen inn som leder... '' '' Jeg blir alltid veldig skeptisk av sånne uttalelser. Det er godt mulig at det er riktig det du sier. Men jeg har erfaring med at "vi" kan være en dominerende kjerne av mennesker og ikke majoriteten. Du sier noe om at ikke alle vet hvordan vedkommende er. Det du egentlig sier er: ikke alle opplever denne personen slik "vi" gjør. Og nå er tydeligvis "vi" klare til å bruke alle metoder til å få viljen sin igjennom... De aller fleste som sitter i FAU nå er nye. Vedkommende jeg snakker om har vært med i FAU for 5 år siden, derfor kjenner nok ikke flertallet til hans forhistorie i FAU. Vi ønsker ikke å sverte vedkommende på noen måte, men ser det er direkte uheldig om vedkommende, her ved navn X har en så sentral posisjon som FAU leder. X har vært direkte usympatisk å jobbe sammen med. Ved uenigheter har X valgt å gå til avisen, fremfor å gå i dialog med skolen (altså rektor). Dette har gitt rektor merarbeid med presse og informasjon til foreldre som har blitt feilinformert av X. Blåst ting ut av proposjoner. Som FAU leder har man da en viktig rolle, og er vi tjent med å ha en slik person som leder? I FAU har vi diverse komiteer (jobber med 17. mai, skole/hjem samarbeid, trafikksituasjon osv). Her har X forsuret miljøet ved å dominere og herse hvis ikke folk vil gjøre ting på X sin måte. X er pinlig nøyaktig på ting. Det er ikke rom for å gjøre feil, og blåser ting opp og lager mye støy og involverer masse folk. Skaper ekstra arbeid. X er ganske hyggelig og omgjengelig på overflaten, men når man blir litt bedre kjent, så vil man fort merke de mer usympatiske sidene. Vi er altså noen som er ganske overbevist om at X ikke bør være leder i FAU. Som sagt ønsker ingen å sverte noen her, men rett og slett unngå å få feil person til dette vervet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Som Helmi, så lurer jeg på hvem "vi" er. Og hvorfor alle som er nøytral eller positiv til dette mennesket bare ikke "vet hvordan han/hun er"... De aller fleste som sitter i FAU nå er nye. Vedkommende jeg snakker om har vært med i FAU for 5 år siden, derfor kjenner nok ikke flertallet til hans forhistorie i FAU. Vi ønsker ikke å sverte vedkommende på noen måte, men ser det er direkte uheldig om vedkommende, her ved navn X har en så sentral posisjon som FAU leder. X har vært direkte usympatisk å jobbe sammen med. Ved uenigheter har X valgt å gå til avisen, fremfor å gå i dialog med skolen (altså rektor). Dette har gitt rektor merarbeid med presse og informasjon til foreldre som har blitt feilinformert av X. Blåst ting ut av proposjoner. Som FAU leder har man da en viktig rolle, og er vi tjent med å ha en slik person som leder? I FAU har vi diverse komiteer (jobber med 17. mai, skole/hjem samarbeid, trafikksituasjon osv). Her har X forsuret miljøet ved å dominere og herse hvis ikke folk vil gjøre ting på X sin måte. X er pinlig nøyaktig på ting. Det er ikke rom for å gjøre feil, og blåser ting opp og lager mye støy og involverer masse folk. Skaper ekstra arbeid. X er ganske hyggelig og omgjengelig på overflaten, men når man blir litt bedre kjent, så vil man fort merke de mer usympatiske sidene. Vi er altså noen som er ganske overbevist om at X ikke bør være leder i FAU. Som sagt ønsker ingen å sverte noen her, men rett og slett unngå å få feil person til dette vervet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 ''Det er godt mulig at det er riktig det du sier. Men jeg har erfaring med at "vi" kan være en dominerende kjerne av mennesker og ikke majoriteten.'' Godt poeng. De aller fleste som sitter i FAU nå er nye. Vedkommende jeg snakker om har vært med i FAU for 5 år siden, derfor kjenner nok ikke flertallet til hans forhistorie i FAU. Vi ønsker ikke å sverte vedkommende på noen måte, men ser det er direkte uheldig om vedkommende, her ved navn X har en så sentral posisjon som FAU leder. X har vært direkte usympatisk å jobbe sammen med. Ved uenigheter har X valgt å gå til avisen, fremfor å gå i dialog med skolen (altså rektor). Dette har gitt rektor merarbeid med presse og informasjon til foreldre som har blitt feilinformert av X. Blåst ting ut av proposjoner. Som FAU leder har man da en viktig rolle, og er vi tjent med å ha en slik person som leder? I FAU har vi diverse komiteer (jobber med 17. mai, skole/hjem samarbeid, trafikksituasjon osv). Her har X forsuret miljøet ved å dominere og herse hvis ikke folk vil gjøre ting