Gå til innhold

Hvor mye skolearbeid utover lekser?


Anbefalte innlegg

Vi får skriftlig tilbakemelding fra lærer innimellom ang vår 3.klassing. Der står det hva hun behøver å jobbe mer med. Men ingenting om hvordan? Hun gjør jo leksene, men ikke noe særlig utover det. Hva med dere? Motiverer dere til å gjøre oppgaver (fesk matte) utover det læreren sier?

Jeg har spurt læreren om det, men ikke fått svar....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    11

  • frosken

    4

  • laban

    2

  • skal

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ingen måte å motivere min egen 3.-klassing til å jobbe med skolearbeid utover leksene, bortsett fra lesing. Det ville være en uhyre vanskelig oppgave. Dvs. jeg får ham til å skrive bursdagskortene når han skal i bursdag, det er vel eneste gangen han holder i en blyant når han ikke er på skolen eller gjør lekser...

Det eneste måtte være hvis jeg fant noen datasider hvor man kunne leke inn den kunnskapen han trengte.

Jeg vet om flere ting han burde jobbe mer med, men jeg tror det har mye større effekt at læreren hans lurer ham til det enn at jeg skal prøve meg hjemme.

Matteoppgaver er noe av det vi gjerne lager litt ekstra oppgaver av. Dette har jo noe med at vi foreldrene er glad i faget, og at det derfor er lett for oss å lage ekstra oppgaver.

Men vi tar alltid slike ting muntlig. Gangetabellen er jo lett å øve på. Vi lager små regnestykker med pluss og minus og lillemor øver nå på hvordan tall høyere enn 10 blir (feks tjueen er 2 og 1). I går introduserte jeg pi (3,14) for fjerdeklassingen fordi det var naturlig nå når de har begynt areal og omkrets.

Lesing derimot blir det mindre av, selv om vi absolutt har behov for dette. Storebror burde lese bøker, men han gidder ikke.

I fjerde klasse er det faktisk så mye lekser at vi ikke kan presse ham til å gjøre mer enn det som er til hver dag. Han bruker så lang tid på leksene at han trenger den lille leketiden det blir.

Vi kjøper ulike hefter med lese/skrive/matte-oppgaver, vi bruker nettet, vil leser, oppmuntrer til å "skrive" alt fra dagbok til lister, vi pøser på med bøker, både fiction og fakta. Vi øver på hoderegning når vi kjører bil osv.

Vi gjør dette, ikke fordi dei sliter, men fordi de trenger noe mer.

Jeg antar du veit hva barnet "sliter" med. Er det lesing, så må dere lese sammen, Det kan være bøker, oppskrifter etc. Det trenger ikek være "lekser", men det som er naturlig gjennom en dag.

Er det skriving, kan barnet hjelpe til med å lage lister, "leke" på dataen, gjøre nettoppgaver,"søke" på nettet osv.

Matte, løs oppgaver på nett, "lek" med tall i det dere gjør. Bruke desilitermål, dekke bordet osv. Øve på enkle oppgaver på biltur, snakke om mengder osv.

Å kalle det "lekser" skal du ikke gjøre. At læreren ikke følger opp er ille, men som foreldre har man også ansvaret ( "foreldra har ansvaret i samarbeid med skolen..osv)

Det kommer litt an på hvordan man tolker utsagnet.

Mener læreren at dette er noe som ennå ikke er helt i havn og som generelt må jobbes mer med. Eller mener læreren at hun bør jobbe mer med dette enn hun allerede gjør.

Om det siste er tilfelle, bør hun/dere selvsagt får flere oppgaver, instrukser på hvordan oppgavene kan løses bedre eller tips om hva man kan gjøre hjemme.

Iblant er "jobbe mer med" bare en silkeinnpakning av "ikke så flink til".

mvh

Annonse

Så lenge læreren ikke kommer med mer konkrete ting, så har dere jo ikke noe å jobbe med da. Dere må jo evt. vite eksakt hva i matte det må trenes mer på ....

