Gå til innhold

Skoletannleger....

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Får de kun fast lønn?

Når de tar inn voksne pasienter, er det da på spesielle grunnlag ( ekstremt dårlige tenner, tannkjøttproblematikk etc)?

Hvor mye billigere er det å gå til en "skoletannlege" fremfor private tannleger?

Anyone?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er egne regler for de som får lov å gå til den kommunale tannlegen, jeg vet bare at de som har kontakt med hjemmetjenesten kan gå og da er det gratis.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er egne regler for de som får lov å gå til den kommunale tannlegen, jeg vet bare at de som har kontakt med hjemmetjenesten kan gå og da er det gratis.

Jeg har vært så heldig å få lov, men ikke gratis...Har heller ikke noen hjemme hos meg.

Jeg er imidlertidig ufør. Har en dyp redsel for tannleger, ikke pga smerte, men lyder, lukter, stolen, blåseinstrumentet etc. Har tannbyll for øyeblikket og går på Apocillin, og ellers er tennene mine i en elendig forfatning pga min redsel.

Elendig økonomi har vært min beste unnskyldning hittil, og er det fremdeles, men realiteten har vært brutal;( Har aldri opplevd maken til smerter, og jeg har hatt tannbyll før, men aldri slik som dette. Må ha fire rotfyllinger i tillegg til "bylltanna" pluss småhull. Og jeg som aldri spiser søtt...;(

Bortsett fra den H.......... colaen;(

Får du hjelp til dine tenner eller må du ordne deg selv?

Skrevet

Det gjelder kun ved hjemmesykepleie av et visst omfang (noen steder har man satt som minimum ett ukentlig besøk av hjemmesykepleien), det er ikke nok med hjemmehjelpstjenester. Graden av kontroll mht hvorvidt vilkårene er oppfylt eller ikke, varierer en del.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det gjelder kun ved hjemmesykepleie av et visst omfang (noen steder har man satt som minimum ett ukentlig besøk av hjemmesykepleien), det er ikke nok med hjemmehjelpstjenester. Graden av kontroll mht hvorvidt vilkårene er oppfylt eller ikke, varierer en del.

Da har jeg vært usannsynlig heldig..! Har fått permanent tilbud, men jeg er ikke tilkoplet noen tjenester fra det offentlige. Er "bare" midlertidig uføretrygdet med bevegelseshemning.

Takk for innspill, frosken, nå føler jeg meg priviligert, om det bare kunne hjelpe mot redselen også ;)

Skrevet

Jeg brukte kommunal tannlege i flere år som min faste tannlege - rett og slett pga. at jeg bodde vegg i vegg med tannlegekontoret. Dette er noen år siden, så mye kan ha endret seg. Men den gang tok de imot vanlige pasienter og hadde egne takster for oss.

Annonse

Skrevet

Er ikke skoletannleger og offentlige tannleger det samme?? Jeg har nå gått til samme tannlege hele livet, måtte bare begynne å betale etter at jeg ble 18 år. Tror forskjellen er den at hos offentlig er det en fast pris og derfor kanskje billigere enn hos private?

Vet om mange andre "voksne" som er eldre enn meg som også går til samme tannlege...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg brukte kommunal tannlege i flere år som min faste tannlege - rett og slett pga. at jeg bodde vegg i vegg med tannlegekontoret. Dette er noen år siden, så mye kan ha endret seg. Men den gang tok de imot vanlige pasienter og hadde egne takster for oss.

Det har vel kanskje forandret seg, men jeg vet ikke jeg!

hidi, the scorpion
Skrevet

Er ikke skoletannleger og offentlige tannleger det samme?? Jeg har nå gått til samme tannlege hele livet, måtte bare begynne å betale etter at jeg ble 18 år. Tror forskjellen er den at hos offentlig er det en fast pris og derfor kanskje billigere enn hos private?

Vet om mange andre "voksne" som er eldre enn meg som også går til samme tannlege...

Takk for svar! Kan virke som det er ulik praksis fra sted til sted...

Gjest Allviva
Skrevet

Jeg er 27 år og har alltid gått til min faste "skoletannlege". Får automatisk innkallelse hvert år. Jobber fulltid og har ingen særskilte behov Tror de fleste får tilbud om å fortsette hos den offentlige skoletannlegen, men at mange dropper å gå og dermed faller ut av systemet etter noen år. Da vet jeg ikke om det er like lett å "melde seg inn" igjen.