på X sin måte. X er pinlig nøyaktig på ting. Det er ikke rom for å gjøre feil, og blåser ting opp og lager mye støy og involverer masse folk. Skaper ekstra arbeid. X er ganske hyggelig og omgjengelig på overflaten, men når man blir litt bedre kjent, så vil man fort merke de mer usympatiske sidene. Vi er altså noen som er ganske overbevist om at X ikke bør være leder i FAU. Som sagt ønsker ingen å sverte noen her, men rett og slett unngå å få feil person til dette vervet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Det er da bare å drive lobby-virksomhet i forkant det? Det er ikke juks. Og valget er da blant en liten gruppe mennesker vil jeg tro - så det trenger ikke være så veldig avansert. Be de som ikke kan møte om å avgi sin stemme på mail senest kl 12.00 samme dag. Trenger det å være anonymt valg? Vedkommende kan hevde at valget ikke ble gjennomført på riktig måte, hvis styret ikke kan vise til norm/regel/vedtak el. på at forhåndsstemming godkjennes. Klage til rektor, gå til pressen, eller putte lapper i sekkene til barna og på den måten informere foreldre om at valget har vært ugyldig, at FAU ikke driver på riktig måte eller annet som er ubehagelig. Greia er at vedkommende er i stand til å lage mye bråk og støy ut av veldig lite, og gjør det gjerne også. Vedkommende har vist tidligere at h*n spiller solo ved å motarbeide FAU og skolen, og dette bare som vanlig FAU medlem. Hvordan blir det da å ha vedkommende som leder, som har stemmerett i ulike organer og protesterer mot alt mulig rart og lager støy om den minste ting... Det må være verre for vedkommende å bli "kastet ut" som leder enn å la være å bli valgt inn. Det er også en måte å beskytte denne personen på - å la være å velge h*n inn. Ønsker å unngå vedkommende som leder, uten å sverte eller å sette ut rykter. Ønsker å være redelige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg skjønner hva du mener. Har opplevd ved et par tilfeller at folk omtrent KASTER seg frem for å bli valgt, både i barnehage og på skole, med "katastrofalt" resultat! Det er IKKE alle som skjønner at de ikke passer til en slik rolle!! Et par av de gangene har det vært folk som den du beskriver her. Men heldigvis har det stort sett vært flinke og greie folk i FAU. For øvrig syns jeg det er bra om folk stiller til gjenvalg når de fungerer i "stillingen", men ellers syns jeg det bør være greit med "gjennomtrekk". Siste gangen (u.skolen) har det vært helt motsatt type folk - regelrett slappe og inkompetente folk som vil "sole seg i glansen" av stillingen. Det gjaldt den ene, som "utnevnte" en venninne (mor) til sin nestleder. Det ble ikke bra, ingen av dem fungerer, men hva skal man gjøre... Det blir ikke mye glans når det blir mye rot og irritasjon i stedet... Nå har vi flyttet fra området og skolen vi har kommet til er det helt ok folk i FAU. Hva kan man gjøre? Hva med å melde seg selv, eller drive lobbyvirksomhet. Kanskje vinkle "lobbyvirksomheten" positivt på den man syns er det beste alternativet og fremheve dennes egenskaper... "X er så positiv og systematisk, h*n tror jeg vil bli en god FAU-leder... Hva tror du?" osv osv. Vet ikke om jeg ville sagt så mye dritt om den andre, unntatt om noen spurte direkte. Da ville jeg for såvidt sagt sannheten men med litt "runde" formuleringer. Vanskelig sak men lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 De aller fleste som sitter i FAU nå er nye. Vedkommende jeg snakker om har vært med i FAU for 5 år siden, derfor kjenner nok ikke flertallet til hans forhistorie i FAU. Vi ønsker ikke å sverte vedkommende på noen måte, men ser det er direkte uheldig om vedkommende, her ved navn X har en så sentral posisjon som FAU leder. X har vært direkte usympatisk å jobbe sammen med. Ved uenigheter har X valgt å gå til avisen, fremfor å gå i dialog med skolen (altså rektor). Dette har gitt rektor merarbeid med presse og informasjon til foreldre som har blitt feilinformert av X. Blåst ting ut av proposjoner. Som FAU leder har man da en viktig rolle, og er vi tjent med å ha en slik person som leder? I FAU har vi diverse komiteer (jobber med 17. mai, skole/hjem samarbeid, trafikksituasjon osv). Her har X forsuret miljøet ved å dominere og herse hvis ikke folk vil gjøre ting på X sin måte. X er pinlig nøyaktig på ting. Det er ikke rom for å gjøre feil, og blåser ting opp og lager mye støy og involverer masse folk. Skaper ekstra arbeid. X er ganske hyggelig og omgjengelig på overflaten, men når man blir litt bedre kjent, så vil man fort merke de mer usympatiske sidene. Vi er altså noen som er ganske overbevist om at X ikke bør være leder i FAU. Som sagt ønsker ingen å sverte noen her, men rett og slett unngå å få feil person til dette vervet. Javel. Men da ville jeg satset på å drive litt valgkamp for den andre kandidaten, det har mye større sjanser for å nå frem enn å snakke mot den første kandidaten. Vet dere forresten noe om den andre kandidaten? Så ikke det er et valg mellom pest og kolera, altså... