Gå til innhold

Hvor mye skolearbeid utover lekser?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tiliti

    11

  • frosken

    4

  • laban

    2

  • skal

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har også en 3. klassing. Jeg fletter nok inn en del læring i lek og spill hjemme. F.eks. kortspill kan hjelpe på tallforståelse. Monopol er fantastisk. Der vil alltid snuppa være banken, og det er jammen ganske store utfordringer.

Dersom du lager mat kan barnet være med på å veie og måle og ikke minst lese oppskrifter.

Slikte ting elsker gjerne barn, og forstår ikke at det faktisk er like nyttig som lekser.

Snuppa har også ekstrabok i matte som ho holder på med innimellom. Det ho liker best er de dagene jeg har med jobb hjem og hvor ho sitter med lekser mens jeg jobber.

Så lenge læreren ikke kommer med mer konkrete ting, så har dere jo ikke noe å jobbe med da. Dere må jo evt. vite eksakt hva i matte det må trenes mer på ....

Vår minste går i 2.kl., i november var vi på konferansetime, da spurte læreren om vi var klare for mer lekser, for noen foreldre hadde bedt om mer lekser ..... jeg takket på vegne av barnet og oss voksne fint nei på det spørsmålet. Syns de bruker nok tid på ettermiddagene til skolearbeid. Det skjer faktisk andre ting på ettermiddagene for de fleste.

Hos oss ble det firedoblet plutselig så nå er det 2 sider norsk og 2 sider matte i andre klasse hver dag.

Det tar vesla 3-4 timer.

Hos oss ble det firedoblet plutselig så nå er det 2 sider norsk og 2 sider matte i andre klasse hver dag.

Det tar vesla 3-4 timer.

Hvilken klasse går barnet ditt i?

Da vår eldste startet i 5.klasse var det en enorm økning med lekser, de kunne sitte nærmere 2 timer på ettermiddagene med hjemmearbeider, det tok vi opp på et foreldermøte, 2 timer leksetid på ettermiddagene var alt for mye. Barna har tross alt fritidsaktiviteter de er med på også, samt egentid ute sammen med andre barn.

Det blei slutt på så mye lekser hos oss når vi foreldrene la inn protest.

Hvilken klasse går barnet ditt i?

Da vår eldste startet i 5.klasse var det en enorm økning med lekser, de kunne sitte nærmere 2 timer på ettermiddagene med hjemmearbeider, det tok vi opp på et foreldermøte, 2 timer leksetid på ettermiddagene var alt for mye. Barna har tross alt fritidsaktiviteter de er med på også, samt egentid ute sammen med andre barn.

Det blei slutt på så mye lekser hos oss når vi foreldrene la inn protest.

Andre klasse. Det ble plutselig over natten økt fra 1 side norsk ELLER 1 side matte - til 2 sider norsk (m oppgaver) og 2 sider matte hver eneste dag (tilsammen 4 sider med oppgaver).

Vesla har akkurat fylt 7 og er ikke den raskeste mht konsentrasjon så det går stort sett 3 timer hver eneste dag.

Siden hun er hjemme bare fra 16.40 og frem til leggetid blir det bare skole/sfo, lekse og soving. Det er ganske ille synes jeg når hun bare er 7.

Torsdag måtte vi bare droppe å bli ferdig etter 3 timers arbeid og det fremdeles var lekser igjen. Vurderer å ta det opp med lærer.

Annonse

Andre klasse. Det ble plutselig over natten økt fra 1 side norsk ELLER 1 side matte - til 2 sider norsk (m oppgaver) og 2 sider matte hver eneste dag (tilsammen 4 sider med oppgaver).

Vesla har akkurat fylt 7 og er ikke den raskeste mht konsentrasjon så det går stort sett 3 timer hver eneste dag.

Siden hun er hjemme bare fra 16.40 og frem til leggetid blir det bare skole/sfo, lekse og soving. Det er ganske ille synes jeg når hun bare er 7.