Vår minste går i 2.kl., i november var vi på konferansetime, da spurte læreren om vi var klare for mer lekser, for noen foreldre hadde bedt om mer lekser ..... jeg takket på vegne av barnet og oss voksne fint nei på det spørsmålet. Syns de bruker nok tid på ettermiddagene til skolearbeid. Det skjer faktisk andre ting på ettermiddagene for de fleste.

Trodde dette var skolens jobb, å sørge for at elevene jobbet mer med det de sliter med. Ikke noe man sender med dem hjem...

Hvis en elev sliter med noe, så er man avhengig av at foreldre tar i et tak. Det er faktisk litt begrenset hva vi får til i løpet av en dag....spesielt for elever som trenger litt ekstra, men som ikke har krav på noen ekstra ressurser....

Jeg vet ingen måte å motivere min egen 3.-klassing til å jobbe med skolearbeid utover leksene, bortsett fra lesing. Det ville være en uhyre vanskelig oppgave. Dvs. jeg får ham til å skrive bursdagskortene når han skal i bursdag, det er vel eneste gangen han holder i en blyant når han ikke er på skolen eller gjør lekser...

Det eneste måtte være hvis jeg fant noen datasider hvor man kunne leke inn den kunnskapen han trengte.

Jeg vet om flere ting han burde jobbe mer med, men jeg tror det har mye større effekt at læreren hans lurer ham til det enn at jeg skal prøve meg hjemme.

Her er to lenker som du kanskje kan legge inn som favoritter på dataen!?

http://www.matematikk.org/_grunnskole/index_grunnskole.html

http://www.gruble.net/

Vi kjøper ulike hefter med lese/skrive/matte-oppgaver, vi bruker nettet, vil leser, oppmuntrer til å "skrive" alt fra dagbok til lister, vi pøser på med bøker, både fiction og fakta. Vi øver på hoderegning når vi kjører bil osv.

Vi gjør dette, ikke fordi dei sliter, men fordi de trenger noe mer.

Jeg antar du veit hva barnet "sliter" med. Er det lesing, så må dere lese sammen, Det kan være bøker, oppskrifter etc. Det trenger ikek være "lekser", men det som er naturlig gjennom en dag.

Er det skriving, kan barnet hjelpe til med å lage lister, "leke" på dataen, gjøre nettoppgaver,"søke" på nettet osv.

Matte, løs oppgaver på nett, "lek" med tall i det dere gjør. Bruke desilitermål, dekke bordet osv. Øve på enkle oppgaver på biltur, snakke om mengder osv.

Å kalle det "lekser" skal du ikke gjøre. At læreren ikke følger opp er ille, men som foreldre har man også ansvaret ( "foreldra har ansvaret i samarbeid med skolen..osv)

Jeg må si jeg er imponert over hvor mye du gjør! Har bege foreldrene ful jobb? Jeg er sliten, og når jeg sitter i bilen på vei til barnas fritisaktiviteter feks er det siste jeg tenker på skulle lære barnet matte samtidig.....

Vi vil gjerne kose oss litt i hverdagen også, ikke bare holde p skoleting. Dessuten går hun i korpset og må øve på instrumentet sitt ogs.....

Matteoppgaver er noe av det vi gjerne lager litt ekstra oppgaver av. Dette har jo noe med at vi foreldrene er glad i faget, og at det derfor er lett for oss å lage ekstra oppgaver.

Men vi tar alltid slike ting muntlig. Gangetabellen er jo lett å øve på. Vi lager små regnestykker med pluss og minus og lillemor øver nå på hvordan tall høyere enn 10 blir (feks tjueen er 2 og 1). I går introduserte jeg pi (3,14) for fjerdeklassingen fordi det var naturlig nå når de har begynt areal og omkrets.