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg er enig med dem som foreslår at dere bør drive valgkamp med positivt fortegn for den kandidaten dere ønsker, ikke sverte den andre. Vedr. selve valget burde det vel vært en nestleder / vara i utgangspunktet. Du kan se om du finner noen anbefalinger her (søk på FAU i søkefeltet til venstre): http://www.fug.no/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg skjønner hva du mener. Har opplevd ved et par tilfeller at folk omtrent KASTER seg frem for å bli valgt, både i barnehage og på skole, med "katastrofalt" resultat! Det er IKKE alle som skjønner at de ikke passer til en slik rolle!! Et par av de gangene har det vært folk som den du beskriver her. Men heldigvis har det stort sett vært flinke og greie folk i FAU. For øvrig syns jeg det er bra om folk stiller til gjenvalg når de fungerer i "stillingen", men ellers syns jeg det bør være greit med "gjennomtrekk". Siste gangen (u.skolen) har det vært helt motsatt type folk - regelrett slappe og inkompetente folk som vil "sole seg i glansen" av stillingen. Det gjaldt den ene, som "utnevnte" en venninne (mor) til sin nestleder. Det ble ikke bra, ingen av dem fungerer, men hva skal man gjøre... Det blir ikke mye glans når det blir mye rot og irritasjon i stedet... Nå har vi flyttet fra området og skolen vi har kommet til er det helt ok folk i FAU. Hva kan man gjøre? Hva med å melde seg selv, eller drive lobbyvirksomhet. Kanskje vinkle "lobbyvirksomheten" positivt på den man syns er det beste alternativet og fremheve dennes egenskaper... "X er så positiv og systematisk, h*n tror jeg vil bli en god FAU-leder... Hva tror du?" osv osv. Vet ikke om jeg ville sagt så mye dritt om den andre, unntatt om noen spurte direkte. Da ville jeg for såvidt sagt sannheten men med litt "runde" formuleringer. Vanskelig sak men lykke til!! Takk for støtten, godt at det er noen som forstår! Situasjonen her er faktisk veldig ille og skolens ledelse er faktisk fortvilet, for vedkommende forsuret alt h*n kunne for de da han var FAU medlem. Og hva kan han da ikke komme til å gjøre som leder... Det blir faktisk for mye makt for en person som ikke vet å håndtere sin rolle på en riktig måte. Siste jeg hørte var at vedkommende driver lobbyvirksomhet blant foreldrene. Og det var en som ba om at valget må være hemmelig. Hvis det ikke er hemmelig, tør ikke denne forelderen å stemme på andre enn X, siden X presser sånn på. Synd hvis det er flere som føler det slik. Har en vond magefølelse nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Javel. Men da ville jeg satset på å drive litt valgkamp for den andre kandidaten, det har mye større sjanser for å nå frem enn å snakke mot den første kandidaten. Vet dere forresten noe om den andre kandidaten? Så ikke det er et valg mellom pest og kolera, altså... Den andre kandidaten er en meget oppegående person som er engasjert og initiativrik. Vedkommende ble spurt av en i styret om å ta vervet og Y lot seg overtale. Men X trekker ikke sitt kandidatur av den grunn, og ønsker et ordentlig valg. Er veldig redd for at dette faller skjevt ut og hele FAU miljøet vil bli ganske annerledes enn det er i dag, hvis X kommer til som leder. For ikke å snakke om at skolens ledelse vil være minst like fortvilet. Jeg synes nå det er ganske uhørt å være medlem i et organ som skal fremme skole-hjem-samarbeid og direkte motarbeide skolen. Vedkommende har jo ikke forstått at vi alle ønsker barnas beste og skal jobbe i lag og ikke gjøre alt vanskelig for skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Takk for støtten, godt at det er noen som forstår! Situasjonen her er faktisk veldig ille og skolens ledelse er faktisk fortvilet, for vedkommende forsuret alt h*n kunne for de da han var FAU medlem. Og hva kan han da ikke komme til å gjøre som leder... Det blir faktisk for mye makt for en person