tiliti Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ja, enig med deg, men pass nå på så ikkje barnet får mindreverdighetskomplekser og dårlig samvittighet, og ta utskriften av den linken eg sendte med (kunnskapsløftet/læringsplakaten). Ps! Få sendt læreren en tur til psykolog også! Skal kontakte skolen. Har også bestilt time hos optiker og har tenkt å kjøre gjennom syns/hørsels/helsesjekk for å være sikker på at det ikke er noe annet galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg synes det er merkelig at lærerinna krever at barnet ditt skal arbeide så mye hjemme. Her pleier lærerne å si at elevene skal ha en viss tid med lekser hver dag, f eks 45 minutter. Det betyr at de flinkeste elevene får mer lekser enn de som sliter mer. Det betyr ikke at de som har færre lekser arbeider mindre. Her er individuell lekseplan vanlig. F eks har læreren er lekseplan hvor han stryker over eller legger til oppgaver etter hvem som skal ha den. All ære til lærere som orker det ekstraarbeidet det medfører. Jeg har ett barn i hver kategori. Datteren min får ekstra lekser, mens sønnen min ligger på grensen til å få færre. Etter avtale med lærerinna skal han fortsatt få standardleksene, men jeg skal arbeide hjemme med han. Hun sa på siste møte jeg hadde med henne at hun er utrolig takknemlig for den jobben jeg gjør med han, for det er helt frivillig. Vi ser begge stor forandring, spesielt på håndskriften som har vært helt uleselig. Du skal ikke være redd for å gå videre med dette! Ja, jeg skjønner ikke hva hun tenker på. Ungen har jo helt mistet selvtillitten, og det hun hadde stålkontroll på i høst får hun ikke til lengre .. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei, ja jeg er litt overrasket over at de ser ut til å være helt handlingslammet når det gjelder tilrettelegging på skolen og hjelp til selve problemet som jo er konsentrasjonen. Trekker på skuldrene og sender problemet videre til oss. Og ja, jeg vil så gjerne gjøre hva jeg kan for at det skal bli bedre men denne metoden blir helt feil! Nå snudde hun om fra å skrive opp ekstra lekser til vesla hver dag (det ble 3-4 timer med oppgaver hver eneste dag), til å sende med vesla en lang liste med alle sidene hun ikke har gjort, samt krysse bort matteleksa de andre har fra timeplanen. Det er vel et forsøk på individuell lekseplan, men gud bedre, for en vanvittig liste - den kan ta motet av enhver. I tillegg er det bare én dag de egentlig har mattelekser, slik at det bare er denne dagen hun får mindre av den andre leksa. Iallefall har hun overlatt litt mer av styringen til oss slik at vi kan tilrettelegge det i forhold til tid. Jeg tror skolen sporer av fordi hun er veldig flink. Iallefall kunne hun tidligere i høst regne dobbeltsiffrede tall i hodet om så skulle være - rask i oppfattelsen, flink til skoleting men elendig konsentrasjon - det merker jeg jo også hjemme og vi forsøker å øve opp konsentrasjonen. Egentlig er hun generelt vimsete i tankegangen og ukonsentrert hele tiden - veldig lett distrahert - så jeg sliter litt med å definere når hun konsentrerer seg og når hun faller ut - med andre ord i antall minutter. Enten har hun eksepsjonelt kort "attentionspan" eller så er hun aldri skikkelig konsentrert? Jobber mye for å bygge opp selvtillitten. Beklageligvis er hun ikke den typen barn det er lett å snakke med om følelser og andre ting - hun lukker alt negativt inne i seg så man tror hun ikke føler noe som helst, benekter ethvert problem, tøyser det bort. Helt motsatt fra meg så jeg er fryktelig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Hun sliter med matlysten og mye vondt i magen - sliter også med å få sove om kveldene, så jeg er ganske sikker på at det er noe som tærer på henne. Men hun sier bare at hun ikke vet, antakeligvis er det veldig vanskelig å sette ord på. Skolen så ingen grunn til å dra inn PPT, og sa med en liten latter at de jo "ikke kunne sette assistent på henne bare fordi hun drømmer seg bort". Det er nesten som de, samtidig som de sier at hun er den greieste eleven de har hatt der inne, mener at hun ikke gjør sitt beste med vilje/på trass. Det er utrolig merkelig. Jeg føler det nesten som jeg har falt inn i en middelalderskole med null pedagogisk innsikt og er egentlig ganske fortvilet. Som du beskriver henne tenker jeg umiddelbart på ADD eller ADHD uten hyperaktivitet. Vet ikke hvilke betegnelser som gjelder nå, er mange år siden jeg var borti det. Behøver ikke være det selvfølgelig, men ville ha sjekket litt opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Som