Gå til innhold

førsteklassinger som ikke kommer etter friminutt

Anbefalte innlegg

Gjest morsommere å leke

hvis et par av ungene (førsteklasse, de er seks år) ikke gidder å komme inn etter storefri når det ringer, fordi de holder på å leke, hva hadde skolen deres gjort: latt dem være ute og leke i 40 minutter til de kom av seg selv og så laget styr med å ringe til foreldre og sånt etterpå, eller gått og hentet dem der og da etter si fem minutter, og gitt konsekvenser med en gang, feks ikke fått lov til å leke ute neste friminutt eller sånt? Det har skjedd et par ganger før, men ikke så lenge som i dag.

Fortsetter under...

Man snakker ikke med foreldrene de første gangene noe sånt skjer. Men det er heller ikke alltid greitt å vente noen minutter for så å gå ut for å hente dem. Man forlater ikke 23 unger inne for å gå rundt hele skoleplassen for å lete etter de to som mangler, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Har man noe bedre med ressurser, f.eks en assistent som er med i timene så kan man jo la den ene voksne gå ut. Tror nok det er viktig for de små at dette får konsekvenser ja. Å være inne det påfølgende friminutt er helt greitt synest jeg.

Er ikke det at foreldrene ringes en liten og grei konsekvens? Det er vel mere styr å gå fra klassen og krangle med ungene for å få dem inn enn å ringe foreldrene etterpå. Siden det har skjedd flere ganger, og nå "eskalerer", syns jeg det er ok.

Vet ikke hva skolen vår konkret hadde gjort, men det ble tatt opp på et foreldremøte i 2.klasse at vi måtte snakke med dem hjemme og forklare at skoleklokka gjelder! Det sto vel også på et par ukeplaner.

Jeg antar at skolen hadde sendt ut en assisten for å lete etter dem hvis to 6-åringer var borte såpass lenge.

Annonse

Gjest b&u arbeider

Vet ikke hva skolen vår konkret hadde gjort, men det ble tatt opp på et foreldremøte i 2.klasse at vi måtte snakke med dem hjemme og forklare at skoleklokka gjelder! Det sto vel også på et par ukeplaner.

Jeg antar at skolen hadde sendt ut en assisten for å lete etter dem hvis to 6-åringer var borte såpass lenge.

Så assistenter har tid til å lete barn i timene?

assistenter er som regel ressurs for enkelt elever og har derfor nok med dette, ellers går det utover den eleven å det blir helt feil.

Foreldre og lærere må fortelle elevene at skoleklokka gjelder og hva som er konsekvens hvis de ikke hører etter.

Skjønner godt at disse barna ikke ble hentet med en gang for det var sikkert ikke folk til dette akkurat da.

4 øyne og 4 armer skal brukes til mye i førsteklasse!

Gjest b&u arbeider

Man snakker ikke med foreldrene de første gangene noe sånt skjer. Men det er heller ikke alltid greitt å vente noen minutter for så å gå ut for å hente dem. Man forlater ikke 23 unger inne for å gå rundt hele skoleplassen for å lete etter de to som mangler, det lar seg rett og slett ikke gjøre. Har man noe bedre med ressurser, f.eks en assistent som er med i timene så kan man jo la den ene voksne gå ut. Tror nok det er viktig for de små at dette får konsekvenser ja. Å være inne det påfølgende friminutt er helt greitt synest jeg.

Husk da at å få være inne også kan bety belønning fo dem.

Jeg ville gått og sett/lett etter dem, og fått dem inn så fort som råd!:-)

At 6-åringer ikke alltid får med seg at skoleklokka ringer- midt i leken!- er ikke uvanlig! Hele det 1.skoleåret må betegnes som et innlæringsår, og det er lærers ansvar å lære dem disse tingene. F.eks: Komme inn når det ringer/de ser at de andre går inn, kle av seg, stille seg i kø, rekke opp hånda og vente på tur osv.

Annonse

Så assistenter har tid til å lete barn i timene?

assistenter er som regel ressurs for enkelt elever og har derfor nok med dette, ellers går det utover den eleven å det blir helt feil.

Foreldre og lærere må fortelle elevene at skoleklokka gjelder og hva som er konsekvens hvis de ikke hører etter.

Skjønner godt at disse barna ikke ble hentet med en gang for det var sikkert ikke folk til dette akkurat da.

4 øyne og 4 armer skal brukes til mye i førsteklasse!

Hvis det mangler noen elever etter at skoleklokka har ringt, er min erfaring at dette faktisk også er de elevene som har assistent "på seg"...

Er det ikke disse elevene som mangler, kan man likevel ikke begynne undervisningen før alle er på plass, og da kan assistentene fint lete etter unger, ja!:-)

Gjest morsommere å leke

Takk for mange svar :-) Min seksåring var en av disse bandittene nemlig, og jeg syns egentlig at det er noe merkelig at skolen lar tre seksåringer være ute alene og leke i 40 minutter før de kommer inn av seg selv. Hva om Lommemannen hadde hatt dem oppe i skogkanten? Eller om de rett og slett hadde gått seg en tur? De holdt seg nede på grusbanen, helt i grensen for hvor langt de har lov til å gå. Håper virkelig at de to lærerne og assistenten i klassen hadde dem i syne gjennom vinduet i hvertfall....

