Gå til innhold

Hun leser fortsatt sakte...

Anbefalte innlegg

Min datter i 3.trinn vil ikke øve på å lese. Hun må jo, og jeg forsøker å inspirere så mye jeg kan. Jeg jobber med lesestimulering til daglig, så jeg burde klare det. Bøker og litteratur er jobben min, så jeg blir litt lei meg når det går så tregt for henne. Jeg vet jo hvor viktig det er å kunne lese godt.....

Hun leser leseløver hvis hun gidder (dvs det gidder hun ikke uten at jeg nesten truer henne til å gjøre det. Vi leser annenhver setning, men hun synes det er kjedelig).

Hun elsker å bli lest for, dette gjør vi masse. hun sluker alle lydbøker.

Læreren sier hun har blitt flinkere, men at hun trenger å øve for å få opp hastigheten.

Jeg bekymrer meg; håper hun ikke har dysleksi eller noe!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296835-hun-leser-fortsatt-sakte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Kanskje det har blitt så mye fokus på lesing at hun rett og slett har mistet lesegleden. Kan det være mer interessant for en periode å lese tegneserier? Det er mange blader for hennes aldersgruppe. Om ikke det er det beste å lese, så får hun trening i allefall.

Kanskje det har blitt så mye fokus på lesing at hun rett og slett har mistet lesegleden. Kan det være mer interessant for en periode å lese tegneserier? Det er mange blader for hennes aldersgruppe. Om ikke det er det beste å lese, så får hun trening i allefall.

Jeg har en med adhd og muligens dysleksi, og han sliter veldig med lesingen, han går i 4. Han ble lei av alt "maset" rundt lesingen og låste seg så snart han såg bokstaver til slutt, men vi brukte lesebøker, jeg les for han om kveldene. Men når jeg begynte å abbonere på Donald til han, gjorde hans å godt han kunne og kom stormende inn å fortalte at han hadde funnet ut hva donald sa ;D

Vi brukte også mye lek og lær pc spillene på pc, for da "glemte" han seg ut at det var bokstavtrening og lekte seg igjennom spillet ;D Jeg syns iallefall dette fungerte godt for vår del en god stund...;-) Verdt å prøve!! Viktig å ikke mase altfor mye om det og lage et nummer av det, da blir de enda mer stresset el fortvilet, det ble iallefall min, siden dette ikke er noe han ønsker selv.. Han skulle jo gjerne ha kunnet lese like godt som alle andre...

Gjest FruKost

Jeg har hørt om mange barn som sliter også i fjerde klasse. Men for de fleste av dem så har lesingen "eksplodert" året etter. Siden du jobber med dette til vanlig,får det meg til å tenke på om du er for mye opptatt av barnets lesing? Ikke vondt ment, men kan barnet ha oppfattet lesing som et mas? Prestasjonsangst?

Jeg har hørt om mange barn som sliter også i fjerde klasse. Men for de fleste av dem så har lesingen "eksplodert" året etter. Siden du jobber med dette til vanlig,får det meg til å tenke på om du er for mye opptatt av barnets lesing? Ikke vondt ment, men kan barnet ha oppfattet lesing som et mas? Prestasjonsangst?

Ja, du kan selvsagt ha rett! Jeg vil jo bare hennes beste.....Og så er jeg litt for opptatt av om hun er "normal"; hvis hun har problemer som burde vært avdekket, er det jo greit å få det undersøkt sånn at hun evnt kan få hjelp.

Men jeg bør vel stole på læreren som sier at alt er i orden, det går bare litt sakte.....Takk for svar!

Ja, du kan ha rett i det, at hun har blitt lei "maset". Jeg synes nesten det ble værre da de drev med lesekampanje på skolen, jeg. Hun er ikke noen ivrig konkurranse-jente, så hun ble ikke særlig motivert av det heller.....

Annonse

Jeg støtter de som anbefaler å finne noe lesestoff der innholdet virkelig fenger henne. Det finnes lettleste bøker om mye forskjellig.

Jeg har også en 3.klassing som synes leselekser er ganske kjedelig. Men han sluker alle leseløvene som handler om fotball. Da går det greit selv når det vrimler av engelske uttrykk og vanskelige ord (corner, offside, taktikk, ribbensbrudd...). Han hadde aldri i verden lest tilsvarende stykker om f.eks. hester, hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Jeg har inntrykk av at det fremdeles er mange i klassen hans som strever med lesing og lesetempo, så jeg tror ikke du skal være alvorlig bekymret før læreren blir det.