du beskriver henne tenker jeg umiddelbart på ADD eller ADHD uten hyperaktivitet. Vet ikke hvilke betegnelser som gjelder nå, er mange år siden jeg var borti det. Behøver ikke være det selvfølgelig, men ville ha sjekket litt opp. Ja selvfølgelig tenker jeg også på det. Men det stemmer liksom ikke på noen andre områder, hun hører alltid etter, gjør "aldri" noe galt, har normalt aktivitetsnivå, er noe sjenert men sliter ikke med sosiale koder. Har langvarige og gode vennskapsforhold, leker med "alle", god impulskontroll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skal Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Som du beskriver henne tenker jeg umiddelbart på ADD eller ADHD uten hyperaktivitet. Vet ikke hvilke betegnelser som gjelder nå, er mange år siden jeg var borti det. Behøver ikke være det selvfølgelig, men ville ha sjekket litt opp. Bra! Kanskje det "bare" er oppmerksomheten hun sliter med. Uansett skal skolen legge tilrette, ikke gi deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei, ja jeg er litt overrasket over at de ser ut til å være helt handlingslammet når det gjelder tilrettelegging på skolen og hjelp til selve problemet som jo er konsentrasjonen. Trekker på skuldrene og sender problemet videre til oss. Og ja, jeg vil så gjerne gjøre hva jeg kan for at det skal bli bedre men denne metoden blir helt feil! Nå snudde hun om fra å skrive opp ekstra lekser til vesla hver dag (det ble 3-4 timer med oppgaver hver eneste dag), til å sende med vesla en lang liste med alle sidene hun ikke har gjort, samt krysse bort matteleksa de andre har fra timeplanen. Det er vel et forsøk på individuell lekseplan, men gud bedre, for en vanvittig liste - den kan ta motet av enhver. I tillegg er det bare én dag de egentlig har mattelekser, slik at det bare er denne dagen hun får mindre av den andre leksa. Iallefall har hun overlatt litt mer av styringen til oss slik at vi kan tilrettelegge det i forhold til tid. Jeg tror skolen sporer av fordi hun er veldig flink. Iallefall kunne hun tidligere i høst regne dobbeltsiffrede tall i hodet om så skulle være - rask i oppfattelsen, flink til skoleting men elendig konsentrasjon - det merker jeg jo også hjemme og vi forsøker å øve opp konsentrasjonen. Egentlig er hun generelt vimsete i tankegangen og ukonsentrert hele tiden - veldig lett distrahert - så jeg sliter litt med å definere når hun konsentrerer seg og når hun faller ut - med andre ord i antall minutter. Enten har hun eksepsjonelt kort "attentionspan" eller så er hun aldri skikkelig konsentrert? Jobber mye for å bygge opp selvtillitten. Beklageligvis er hun ikke den typen barn det er lett å snakke med om følelser og andre ting - hun lukker alt negativt inne i seg så man tror hun ikke føler noe som helst, benekter ethvert problem, tøyser det bort. Helt motsatt fra meg så jeg er fryktelig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Hun sliter med matlysten og mye vondt i magen - sliter også med å få sove om kveldene, så jeg er ganske sikker på at det er noe som tærer på henne. Men hun sier bare at hun ikke vet, antakeligvis er det veldig vanskelig å sette ord på. Skolen så ingen grunn til å dra inn PPT, og sa med en liten latter at de jo "ikke kunne sette assistent på henne bare fordi hun drømmer seg bort". Det er nesten som de, samtidig som de sier at hun er den greieste eleven de har hatt der inne, mener at hun ikke gjør sitt beste med vilje/på trass. Det er utrolig merkelig. Jeg føler det nesten som jeg har falt inn i en middelalderskole med null pedagogisk innsikt og er egentlig ganske fortvilet. Dere kan selv henvise til ppt, og jeg hadde gjort det hvis jeg var dere. Det blir viktig å få ryddet opp i hva som er hva her, samt å bli enige om hvilke strategier som er hensiktsmessige. Alternativt kan dere be fastlegen henvise til bup, kanskje er dette det beste alternativet. Synes hun bør utredes for å utelukke add, og en del andre tilstander. Hvis bup ser nærmere på dette, så vil de sørge for at også skolen (evt. via ppt) kommer på banen. Skolen blander kortene når de tenker at det kun er et poeng å henvise barn som det er realistisk at man vil få ekstraressurser til. Noen ganger er det enda viktigere å få utredet de barna som har mer marginale vansker, slik at de i det minste får noe ekstra tilrettelegging og hjelp. Ikke gi dere:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296928-hvor-mye-skolearbeid-utover-lekser/page/3/#findComment-2401941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.