Lesing derimot blir det mindre av, selv om vi absolutt har behov for dette. Storebror burde lese bøker, men han gidder ikke.

I fjerde klasse er det faktisk så mye lekser at vi ikke kan presse ham til å gjøre mer enn det som er til hver dag. Han bruker så lang tid på leksene at han trenger den lille leketiden det blir.

Matte er ikke min sterke side, dessverre. Heldigvis liker 3.klassingen min matte godt. Hun er ganske flink i matte også.

De har begynt med gangetabellen også; men jeg har ikke begynt å terpe på den. Burde kanskje det.....

Trodde dette var skolens jobb, å sørge for at elevene jobbet mer med det de sliter med. Ikke noe man sender med dem hjem...

Ja, og hvis de forventer at vi foreldre følger opp mer, gir de ekstra oppgaver etc bør vi få vite hvordan vi skal finne disse og hvilke oppgaver som egner seg....?

Annonse

Hvis en elev sliter med noe, så er man avhengig av at foreldre tar i et tak. Det er faktisk litt begrenset hva vi får til i løpet av en dag....spesielt for elever som trenger litt ekstra, men som ikke har krav på noen ekstra ressurser....

Enig, men læreren må da veilede foreldrene i hvordan man gjør det....gi dem ekstra oppgave de kan motivere barnet til å jobbe med, feks. Særlig når vi har spurt om det....?

Jeg må si jeg er imponert over hvor mye du gjør! Har bege foreldrene ful jobb? Jeg er sliten, og når jeg sitter i bilen på vei til barnas fritisaktiviteter feks er det siste jeg tenker på skulle lære barnet matte samtidig.....

Vi vil gjerne kose oss litt i hverdagen også, ikke bare holde p skoleting. Dessuten går hun i korpset og må øve på instrumentet sitt ogs.....

Begge er (minst) i full jobb, og vi har tre barn. De er aktive på treninger, og musikk og med venner. Læring integreres da i det vi gjør. Når jeg sitter på pcen nå ( og egentlig jobber), sitter femåringen ved siden med en annen PC. Hun skriver og spør...

Det er jo stort sett barna som tar inititativet da, men det krever jo ikke så mye heller. Når de holder på med gangetabellen, så øver vi på den. Eller med den yngste, enkle pluss og minusstykker. Vi blir kanskje inspirert av det vi ser, antall biler på ferga, hvor mange pølser må vi ha om vi har en ekstra gjest osv. antall km i gjen. hvor langt vi kommer på 10 min osv. Hverdagen er jo full av matte.

Det samme gjelder ord og bokstaver, vi møter de jo hele tiden. Det er bare en rutine å få det inn i det daglige. Og andre fag, samfunnsfag, naturfag osv. Men de spør hele tiden også da.

Her ble det gitt henvisninger til aktuelle nettsteder ol. som kunne være aktuelt dersom man mente barnet trengte ytterligere støtte/evt. utfordringer. Det ble gjort i det første foreldremøte. På kontaktsamtale fikk vi forespørsel om vi ville ha mer lekser.

Det vi gjør (gjelder tredjeklassing): ekstra lesing av selvvalgt litteratur, vi kjøper alternative mattebøker, har hoderegningskonkurranser, leker med ord/gåter, osv. Alt er frivillig. Men så har de ikke veldig mye lekser i utgangspunktet da.

Jeg har ikke lest gjennom tråden, så kanskje du har fått akkurat det samme svaret før: Men jeg ville ha forsøkt å få jobbet med svake områder, og særlig fokusert på lesing og matte hvis det er svake områder.

Hvis hun er svak i matte, så kan det fungere med en del praktiske oppgaver dere kan gjøre hjemme. Hun kan f.eks. få mynter og selv betale for ting i butikken, samt få ansvar for å sjekke at hun har fått riktig beløp tilbake :-)

Når det gjelder lesing, så har jeg bestukket en del barn med lesepremier med usedvanlig god effekt! Hver gang en bok ble lest, fikk barna velge en gave. Etterhvert måtte de lese mer enn en bok for hver gave.