Jeg støtter de som anbefaler å finne noe lesestoff der innholdet virkelig fenger henne. Det finnes lettleste bøker om mye forskjellig.

Jeg har også en 3.klassing som synes leselekser er ganske kjedelig. Men han sluker alle leseløvene som handler om fotball. Da går det greit selv når det vrimler av engelske uttrykk og vanskelige ord (corner, offside, taktikk, ribbensbrudd...). Han hadde aldri i verden lest tilsvarende stykker om f.eks. hester, hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Jeg har inntrykk av at det fremdeles er mange i klassen hans som strever med lesing og lesetempo, så jeg tror ikke du skal være alvorlig bekymret før læreren blir det.

Ja, men jeg skjønner at stoffet fenger, for med en gang jeg leser det høyt for henne, er hun "helt med". Hun sluker alt av lydbøker, og alt av bøker som jeg leser for henne. vil høre mer og mer og mer! Men med en gang hun skal lese selv, SÅ blir det kjedelig. Tegneserier er ikke interresant, og jenteblader ala witch o.l. blar hun bare i....Liker heller ikke donald....

Men takk for svar!

Ja, men jeg skjønner at stoffet fenger, for med en gang jeg leser det høyt for henne, er hun "helt med". Hun sluker alt av lydbøker, og alt av bøker som jeg leser for henne. vil høre mer og mer og mer! Men med en gang hun skal lese selv, SÅ blir det kjedelig. Tegneserier er ikke interresant, og jenteblader ala witch o.l. blar hun bare i....Liker heller ikke donald....

Men takk for svar!

Da får du stoppe på et spennende sted, og la henne lese resten selv...

Jeg vet at det ikke er så enkelt. Min eldste gikk fra "null til hundre" med én gang, dvs. hun leste flytende like etter at hun hadde knekt koden og forsto hvordan hun skulle trekke bokstaver sammen til ord. Og siden hun leste så mye, hadde hun heller aldri noen problemer med staving. Lillebroren er helt annerledes, og jeg føler meg uten erfaring siden jeg selv var som datteren min. Men han viser klar framgang, og den kommer nok for dere også.

''Hun leser leseløver hvis hun gidder (dvs det gidder hun ikke uten at jeg nesten truer henne til å gjøre det. Vi leser annenhver setning, men hun synes det er kjedelig).''

Du må veie nødvendigheten av leseøving opp mot nødvendigheten av leseglede. På sikt kan det virke negativt om du presser henne.

Når hun leser selv får hun ikke den samme flyten og progresjonen i historien som når hun blir lest for. Ikke så rart om det blir kjedelig. Det er en utfordring når barnas språkforståelse og historieappetitt ikke matcher leseferdighetene.

Du kan be læreren gi henne litt større leselekser.

Du kan forsøke med litt god gammeldags korrupsjon. Kjøp henne med penger eller noe annet atraktivt. Jeg har langt mer tro på bestikkelser enn mas i slike sammenhenger.

Om du ikke alt har gjort det så få henne undersøkt hos en grepa optiker. Det bør legges vekt på både nærfokusering og samsyn.

Hva med tegneserier, korte humoristiske tekster, rim etc? Ting som har gir færre ord å lese per gode poeng uten å gå på bekostning av IQen.

Asterix er hylmorsomme, spennende, godt tegnede og har mange briljante språklige finesser.

mvh

Gjest leseløvemamma

Vi praktiserer tvang i kombinasjon med belønning. Min 2. klassing synes det er grusomt kjedelig å lese, men etter måneder med veldig lite fremgang bestemte jeg meg for at lesing bare MÅ hun lære.

Jeg forklarte henne dermed at livet ikke bare er morsomt, at lesing er helt nødvendig å kunne skikkelig, og at hun fra nå av skulle lese minimum 20 minutter hver dag. Hun får 10 kroner for "jobben".

Etter at vi startet med det har lesingen gått fremover med stormskritt, og hun har også begynt å synes at det er morsommere, siden hun nå leser så fort at det blir sammenheng i lesingen. Hun får ikke bruke pengene før i slutten av hver måned, og har faktisk begynt å skjønne verdien av penger i tillegg. Nytt Nintendo DS - spill, øredobber og klær er ikke å forakte....

Jeg aner ikke om dette er pedagogisk helt på trynet, men lesing og matte MÅ hun få med seg fra starten, det er helt nødvendig. Synes "målet helliger middelet" i dette tilfellet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...