som ikke vet å håndtere sin rolle på en riktig måte. Siste jeg hørte var at vedkommende driver lobbyvirksomhet blant foreldrene. Og det var en som ba om at valget må være hemmelig. Hvis det ikke er hemmelig, tør ikke denne forelderen å stemme på andre enn X, siden X presser sånn på. Synd hvis det er flere som føler det slik. Har en vond magefølelse nå. Jeg tror at dere bare må prøve å gjøre deres beste for å få den andre kandidaten til å vinne. Så får bare X bli så sur og opprørt han bare vil, mene valget er fikset og hva det nå enn skulle være! Dersom X mot formodning skulle bli valgt, får dere bare håpe på det beste. Dersom det skulle vise seg at det blir det sirkuset som er forventet, må en bare ta det derfra. Det er han som taper på det om han går ut i media og lager helvete... Da får en evt. bare tromme sammen til krisemøte og legge en slagplan, evt. svare med samme mynt. NOE må det gå an å gjøre for å få fjernet slike mennesker fra slike verv.. Jeg skjønner fortvilelsen, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd og heller håpe på at folk er fornuftige og hører på det dere sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg tror at dere bare må prøve å gjøre deres beste for å få den andre kandidaten til å vinne. Så får bare X bli så sur og opprørt han bare vil, mene valget er fikset og hva det nå enn skulle være! Dersom X mot formodning skulle bli valgt, får dere bare håpe på det beste. Dersom det skulle vise seg at det blir det sirkuset som er forventet, må en bare ta det derfra. Det er han som taper på det om han går ut i media og lager helvete... Da får en evt. bare tromme sammen til krisemøte og legge en slagplan, evt. svare med samme mynt. NOE må det gå an å gjøre for å få fjernet slike mennesker fra slike verv.. Jeg skjønner fortvilelsen, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd og heller håpe på at folk er fornuftige og hører på det dere sier. Takk for støtten. Nei, det er virkelig krise om X blir valgt. Jeg kjenner til saken fordi jeg kjenner en i styret. De har nå bestemt seg for å legge frem saken på en diplomatisk måte med saklig begrunnelse på hvorfor de ønsker Y (og ikke hvorfor de ikke vil ha X). Begge kandidatene gis lik anledning til å presentere seg og hvorfor akkurat de passer til vervet. X kommer nok til å fyre seg opp, men jeg håper og tror at resten av FAU kommer til å se hvilken person X er. X har kommet med de villeste forslag til skolen, og blander seg inn i skolens indre liv og kompliserer visstnok hverdagen for ledelsen allerede, uten å være med i FAU eller noe som helst. Kun som vanlig forelder. Synes det er forferdelig ille hva en forelder er i stand til å gjøre.. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har barn i samme klasse som X i alle fall... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2396896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 høres ut som tvilsomme virkemidler du ønsker å bruke, som egentlig er mer klandreverdig enn det du skriver om den grusomme FAUlederen. Først er vedkommede kjent for å være kverulant, så er det et problem at de som skal stemme ikke vet hvordan h*n er ... Synes det virker som et tvilsomt opplegg, beklager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2397102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk i FAU Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 høres ut som tvilsomme virkemidler du ønsker å bruke, som egentlig er mer klandreverdig enn det du skriver om den grusomme FAUlederen. Først er vedkommede kjent for å være kverulant, så er det et problem at de som skal stemme ikke vet hvordan h*n er ... Synes det virker som et tvilsomt opplegg, beklager. Hadde vedkommende bare vært kverulant hadde det bare vært barnemat. Det er nok mer som ligger bak enn som så.. * Å gå til pressen ved interne uenigheter - fremmer det et godt samarbeide med skolen, akseptabelt? * Å skrive leserinnlegg i avisen som kritiserer skolen og FAU med påstander som ikke er korrekte - fremmer det et godt samarbeide med skolen, akseptabelt? * Å blande seg inn i gjøremål som andre folk i FAU tar seg av - skaper frustrasjon og ekstra arbeid. - akseptabelt? * Å ha en konsekvent negativ innstilling til andres forslag. - akseptabelt? * Å ha en konsekvent negativ innstilling til rektor og skolens ansatte som gjør så godt de kan. Protestere mot det vedkommende kan protestere mot. -akseptabelt? * Å protestere mot at FAU