Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt kjempetrøbbel med jentungen siste halvannen uka nå, hun vil ikke i barnehagen etter at hun f'ylte 6 år. Hun vil på skolen! Alle mine fornuftige argementer bare blåser hun av. Hun kan lese og skrive store bokstaver, nå har hun bestemt seg for å lære seg de små bokstavene (er syk i dag og sitter foran pc'n nå)

og 7-8 mndr for en 6-åring er uendelig lenge. Hvis vi skal ha samme diskusjon hver morgen kommer de til å vare uendelig lenge for oss voksne også *sukk*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296900-vil-begynne-p%C3%A5-skolen-n%C3%A5%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere blir jo bare nødt til å flytte til en kommune som har innført fleksibel skolestart. Det er det minst man kan forlange av litt engasjerte foreldre :-)

Er det førskolegruppe i barnehagen (det burde jeg kanskje husket, men det gjør jeg ikke) som kunne gitt henne litt "tilpasset opplæring" f.eks. i form av lekser?

Vel, treåringen her har begynt allerede.. Storesøstrene går jo på skolen, så hvorfor ikke hun også;)

Hun har knekt lesekoden (kun med store bokstaver) og vil heller skrive enn tegne, så hun skjønner ikke helt hvorfor hun ikke kan få begynne på skolen nå! Jeg argumenterer med at man får leke mye mer i barnehagen enn på skolen og det hjelper heldigvis litt ;-)

Min erfaring med mine to eldste, er at de også var veldig klare for skolestart det siste året av barnehagen. Vi måtte bare prate endel om at i Norge er det slik og sånn og legge vekt på alt det positive og morsomme som skjer i barnehagen :)

Du kan egentlig være glad for at hun gleder seg til skolestart:) Sikkert litt leit for foreldre som merker at barna gruer seg til å begynne på skolen :-(

Si ifra til barnehage! de kan gi henne en slags "førskole" der. Barnehagen bør være i stand til å gi henne utfordringer. Det er sikkert det hun trenger for ikke å kjede seg. Og masse ros. Ta henne med på biblioteket og la henne velge bøker og lydbøker selv. gi henne eget lånekort, og skryt av det. Hjelp henne til å lære nye ting, som sykle, svømme, o.l. Datteren deres er bare veldig klar for læring :) Og det er jo flott!

Som efoll sier, gi beskjed i barnehagen. Er ikke det fast i alle barnehager at det skal være førskolegrupper da? Da min jente gikk siste halvåret i barnehagen fikk hun ei liste fra skolen om at hun måtte kunne si hele sitt navn, sine foreldres hele navn. Adressen sin og telefon nr hjem. Også måtte de kunne knytte skolissene selv! Alt dette innen de begynte på skolen helst. Kanskje ditt barn trenger å trene på noe slikt?

Egentlig så er jeg litt redd for at skolen blir litt kjedelig dersom hun lærer seg altfor mye før skolen. Jeg anbefaler deg at du er på lærerene fra første stund om at hun må få riktige oppgaver etter hva hun kan. Det er jo kjempebra for dere å vite at hun lærer ting fort!

De (på skolen) begynner så smått med alfabetet, men det er mest læring i form av lek, telle penger, spille yatzy , sanger osv.

Spør barnehagen om førskoleopplegg, eller oppmuntre din datter til å leke skole der kanskje? At hun på en måte kan få brukt det hun kan litt?

Snakk med barnehagen. Det blir lett kjedelig det siste året hvis ikke det er noen slags førskolegruppe el. som kan ta litt fokus.

Minsten her som også skal begynne på skolen syntes forøvrig det er helt unødvendig å begynne på skolen for "**** kan jo lese"! Da vil han mye heler leke videre.

Og lekseboken de fikk på skolen til å tegne i før besøksdagen er han ikke motivert til å røre. Han vil nemlig skrive ikke tegne. (Og det sa rektor at de ikke skulle.) Så da så.