Torsdag måtte vi bare droppe å bli ferdig etter 3 timers arbeid og det fremdeles var lekser igjen. Vurderer å ta det opp med lærer.

''Siden hun er hjemme bare fra 16.40 og frem til leggetid blir det bare skole/sfo, lekse og soving. Det er ganske ille synes jeg når hun bare er 7.''

Det syns eg er helt hårreisende av skolen å pålegge små barn så store oppgaver, det er søren ikkje sundt en gang, kan jo risikere at leksene blir en så stor stressfaktor at det går utover både søvn, trivsel og selvtillit.

Skriv et brev til rektor, det hadde eg gjort uten å nøle.

Ps! Lykke til.

''Siden hun er hjemme bare fra 16.40 og frem til leggetid blir det bare skole/sfo, lekse og soving. Det er ganske ille synes jeg når hun bare er 7.''

Det syns eg er helt hårreisende av skolen å pålegge små barn så store oppgaver, det er søren ikkje sundt en gang, kan jo risikere at leksene blir en så stor stressfaktor at det går utover både søvn, trivsel og selvtillit.

Skriv et brev til rektor, det hadde eg gjort uten å nøle.

Ps! Lykke til.

Skjønte ingenting jeg, den økningen kom så plutselig på uten noe forsvarsel eller kommentar - jeg tenkte nesten i det lengste at det var en feil eller noe.

Det hjelper ikke at vesla har konsentrasjonsvansker, da tar det utrolig med tid.

Det kan ikke fortsette slik, iallefall, får se om jeg når frem til læreren og høre litt hva de andre foreldrene mener.

Skjønte ingenting jeg, den økningen kom så plutselig på uten noe forsvarsel eller kommentar - jeg tenkte nesten i det lengste at det var en feil eller noe.

Det hjelper ikke at vesla har konsentrasjonsvansker, da tar det utrolig med tid.

Det kan ikke fortsette slik, iallefall, får se om jeg når frem til læreren og høre litt hva de andre foreldrene mener.

De fleste av oss hadde fått problemer med konsentrasjonen om vi skulle (etter en lang skuledag) i tillegg sitte tre timer hver kveld med lekser.

Spør læreren om h*n har hørt om tilpassa opplæring og kunnskapsløftet.

De fleste av oss hadde fått problemer med konsentrasjonen om vi skulle (etter en lang skuledag) i tillegg sitte tre timer hver kveld med lekser.

Spør læreren om h*n har hørt om tilpassa opplæring og kunnskapsløftet.

Jeg har vel ikke all verdens tiltro til hennes evner for tilpasset opplæring etter forrige foreldresamtale:

"Hun klarer ikke konsentrere seg så dere må begynne å ta igjen skolearbeid hjemme i tillegg til leksene for hun henger etter enda hun er utrolig flink. Vi har prøvd å snakke til henne men det hjalp ikke. "

Fabelaktig opplegg, tilsnakk var visst eneste forslaget hun hadde.

Jeg har vel ikke all verdens tiltro til hennes evner for tilpasset opplæring etter forrige foreldresamtale:

"Hun klarer ikke konsentrere seg så dere må begynne å ta igjen skolearbeid hjemme i tillegg til leksene for hun henger etter enda hun er utrolig flink. Vi har prøvd å snakke til henne men det hjalp ikke. "

Fabelaktig opplegg, tilsnakk var visst eneste forslaget hun hadde.

''''Fellesskolen skal ha ambisjoner på elevenes vegne, gi dem utfordringer og mål å strekke seg etter. Samtidig skal skolen og lærebedriften ta hensyn til elevenes ulike forutsetninger og progresjon, slik at alle kan oppleve gleden ved å mestre og å nå sine mål.''''

Sitatet er sakset fra: udir.no

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2112

Andre klasse. Det ble plutselig over natten økt fra 1 side norsk ELLER 1 side matte - til 2 sider norsk (m oppgaver) og 2 sider matte hver eneste dag (tilsammen 4 sider med oppgaver).

