Gå til innhold

Å få skolebarna ut av senga om morgenen..

Anbefalte innlegg

Forslag kan være at de må legge seg tidligere om kveldene?

De må ha "normal" leggetid i helgene og får ikke være senere oppe enn ellers?

De må ta konsekvensen av å komme for sent selv?

Gi en gulrot som de kan strekke seg etter - som en motivasjonsfaktor til å starte med, frem til de klarer å bli mer selvgående om morgenen?

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

20

• Mrs. Wallace

5

• pekkaline

3

• oktaviastar

3

''Du får kjøpe sånn sprute flaske!! ;0)''

Datteren min spurte meg nå hvorfor jeg gliser sånn mens jeg leser her. Hun hadde studert meg lenge sa hun. Jeg kan jo ikke akkurat si at jeg så for meg den spruteflaska om morgenen ;)

He,he!! :0)

AneM1365380603

Stakkars deg, høres slitsomt ut.Full sympati herfra.

Her er det barna som er flinkest til å stå opp. (ja, jeg skammer meg - FY!)

De står opp når vekkerklokkene ringer og tar morgenstell.

De smører matpakke og spiser frokost.

I dag tidlig sa jeg til mannen min når vi fremdeles lå trøtte i senga (etter at jeg hadde hørt at barna hadde stått opp) at vi er heldige som har så utrolig flotte og flinke barn.

De er 6 og 9 år.

Det skal dog sies at det har blitt slik fordi jeg var mye alene om morgenene da minstejenta på 2 var baby. Pga manglende overskudd og søvn, prøvde jeg få til at eldstejenta skulle stå opp når vekkerklokka ringte. Dette fikset hun veldig fint og etterhvert ønsket hun å lage egen matpakke, fordi hun ville bestemme pålegg selv.

Dette har hun fortsatt med og er et kjempebra forbilde for 6 åringen som for kort tid siden spurte pent om ikke hun også kunne få lov til å smøre matpakke selv.

Og det kunne jeg ikke nekte henne..

Det er ikke noen tvil om at du har flinke og selvstendige barn :) Jeg tror jeg kanskje har dullet litt for mye med mine. De små er greie å få opp, hun på snart 5 får også klærne på seg kjapt. De eldste synes det er så komfortabelt å ligge lenge, for mammaen kommer jo likevel og vekker dem igjen.

Jeg tok en samtale med de eldste i går. Jeg sa at jeg vekker dem kun en gang fra nå av. Hvis de kommer seg ut av senga innen rimelig tid får de se på tv på kjøkkenet. Er de flinke hele uka får de vafler eller noe annet knask fredags morgen. De syntes det hørtes helt supert ut :) I dag kom begge tuslende noen minutter etter vekking. God start :)

Hvis det ikke fungerer fikk jeg mange gode forslag her på dol. Ta dyna fra dem, en dusj med vann fra en vannflaske i fjeset, kasserollelokk smellende, tidligere legging osv ;)

AneM1365380603

Har de egne vekkerklokker? Poden vår på åtte (snart ni) har i grunnen aldri vært tung å få opp om morgenen, men han ønsket seg en vekkerklokke (rar unge ;-) Etter det står han selv opp, uten at jeg må be han om det.

De har hver sin klokkeradio som er rene iq-testen. Kanskje like greit å kjøpe hver sin som er enkel i bruk. Jeg vekker dem og stiller klokka til å ringe 5 min senere. Jeg vet ikke helt om jeg stoler på at de husker å stille klokka selv om kveldene.

Annonse

Vi drar på jobb før skoleungene er oppe så de står opp og ordner seg selv. Går helt utmerket.

Hvordan håndterer dere det hvis en av dem våkner og er syk?

Jeg lurer litt på å gjøre det sånn selv. Nå vekker jeg syvåringen før jeg drar, men det virker egentlig litt dumt, siden hun ikke går før en time etter meg.

Hvordan håndterer dere det hvis en av dem våkner og er syk?

Jeg lurer litt på å gjøre det sånn selv. Nå vekker jeg syvåringen før jeg drar, men det virker egentlig litt dumt, siden hun ikke går før en time etter meg.

Da ringer de enten meg eller mannen min på jobb. Vi kan da være hjemme på 5 minutter max om det skulle være behov for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...