Min ti år gamle nevø skal lese ti bøker før april (dvs. minst 2500 sider) , for da får han noe som jeg ikke engang tør å si høyt på dol. Men han leser som en helt om dagen, og ringer og forteller om boka han har lest og konkluerer i forhold til hva han likte og mislikte med boka. Han sier selv; " jeg er lett å motivere."..*s*

Hilsen dumsnill tante

AneM1365380603

Jeg har ikke lest gjennom tråden, så kanskje du har fått akkurat det samme svaret før: Men jeg ville ha forsøkt å få jobbet med svake områder, og særlig fokusert på lesing og matte hvis det er svake områder.

Hvis hun er svak i matte, så kan det fungere med en del praktiske oppgaver dere kan gjøre hjemme. Hun kan f.eks. få mynter og selv betale for ting i butikken, samt få ansvar for å sjekke at hun har fått riktig beløp tilbake :-)

Når det gjelder lesing, så har jeg bestukket en del barn med lesepremier med usedvanlig god effekt! Hver gang en bok ble lest, fikk barna velge en gave. Etterhvert måtte de lese mer enn en bok for hver gave.

Min ti år gamle nevø skal lese ti bøker før april (dvs. minst 2500 sider) , for da får han noe som jeg ikke engang tør å si høyt på dol. Men han leser som en helt om dagen, og ringer og forteller om boka han har lest og konkluerer i forhold til hva han likte og mislikte med boka. Han sier selv; " jeg er lett å motivere."..*s*

Hilsen dumsnill tante

''Min ti år gamle nevø skal lese ti bøker før april (dvs. minst 2500 sider) , for da får han noe som jeg ikke engang tør å si høyt på dol. Men han leser som en helt om dagen, og ringer og forteller om boka han har lest og konkluerer i forhold til hva han likte og mislikte med boka. Han sier selv; " jeg er lett å motivere."..*s*''

Er det du som motiverer han? Jeg blir imponert av både gutt og tante :)

''Min ti år gamle nevø skal lese ti bøker før april (dvs. minst 2500 sider) , for da får han noe som jeg ikke engang tør å si høyt på dol. Men han leser som en helt om dagen, og ringer og forteller om boka han har lest og konkluerer i forhold til hva han likte og mislikte med boka. Han sier selv; " jeg er lett å motivere."..*s*''

Er det du som motiverer han? Jeg blir imponert av både gutt og tante :)

:-)

Jeg må si jeg er imponert over hvor mye du gjør! Har bege foreldrene ful jobb? Jeg er sliten, og når jeg sitter i bilen på vei til barnas fritisaktiviteter feks er det siste jeg tenker på skulle lære barnet matte samtidig.....

Vi vil gjerne kose oss litt i hverdagen også, ikke bare holde p skoleting. Dessuten går hun i korpset og må øve på instrumentet sitt ogs.....

Det trenger ikke å være så slitsomt å jobbe ekstra med slike ting. Når man er ute og kjører, kan man telle biler på ulike måter (mamma teller antall røde biler, barnet teller antall svarte biler fram til bestemmelsesstedet. Hvem fikk flest biler og hva var differansen f.eks.).

Det finnes utrolig mange gode nettsider og data er gøy! Prøv f.eks. http://www.gyldendal.no/multi/

Syvåringen min motiveres veldig av disse sidene. Hun konkurrerer med seg selv ved å prøve oppgaver beregnet for høyere klassetrinn osv. Dette er oppgaver hun sitter og koser seg med alene.

La barnet skrive handleliste når du lager middag f.eks. Du dikterer og barnet skriver.

Gjennom samtale med barnet dukker det opp mange emner der det kan være helt naturlig å legge inn matematikk- og norskrelaterte temaer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...