Vesla har akkurat fylt 7 og er ikke den raskeste mht konsentrasjon så det går stort sett 3 timer hver eneste dag.

Siden hun er hjemme bare fra 16.40 og frem til leggetid blir det bare skole/sfo, lekse og soving. Det er ganske ille synes jeg når hun bare er 7.

Torsdag måtte vi bare droppe å bli ferdig etter 3 timers arbeid og det fremdeles var lekser igjen. Vurderer å ta det opp med lærer.

Huff dette hørtes forferdelig ut. Ta det opp med rektor, som Geir skriver, ikke vent til neste foreldremøte el.l., det må gjøres noe med NÅ.

''''Fellesskolen skal ha ambisjoner på elevenes vegne, gi dem utfordringer og mål å strekke seg etter. Samtidig skal skolen og lærebedriften ta hensyn til elevenes ulike forutsetninger og progresjon, slik at alle kan oppleve gleden ved å mestre og å nå sine mål.''''

Sitatet er sakset fra: udir.no

http://www.udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2112

Ja da har vi snakket med læreren og resultatet er 20 sider matematikk som må gjennomgåes hjemme fordi hun ikke har gjort det på skolen - i tillegg til de leksene som resten av klassen har.

Eneste svar på tidsbruken var at "vi fikk finne noen alternative måter å få inn stoffet på slik at det tok kortere tid".

Ser jo ikke helt poenget med skolen dersom vi uansett må ta undervisningen hjemme, hva blir skolen da - oppbevaring?

Og hvorfor finner ikke de noen "alternative måter å få inn stoffet på slik at det tar kortere tid"? Jeg trodde de hadde utdannelsen innenfor dette?

Ser ingen annen utvei jeg enn møte med rektor, samt optiker, hørselstest, legesjekk og eventuelt innkobling av pp-tjenesten for å se på klassesituasjonen.

Annonse

Huff dette hørtes forferdelig ut. Ta det opp med rektor, som Geir skriver, ikke vent til neste foreldremøte el.l., det må gjøres noe med NÅ.

Viste seg at det bare var vesla som hadde så mye lekser, fordi hun ikke klarte konsentrere seg i timene.

Nå har hun i stedet fått sendt med hjem en liste med sider (rundt 20) hun må ta igjen hjemme i tillegg til de andre leksene.

Ungen eier hverken selvtillitt eller mestringsfølelse lengre, og det hun hadde kontroll på for et halvårsiden mestrer hun ikke lengre.

Ganske trist for et morshjerte.

Satser på møte med rektor samt optiker, hørsels og legeundersøkelse. Eventuelt ppt for å se på klassesituasjonen etterhvert.

Viste seg at det bare var vesla som hadde så mye lekser, fordi hun ikke klarte konsentrere seg i timene.

Nå har hun i stedet fått sendt med hjem en liste med sider (rundt 20) hun må ta igjen hjemme i tillegg til de andre leksene.

Ungen eier hverken selvtillitt eller mestringsfølelse lengre, og det hun hadde kontroll på for et halvårsiden mestrer hun ikke lengre.

Ganske trist for et morshjerte.

Satser på møte med rektor samt optiker, hørsels og legeundersøkelse. Eventuelt ppt for å se på klassesituasjonen etterhvert.

Hei tiliti:-)

Har ikke lest hele tråden, men så dette med at jenta di bruker så utrolig mye tid på lekser. Skolen har ansvar for å tilrettelegge for henne i en slik grad at hun får gjort det hun skal på skolen, det er ikke meningen at unger som sliter på skolen skal ta igjen arbeidet hjemme!

Hvis hun ikke er henvist til ppt, så bør dere sørge for det, slik at ppt følger opp skolens tilrettelegging. Det er vanlig å mene at barn som sliter ikke skal bruke mer tid på leksearbeid enn andre, derfor må skolen prioritere hva det er viktigst at dere jobber med hjemme.

Ikke rart om hun mister motivasjonen med så mye jobbing...