Nå har de bare lært at ved å "ikke høre" at skoleklokka ringer får de kjempelangt friminutt, og eventuelle konsekvenser kommer en helt annen gang. Jeg har snakket masse med min sønn i dag, og håper det ikke blir en neste gang. Men hvis skolen ikke har mulighet til å sende en ut i to minutter for å hente inn unger som bare blir ute har de ingenting å stille opp mot verre ting heller mener nå jeg.

De må jo også huske på at dette er seksåringer som har maur i rompa, og som syns det er fryktelig kjedelig på skolen - allerede.... Det syns jeg er trist. Det blir morsomt hvis det skal fortsette sånn i 9,5 år til....

Og ingen av disse har diagnose og assistent forresten ;-)

Takk for mange svar :-) Min seksåring var en av disse bandittene nemlig, og jeg syns egentlig at det er noe merkelig at skolen lar tre seksåringer være ute alene og leke i 40 minutter før de kommer inn av seg selv. Hva om Lommemannen hadde hatt dem oppe i skogkanten? Eller om de rett og slett hadde gått seg en tur? De holdt seg nede på grusbanen, helt i grensen for hvor langt de har lov til å gå. Håper virkelig at de to lærerne og assistenten i klassen hadde dem i syne gjennom vinduet i hvertfall....

Nå har de bare lært at ved å "ikke høre" at skoleklokka ringer får de kjempelangt friminutt, og eventuelle konsekvenser kommer en helt annen gang. Jeg har snakket masse med min sønn i dag, og håper det ikke blir en neste gang. Men hvis skolen ikke har mulighet til å sende en ut i to minutter for å hente inn unger som bare blir ute har de ingenting å stille opp mot verre ting heller mener nå jeg.

De må jo også huske på at dette er seksåringer som har maur i rompa, og som syns det er fryktelig kjedelig på skolen - allerede.... Det syns jeg er trist. Det blir morsomt hvis det skal fortsette sånn i 9,5 år til....

Og ingen av disse har diagnose og assistent forresten ;-)

*uhps!*

Det var alldeles ikke meningen å antyde at _alle_ som ikke kommer inn når skoleklokka ringer, har en eller annen diagnose, altså!:-0

Men- som lærer ser jeg jo at de elevene hos oss, som nå går både i 4. og 5. trinn, og som har vanskelig for å rette seg etter skoleklokka, de har faktisk diagnoser...

Men, så klart, førsteklassinger er i innlæringsfasen enda! Det tar som oftest 1 år før hele klassa har knekt koden "skoledagen"...

Håper du ikke er sur på meg....:-)

Gjest morsommere å leke

*uhps!*

Det var alldeles ikke meningen å antyde at _alle_ som ikke kommer inn når skoleklokka ringer, har en eller annen diagnose, altså!:-0

Men- som lærer ser jeg jo at de elevene hos oss, som nå går både i 4. og 5. trinn, og som har vanskelig for å rette seg etter skoleklokka, de har faktisk diagnoser...

Men, så klart, førsteklassinger er i innlæringsfasen enda! Det tar som oftest 1 år før hele klassa har knekt koden "skoledagen"...

Håper du ikke er sur på meg....:-)

''Det var alldeles ikke meningen å antyde at _alle_ som ikke kommer inn når skoleklokka ringer, har en eller annen diagnose, altså!:-0''

*LOL* Skjønte det da :-)

Du sier jo at det har skjedd før, men ikke så lenge. Det var vel på tide og helt på sin plass at læreren singte i dag da?

Læreren kunne kanskje sendt ut noen elever for å hente de inn, men ellers syns jeg dette var greit.

Du sier jo at det har skjedd før, men ikke så lenge. Det var vel på tide og helt på sin plass at læreren singte i dag da?

Læreren kunne kanskje sendt ut noen elever for å hente de inn, men ellers syns jeg dette var greit.

Gjest b&u arbeider

Hvis det mangler noen elever etter at skoleklokka har ringt, er min erfaring at dette faktisk også er de elevene som har assistent "på seg"...

Er det ikke disse elevene som mangler, kan man likevel ikke begynne undervisningen før alle er på plass, og da kan assistentene fint lete etter unger, ja!:-)

Ja vel. Da skal jeg fortelle deg at det er sånne barn som ofte faller mellom to stoler du snakker om nå. Mange av dem har derfor ikke noen assistent på seg,selv om de absolutt skulle hatt det.

Vi er alt for lite folk i skolen det er sikkert!

Derfor kan vi desverre ikke hente barn som ikke kommer straks, vi må ofte sette klassen igang før vi kan ut på henting.

Selvfølgelig blir det noe helt annet hvis det har skjedd noe.

Ta deg en tur å se hverdagen til første klasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...