Gå til innhold

Å få skolebarna ut av senga om morgenen..

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Hvordan er deres barn om morgenen når de skal på skolen? Her har det etterhvert blitt en kamp. Jeg må vekke dem flere ganger. Når de endelig står opp er det å sluke maten før de stormer ut døra i siste liten.

Jeg har begynt å bli ganske lei av å mase på dem. Jeg har to til som trenger service om morgenen, så jeg forventer at de to eldste i det minste kan stå opp etter første vekking. Frokosten her blir bare et jag, ingen koselig morgenstemning :(

Er det noen som har effektive metoder for å få trøtte unger kjapt opp om morgenen?

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

20

• Mrs. Wallace

5

• pekkaline

3

• oktaviastar

3

Vi begynte å sende dem i seng tilsvarende antall minutter tidligere om kvelden de ikke "gadd" å stå opp (trakk fra de aller første små minuttene da, jeg spretter heller ikke opp, liker å strekke meg i et par minutter før jeg går ut av senga).

Vet ikke om de er store nok til å forstå sammenhengen der? Vi brukte da forklaringen om at "siden du er så trøtt, så må du tydeligvis legge deg tidligere for å klare å stå opp"...

Funka fint her... Nå holder det stort sett med en påminnelse...

Jeg gir beskjed om at dersom han ikke står opp, er det åpenbart at han får for lite søvn, og da må han legge seg tidligere om kvelden.

Ren omsorg fra min side, selvsagt (muahaha). Og det fungerer utmerket, for han vet at jeg holder det jeg lover, og han er livredd for å legge seg tidligere om kvelden.

Jeg gir beskjed om at dersom han ikke står opp, er det åpenbart at han får for lite søvn, og da må han legge seg tidligere om kvelden.

Ren omsorg fra min side, selvsagt (muahaha). Og det fungerer utmerket, for han vet at jeg holder det jeg lover, og han er livredd for å legge seg tidligere om kvelden.

Hehe, du må være min tvillingsjel ;o) Funker som fjell her!

Annonse

AneM1365380603

Vi begynte å sende dem i seng tilsvarende antall minutter tidligere om kvelden de ikke "gadd" å stå opp (trakk fra de aller første små minuttene da, jeg spretter heller ikke opp, liker å strekke meg i et par minutter før jeg går ut av senga).

Vet ikke om de er store nok til å forstå sammenhengen der? Vi brukte da forklaringen om at "siden du er så trøtt, så må du tydeligvis legge deg tidligere for å klare å stå opp"...

Funka fint her... Nå holder det stort sett med en påminnelse...

Jeg har prøvd det før, uten hell. Kanskje jeg skal prøve det igjen.. De tenker ikke så mye på konsekvenser når de er trøtte. Kan jo gi dem en frist, og etter den fristen blir kvelden deres redusert.

Jeg har prøvd det før, uten hell. Kanskje jeg skal prøve det igjen.. De tenker ikke så mye på konsekvenser når de er trøtte. Kan jo gi dem en frist, og etter den fristen blir kvelden deres redusert.

Det funker nok hvis du setter det i system...

Er det et problem for morgenfreden, så hadde jeg vurdert å gi det såpass kraftige konsekvenser at de MÅ merke det... Altså så mye tidligere leggetid at de virkelig forstår det...

AneM1365380603

Jeg har gitt dem tidligere leggetid med akkurat samme argument, men burde kanskje gi enda tidligere leggetid. Jeg har ikke intrykk heller av at de får være lenger oppe om kveldene enn klassekameratene. Tvert i mot sier datteren min at hun må tidlig i seng i forhold til andre.

AneM1365380603

Det funker nok hvis du setter det i system...

Er det et problem for morgenfreden, så hadde jeg vurdert å gi det såpass kraftige konsekvenser at de MÅ merke det... Altså så mye tidligere leggetid at de virkelig forstår det...