Dusteskole!

AneM1365380603

Ja da har vi snakket med læreren og resultatet er 20 sider matematikk som må gjennomgåes hjemme fordi hun ikke har gjort det på skolen - i tillegg til de leksene som resten av klassen har.

Eneste svar på tidsbruken var at "vi fikk finne noen alternative måter å få inn stoffet på slik at det tok kortere tid".

Ser jo ikke helt poenget med skolen dersom vi uansett må ta undervisningen hjemme, hva blir skolen da - oppbevaring?

Og hvorfor finner ikke de noen "alternative måter å få inn stoffet på slik at det tar kortere tid"? Jeg trodde de hadde utdannelsen innenfor dette?

Ser ingen annen utvei jeg enn møte med rektor, samt optiker, hørselstest, legesjekk og eventuelt innkobling av pp-tjenesten for å se på klassesituasjonen.

Jeg synes det er merkelig at lærerinna krever at barnet ditt skal arbeide så mye hjemme. Her pleier lærerne å si at elevene skal ha en viss tid med lekser hver dag, f eks 45 minutter. Det betyr at de flinkeste elevene får mer lekser enn de som sliter mer. Det betyr ikke at de som har færre lekser arbeider mindre. Her er individuell lekseplan vanlig. F eks har læreren er lekseplan hvor han stryker over eller legger til oppgaver etter hvem som skal ha den. All ære til lærere som orker det ekstraarbeidet det medfører.

Jeg har ett barn i hver kategori. Datteren min får ekstra lekser, mens sønnen min ligger på grensen til å få færre. Etter avtale med lærerinna skal han fortsatt få standardleksene, men jeg skal arbeide hjemme med han. Hun sa på siste møte jeg hadde med henne at hun er utrolig takknemlig for den jobben jeg gjør med han, for det er helt frivillig. Vi ser begge stor forandring, spesielt på håndskriften som har vært helt uleselig.

Du skal ikke være redd for å gå videre med dette!

Ja da har vi snakket med læreren og resultatet er 20 sider matematikk som må gjennomgåes hjemme fordi hun ikke har gjort det på skolen - i tillegg til de leksene som resten av klassen har.

Eneste svar på tidsbruken var at "vi fikk finne noen alternative måter å få inn stoffet på slik at det tok kortere tid".

Ser jo ikke helt poenget med skolen dersom vi uansett må ta undervisningen hjemme, hva blir skolen da - oppbevaring?

Og hvorfor finner ikke de noen "alternative måter å få inn stoffet på slik at det tar kortere tid"? Jeg trodde de hadde utdannelsen innenfor dette?

Ser ingen annen utvei jeg enn møte med rektor, samt optiker, hørselstest, legesjekk og eventuelt innkobling av pp-tjenesten for å se på klassesituasjonen.

Ja, enig med deg, men pass nå på så ikkje barnet får mindreverdighetskomplekser og dårlig samvittighet, og ta utskriften av den linken eg sendte med (kunnskapsløftet/læringsplakaten).

Ps! Få sendt læreren en tur til psykolog også!

Viste seg at det bare var vesla som hadde så mye lekser, fordi hun ikke klarte konsentrere seg i timene.

Nå har hun i stedet fått sendt med hjem en liste med sider (rundt 20) hun må ta igjen hjemme i tillegg til de andre leksene.

Ungen eier hverken selvtillitt eller mestringsfølelse lengre, og det hun hadde kontroll på for et halvårsiden mestrer hun ikke lengre.

Ganske trist for et morshjerte.

Satser på møte med rektor samt optiker, hørsels og legeundersøkelse. Eventuelt ppt for å se på klassesituasjonen etterhvert.

Huff da ...... men du jeg er så enig med frosken sitt svar til deg, ikke rart i at jenta di ikke eier selvtillit lenger når skolen behandler henne på denne måten.

Godt at pp tjenesten er inne i bildet nå, krysser fingre for at dere får GOD hjelp der :))))) !!!!!