Annonse

Min 5-åring er også helt klar til å begynne...var kjempeskuffet da han skjønte at det ikke var etter høstferien i høst han skulle begynne (visste jo at han skulle begynne på skolen etter "ferien" - det var bare feil ferie).

Han leser helt enkle ord som OLE, SOL, LE, SE osv og er veldig motivert på å skrive bokstaver. I tillegg har han begynt å like tegning (som er en fordel i 1. klasse, da erfaringen min er at det blir endel tegning). Det er nevnt i barnehagen at de etterhvert skal øve på å tørke seg etter do-besøk slik at de kan det til de begynner på skolen, og nå vil han ikke ha hjelp til det lenger... (og det går bra!)

Vi abonnerer på "Mine første fakta" (bok+ lydbok + spill) hos Go'boken, og disse faller godt i smak hos førskolegutten. Anbefaler denne...

Dere blir jo bare nødt til å flytte til en kommune som har innført fleksibel skolestart. Det er det minst man kan forlange av litt engasjerte foreldre :-)

Er det førskolegruppe i barnehagen (det burde jeg kanskje husket, men det gjør jeg ikke) som kunne gitt henne litt "tilpasset opplæring" f.eks. i form av lekser?

På skolen vår er det fleksibel skolestart. Fikk inntrykk av at de flese lærerene syntes det var noe )(#/(%#%"# tull. Jeg kan kanskje skjønne poenget dersom bhg er for treig, men du får jo ikke noe forsprang. De fleste som velger dette for barna sine gjør det vel fordi de mener at barna er spesielt modne. Begynner de nå, kommer de likevel i 1. klasse igjen til høsten, og det må da bli ulidelig kjedeilg dersom de allerede er kjappe og kan "alt"? Uansett må man ha fyllt 6 år når man begynner - i allefall hos oss. Vår bhg er så bra for de største at det så langt ikke er noen som har valgt fleksibel skolestart her.

Kjenner til det ja! Det eneste som "hjelper" er at de andre heller ikke får begynne enda! ;.)

Vi jobber med bokstaver og ord, men mest tall. "Veit du mamma, at dersom vi får to gjester er vi 7 til middag" ol

OGså lager vi "milepæler". Nå er det så og så lenge til, og så teller vi på kalenderen. Og når ALT det er gjort, og vi har bada masse. DA skal du starte på skolen.

Hun blir ikke seks før i høst, men er svært klar for skolen. Hennes siste innspill nå var at hun må ha fri fra bhg en gang i uken "Slik at barnehagen venner seg til at jeg ikke er der!" Hørt slikt...

AneM1365380603

Stakkars liten, hehe. Hun har sikkert hørt hele veien at hun får begynne på skolen når hun er 6 år. Jeg får nok samme problem om ca 1 år. Det er ei som gleder seg veeeldig :)

Du får holde ut. Hun er sikkert blant de eldste i barnehagen, og får nyte det noen måneder til.

På skolen vår er det fleksibel skolestart. Fikk inntrykk av at de flese lærerene syntes det var noe )(#/(%#%"# tull. Jeg kan kanskje skjønne poenget dersom bhg er for treig, men du får jo ikke noe forsprang. De fleste som velger dette for barna sine gjør det vel fordi de mener at barna er spesielt modne. Begynner de nå, kommer de likevel i 1. klasse igjen til høsten, og det må da bli ulidelig kjedeilg dersom de allerede er kjappe og kan "alt"? Uansett må man ha fyllt 6 år når man begynner - i allefall hos oss. Vår bhg er så bra for de største at det så langt ikke er noen som har valgt fleksibel skolestart her.

Jeg synes det må være ganske slitsomt for skolene, i hvert fall for de store som tar imot mange nye elever hvert år.

Vi hører til en av landets største skoler, så jeg er glad junior har kommet seg inn på barneskolen før Oslo skal starte (nå i 2008). Det er nok eksperimenter om han ikke skal høre til pionerkullet for akkurat dette også.