støtter skolen økonomisk med beskjedne beløp som kommer elevene til gode (eks. ved sosiale tilstelninger eller støtte til sykkelstativ el.) - fremmer det et godt samarbeide? * Å forsure miljøet i FAU med en innstilling som går på at foreldre og skole er motstandere - fremmer det et godt samarbeide? * Å belaste rektor og skolens ledelse med telefoner, e-poster og brev når foreldre får tilsendt skriv fra skolen for å protestere - fremmer det et godt samarbeide? (det kan være informasjonsskriv om parkering, situasjon rundt vikarforhold eller andre ting som skolen gir informasjonsskriv om) * Å kreve medbestemmelsesrett over undervisningsmetode, pedagogisk innhold og ressursbruk på skolen. - Ja, det er bra å være engasjert og ønske informasjon og komme med innspill. Men å kreve rett til å bestemme over slike ting er å blande seg inn i ting som vi foreldre ikke har noe med. Det er mye informasjon som er taushetsbelagt og skolen kan ikke gi informasjon til oss foreldre om hvorfor en klasse har ekstra ressurser f.eks. pga en elev som har ekstra behov pga diagnose eller et eller annet... Vi foreldre må stole på at skolen forvalter sine ressurser på riktig måte. Skolen har kompetanse til å løse sine oppgaver og vi foreldre skal støtte opp om og komme med innspill. Men kan ikke kreve direkte påvirkning i skolens indre liv, fordi det ikke er vår jobb og fordi vi ikke har den informasjon som er påkrevd for å gjøre vurderingene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2397519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hadde vedkommende bare vært kverulant hadde det bare vært barnemat. Det er nok mer som ligger bak enn som så.. * Å gå til pressen ved interne uenigheter - fremmer det et godt samarbeide med skolen, akseptabelt? * Å skrive leserinnlegg i avisen som kritiserer skolen og FAU med påstander som ikke er korrekte - fremmer det et godt samarbeide med skolen, akseptabelt? * Å blande seg inn i gjøremål som andre folk i FAU tar seg av - skaper frustrasjon og ekstra arbeid. - akseptabelt? * Å ha en konsekvent negativ innstilling til andres forslag. - akseptabelt? * Å ha en konsekvent negativ innstilling til rektor og skolens ansatte som gjør så godt de kan. Protestere mot det vedkommende kan protestere mot. -akseptabelt? * Å protestere mot at FAU støtter skolen økonomisk med beskjedne beløp som kommer elevene til gode (eks. ved sosiale tilstelninger eller støtte til sykkelstativ el.) - fremmer det et godt samarbeide? * Å forsure miljøet i FAU med en innstilling som går på at foreldre og skole er motstandere - fremmer det et godt samarbeide? * Å belaste rektor og skolens ledelse med telefoner, e-poster og brev når foreldre får tilsendt skriv fra skolen for å protestere - fremmer det et godt samarbeide? (det kan være informasjonsskriv om parkering, situasjon rundt vikarforhold eller andre ting som skolen gir informasjonsskriv om) * Å kreve medbestemmelsesrett over undervisningsmetode, pedagogisk innhold og ressursbruk på skolen. - Ja, det er bra å være engasjert og ønske informasjon og komme med innspill. Men å kreve rett til å bestemme over slike ting er å blande seg inn i ting som vi foreldre ikke har noe med. Det er mye informasjon som er taushetsbelagt og skolen kan ikke gi informasjon til oss foreldre om hvorfor en klasse har ekstra ressurser f.eks. pga en elev som har ekstra behov pga diagnose eller et eller annet... Vi foreldre må stole på at skolen forvalter sine ressurser på riktig måte. Skolen har kompetanse til å løse sine oppgaver og vi foreldre skal støtte opp om og komme med innspill. Men kan ikke kreve direkte påvirkning i skolens indre liv, fordi det ikke er vår jobb og fordi vi ikke har den informasjon som er påkrevd for å gjøre vurderingene. Hvis og når disse argumentene er riktige, synes jeg du skal legge saken fram akkurat slik på møtet der valget skal foretas. Alt anne er et ufint spill mot _et menneske_ som selv sikkert synes at han er den rette personen for oppgavene. Uansett hvor "vanskelig" et menneske er, er det ikke riktig av deg å sette i gang en slik bakvaskingskampanje. Stå for dine meninger åpent, legg saken fram på en ærlig måte - eller la være å engasjere deg så mye. Av en eller annen grunn tenker jeg nå på utrrykket om å kaste stein i et glasshus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296778-kinkig-valg-i-fau/#findComment-2397611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.