Huff da ...... men du jeg er så enig med frosken sitt svar til deg, ikke rart i at jenta di ikke eier selvtillit lenger når skolen behandler henne på denne måten.

Godt at pp tjenesten er inne i bildet nå, krysser fingre for at dere får GOD hjelp der :))))) !!!!!

Ikke inne i bildet enda, men jeg skal nok hente dem inn dersom vi ikke når frem videre med rektor og lærere.

Hei tiliti:-)

Har ikke lest hele tråden, men så dette med at jenta di bruker så utrolig mye tid på lekser. Skolen har ansvar for å tilrettelegge for henne i en slik grad at hun får gjort det hun skal på skolen, det er ikke meningen at unger som sliter på skolen skal ta igjen arbeidet hjemme!

Hvis hun ikke er henvist til ppt, så bør dere sørge for det, slik at ppt følger opp skolens tilrettelegging. Det er vanlig å mene at barn som sliter ikke skal bruke mer tid på leksearbeid enn andre, derfor må skolen prioritere hva det er viktigst at dere jobber med hjemme.

Ikke rart om hun mister motivasjonen med så mye jobbing...

Dusteskole!

Hei, ja jeg er litt overrasket over at de ser ut til å være helt handlingslammet når det gjelder tilrettelegging på skolen og hjelp til selve problemet som jo er konsentrasjonen. Trekker på skuldrene og sender problemet videre til oss.

Og ja, jeg vil så gjerne gjøre hva jeg kan for at det skal bli bedre men denne metoden blir helt feil! Nå snudde hun om fra å skrive opp ekstra lekser til vesla hver dag (det ble 3-4 timer med oppgaver hver eneste dag), til å sende med vesla en lang liste med alle sidene hun ikke har gjort, samt krysse bort matteleksa de andre har fra timeplanen. Det er vel et forsøk på individuell lekseplan, men gud bedre, for en vanvittig liste - den kan ta motet av enhver. I tillegg er det bare én dag de egentlig har mattelekser, slik at det bare er denne dagen hun får mindre av den andre leksa. Iallefall har hun overlatt litt mer av styringen til oss slik at vi kan tilrettelegge det i forhold til tid.

Jeg tror skolen sporer av fordi hun er veldig flink. Iallefall kunne hun tidligere i høst regne dobbeltsiffrede tall i hodet om så skulle være - rask i oppfattelsen, flink til skoleting men elendig konsentrasjon - det merker jeg jo også hjemme og vi forsøker å øve opp konsentrasjonen. Egentlig er hun generelt vimsete i tankegangen og ukonsentrert hele tiden - veldig lett distrahert - så jeg sliter litt med å definere når hun konsentrerer seg og når hun faller ut - med andre ord i antall minutter. Enten har hun eksepsjonelt kort "attentionspan" eller så er hun aldri skikkelig konsentrert?

Jobber mye for å bygge opp selvtillitten. Beklageligvis er hun ikke den typen barn det er lett å snakke med om følelser og andre ting - hun lukker alt negativt inne i seg så man tror hun ikke føler noe som helst, benekter ethvert problem, tøyser det bort. Helt motsatt fra meg så jeg er fryktelig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette.

Hun sliter med matlysten og mye vondt i magen - sliter også med å få sove om kveldene, så jeg er ganske sikker på at det er noe som tærer på henne. Men hun sier bare at hun ikke vet, antakeligvis er det veldig vanskelig å sette ord på.

Skolen så ingen grunn til å dra inn PPT, og sa med en liten latter at de jo "ikke kunne sette assistent på henne bare fordi hun drømmer seg bort". Det er nesten som de, samtidig som de sier at hun er den greieste eleven de har hatt der inne, mener at hun ikke gjør sitt beste med vilje/på trass. Det er utrolig merkelig.

Jeg føler det nesten som jeg har falt inn i en middelalderskole med null pedagogisk innsikt og er egentlig ganske fortvilet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...