De går i 4. og 7. klasse, så jeg synes de bør ta litt ansvar. En dag vurderte jeg å bare la dem ligge der slik at de kom forsent på skolen, men det ville jo bli litt dumt ;)

AneM1365380603

Jeg drar naermest jenta mi paa snart 8, opp av senga... Men jeg maa nok bli mye striksere etterhvert, naar flere barn kommer til. Som aa foelge eks. du allerede har faatt under her ;-)

Det er utrolig irriterende å mase på store unger ;o( Jeg synes de er blitt verre. Tidligere spratt de jo ut av senga, spesielt sønnen min.

Annonse

Gjest Angela26

Det er utrolig irriterende å mase på store unger ;o( Jeg synes de er blitt verre. Tidligere spratt de jo ut av senga, spesielt sønnen min.

Ja det er det, spesielt hvis du har det travelt! Jeg tror jenta mi er et typisk B-menneske, slik som jeg. Hun kan vaere vaaken til langt ut mot midnatt, og sove til 11 neste morgen. ( I ferier..)

Det beste er nok aa vaere konsekvent sikkert!

Jeg har gitt dem tidligere leggetid med akkurat samme argument, men burde kanskje gi enda tidligere leggetid. Jeg har ikke intrykk heller av at de får være lenger oppe om kveldene enn klassekameratene. Tvert i mot sier datteren min at hun må tidlig i seng i forhold til andre.

Du får ta i så det monner - og være dønn konsekvent.

Alternativt (og dette er skikkelig plan b, altså) kan du vekke dem skikkelig, skikkelig tidlig om morgenen, etter metoden "nattmanøver" - opp minst to timer før det er nødvendig, alt lys på, grytelokk som smelles mot hverandre og generelt et helsikes bråk. Det du selv mister av nattesøvn får du igjen i skadefryd. Gjør det helt klart at "nattmanøver" vil bli gjentatt ved behov. ;o)

Gjest vær konsekvent

De må legge seg tidligere om kvelden. Både for å bli mer uthvilt om morgenen, men kanskje mest som en motivator for å komme seg raskt og smidig ut av sengen når klokken ringer.

Og - de må ikke få snu døgnet i helgene. Leggetid i helgen må ikke være alt for mye senere enn i uken, og like viktig: de som ikke klarer å stå opp i riktig tid i uken, må heller ikke få sove mye lenger om morgenen i helgen.

Lag klare regler, og la barna forstå hva de kan gjøre for å påvirke egen situasjon.

AneM1365380603

Du får ta i så det monner - og være dønn konsekvent.

Alternativt (og dette er skikkelig plan b, altså) kan du vekke dem skikkelig, skikkelig tidlig om morgenen, etter metoden "nattmanøver" - opp minst to timer før det er nødvendig, alt lys på, grytelokk som smelles mot hverandre og generelt et helsikes bråk. Det du selv mister av nattesøvn får du igjen i skadefryd. Gjør det helt klart at "nattmanøver" vil bli gjentatt ved behov. ;o)

Ja, noe må gjøres for å bevare en god stemning om morgenen. Det kan jo bli gøy for meg å sjokkvekke dem ;)

Så har jeg tenkt som så at jeg kan belønne dem om fredagene hvis de har vært flinke resten av uka. F eks ved å steike vafler til frokost den dagen.

De går i 4. og 7. klasse, så jeg synes de bør ta litt ansvar. En dag vurderte jeg å bare la dem ligge der slik at de kom forsent på skolen, men det ville jo bli litt dumt ;)

Hvis jeg hadde følt at det faktisk er et problem, så hadde jeg vurdert å fjerne andre goder... Om det så er tv-tid, data-tid osv... Det har ingen sammenheng, men mer et signal om at "hvis dere ikke samarbeider, så gidder ikke jeg være grei heller"...

Kanskje ekstremt, eller "tatt ut av sammenhengen", men du må jo vurdere i hvor stor grad du synes dette er slitsomt (og det høres det ut som du gjør, det skjønner jeg godt, ikke noe hyggelig å starte hver dag med stress og mas)...

AneM1365380603

Ta den med deg til stua :) (eller et annet sted langt bort fra soverom/bad)

Datteren min har 2 dyner. Jeg ser det for meg at jeg hver morgen bærer 3 dyner til stua ;o) Jeg blir gretten bare ved tanken, når det bør unngåes lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...