Jeg betaler ca 350 kr for en vanlig tannlegeundersøkelse inkl røntgen. Har ingenting å sammenligne med, så det hadde vært morsomt å høre hva de betaler for en vanlig undersøkelse de som går privat.

Skrevet

Jeg er 27 år og har alltid gått til min faste "skoletannlege". Får automatisk innkallelse hvert år. Jobber fulltid og har ingen særskilte behov Tror de fleste får tilbud om å fortsette hos den offentlige skoletannlegen, men at mange dropper å gå og dermed faller ut av systemet etter noen år. Da vet jeg ikke om det er like lett å "melde seg inn" igjen.

Jeg betaler ca 350 kr for en vanlig tannlegeundersøkelse inkl røntgen. Har ingenting å sammenligne med, så det hadde vært morsomt å høre hva de betaler for en vanlig undersøkelse de som går privat.

''Jeg betaler ca 350 kr for en vanlig tannlegeundersøkelse inkl røntgen. Har ingenting å sammenligne med, så det hadde vært morsomt å høre hva de betaler for en vanlig undersøkelse de som går privat.''

690.-

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg går til samme tannklinikk som både skoleelver og brukere av hjemmetjenesten går til. Det skjedde ganske enkelt fordi jeg ikke hadde tannlege i Trondheim, og jeg fulgte en bruker til tannlegen, og da bestilte jeg meg time samtidig, siden det var lenge siden sist ;)

Men det ser ut til at det er forskjellig praksis fra kommune til kommune. Eller er det fylket det ligger innunder, kanskje?

Som sagt - dette er Trondheim.

Jeg betaler i overkant av 500 kroner for vanlig kontroll + røntgen.

Skrevet

Jeg har vært så heldig å få lov, men ikke gratis...Har heller ikke noen hjemme hos meg.

Jeg er imidlertidig ufør. Har en dyp redsel for tannleger, ikke pga smerte, men lyder, lukter, stolen, blåseinstrumentet etc. Har tannbyll for øyeblikket og går på Apocillin, og ellers er tennene mine i en elendig forfatning pga min redsel.

Elendig økonomi har vært min beste unnskyldning hittil, og er det fremdeles, men realiteten har vært brutal;( Har aldri opplevd maken til smerter, og jeg har hatt tannbyll før, men aldri slik som dette. Må ha fire rotfyllinger i tillegg til "bylltanna" pluss småhull. Og jeg som aldri spiser søtt...;(

Bortsett fra den H.......... colaen;(

Får du hjelp til dine tenner eller må du ordne deg selv?

Jeg får det gratis. Men det er fordi jeg har besøk av en psykiatrisk medarbeider i bydelen 1 time annenhver uke og vi drikker kaffe og snakker om katten min stort sett.

Det er hun som har ordnet tannlegen til meg også så jeg vet ikke reglene i denne bydelen, hun bare fortalte meg at jeg kunne gå til den kommunale pga hennes besøk.

Men ellers har jeg betalt helt fra jeg var 18 og har i perioder brukt medisiner som gir tørre slimhinner i munnen g har hatt utrolig mange hull pga det enkelte ganger, 10 hull på tre mnd en gang???

Annonse

Skrevet

Her holder det med et hver fjortende dag ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg får det gratis. Men det er fordi jeg har besøk av en psykiatrisk medarbeider i bydelen 1 time annenhver uke og vi drikker kaffe og snakker om katten min stort sett.

Det er hun som har ordnet tannlegen til meg også så jeg vet ikke reglene i denne bydelen, hun bare fortalte meg at jeg kunne gå til den kommunale pga hennes besøk.

Men ellers har jeg betalt helt fra jeg var 18 og har i perioder brukt medisiner som gir tørre slimhinner i munnen g har hatt utrolig mange hull pga det enkelte ganger, 10 hull på tre mnd en gang???

Det var mange hull på tre måneder, ja! Grøsser.

Jeg har også katter, så kanskje jeg skulle ordne meg en psykiatrisk medhjelper ;-O

Tannlegen spurte faktisk om jeg hadde noen hjelp, og jeg skjønte ikke helt hvorfor, men å spørre han der og da.....ha, ha Har pratesperre hos tannlegen, jeg ;(

Har gått på penicillin i tre dager nå, men må fremdeles ta Ibux hver fjerde time! Våkner etter fire timer (om natten) og må opp å ta smertestillende.... Det har jeg aldri opplevd før!

Og har jo såååå vondt av meg selv og mine elendige tenner...;(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...