Si ifra til barnehage! de kan gi henne en slags "førskole" der. Barnehagen bør være i stand til å gi henne utfordringer. Det er sikkert det hun trenger for ikke å kjede seg. Og masse ros. Ta henne med på biblioteket og la henne velge bøker og lydbøker selv. gi henne eget lånekort, og skryt av det. Hjelp henne til å lære nye ting, som sykle, svømme, o.l. Datteren deres er bare veldig klar for læring :) Og det er jo flott!

Joda, de har førskoleopplegg i barnehagen, det er veldig bra opplegg også ser det ut til. De har egen gruppe for 2002-kullet, snakker om bokstaver og tall, har besøkt 1. klasse på skolen som ligger rett ved siden av bhg flere ganger allerede, er hos 4. klasse hver onsdag i 4-5 uker for å bli lest for, skal på tur med 1. klasse i mai etc.

-men hun er veldig klar over at dette ikke er "skole", bare forberedelser til skolestart. Hun påsto seinest i går at nå hadde hun besøkt skolen så mange ganger at det ikke var noen vits lenger, nå kunne hun jo begynne på ordentlig!

Får bare håpe det ikke blir kjempenedtur i august nå når hun gleder seg så veldig...

Annonse

Som efoll sier, gi beskjed i barnehagen. Er ikke det fast i alle barnehager at det skal være førskolegrupper da? Da min jente gikk siste halvåret i barnehagen fikk hun ei liste fra skolen om at hun måtte kunne si hele sitt navn, sine foreldres hele navn. Adressen sin og telefon nr hjem. Også måtte de kunne knytte skolissene selv! Alt dette innen de begynte på skolen helst. Kanskje ditt barn trenger å trene på noe slikt?

Egentlig så er jeg litt redd for at skolen blir litt kjedelig dersom hun lærer seg altfor mye før skolen. Jeg anbefaler deg at du er på lærerene fra første stund om at hun må få riktige oppgaver etter hva hun kan. Det er jo kjempebra for dere å vite at hun lærer ting fort!

De (på skolen) begynner så smått med alfabetet, men det er mest læring i form av lek, telle penger, spille yatzy , sanger osv.

Spør barnehagen om førskoleopplegg, eller oppmuntre din datter til å leke skole der kanskje? At hun på en måte kan få brukt det hun kan litt?

Vi kommer ikke til å bremse henne når det er ting hun har lyst til å lære seg, det tror jeg blir helt feil å sløse bort motivasjonen når den er der. Har erfaring med storebroren på 8 som var likedan, og det er nok av nye ting å lære seg selvom man har knekt lesekoden. Han har også fått bra med ekstraoppgaver når det har vært nødvendig. Satser på at kontaktlæreren til søstra også er flink til å se dette.

-se eller svar jeg ga efoll...

Kjenner til det ja! Det eneste som "hjelper" er at de andre heller ikke får begynne enda! ;.)

Vi jobber med bokstaver og ord, men mest tall. "Veit du mamma, at dersom vi får to gjester er vi 7 til middag" ol

OGså lager vi "milepæler". Nå er det så og så lenge til, og så teller vi på kalenderen. Og når ALT det er gjort, og vi har bada masse. DA skal du starte på skolen.

Hun blir ikke seks før i høst, men er svært klar for skolen. Hennes siste innspill nå var at hun må ha fri fra bhg en gang i uken "Slik at barnehagen venner seg til at jeg ikke er der!" Hørt slikt...

hehe, den siste kommentaren var jo god :-)

Kalender var lurt, skal sette meg ned med henne så hun får se det på trykk og telle ned.

Morsomt at vi har småjenter i samme årskull også, selvom det er omtrent et svangerskap imellom dem så er de jo like gamle omtrent! Og det "jamnar ut seg" mer og mer jo eldre de blir...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...