Gå til innhold

Noen er bare b mennesker

Anbefalte innlegg

tobarns_fario

Nå har kansje jeg to spesielle gutter å oppdra. Siden de begge har ADHD. Men noen er bare b mennesker. Uansett hvor tidlig jeg legger guttene så må de være våken ex antall timer fra de sto opp før de sovner. Så når vi legger dem om kvelden spiller ingen rolle for når de sovner. At noen biologisk sett er b mennesker er ikke noe som en kan straffe eller disiplinere bort. Fordi det ikke foranderer hjærnens kjemi. Jeg sier ikke at alle er slik men mange. Viktig er det å vite hvordan er ditt barn. For hvis det er et kronisk b menenske kan det få dårlig selvfølelse ved at en straffer den fordi de ikke kan noe for at de sovnet seint.

Det vi gjør. De har vekkeklokke. Når vekkeklokka ringer går de ut av senga og slår den av. Somregel går de rett i senga og legger seg. Ti minutter etterpå kommer jeg inn i rommet. Trekker vekk gardinene og skrur på lyset. Blir de utsatt for lys tidlig om morgen. Jo tidligere kommer produksjonen av søvnhormoner i gang. Så tar drar jeg vekk dyna. Holder dem i hånda og hjelper dem ut av senga. Rett inn på badet så de får en morgendusj. Da vokner de. Vi beregner nok tid om morgen så morgene ikke blir forbundet med mye stress. Har de assosiasjoner til mye stress kan det være en faktor som gjør at de blir urolige for å falle i søvn. Nå må jeg sove ellers blir det mye stress. Så kluet er utsett dem for mye lys tidlig. En morgendusj som gjør dem våkene gjør også underverker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296931-noen-er-bare-b-mennesker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De burde prøve vekkerklokke med dagslysfunksjon. Jeg tror det er phillips som har dem. De slår på lyset en halvtime før vekking og det blir visst gradvis lysere. Når alarmen går skal man ifølge reklamen våkne mye lettere.

Jeg ser forøvrig fordelen med å bo sammen med a-menneskebarn. Selv om jeg har blitt vekket før kl. 7 de siste 9 årene...

Absolutt å foretrekke når man må være et annet sted enn hjemme tidlig på morran :-)

Gjest klaymen

Sånn dagslysvekkerklokkelampe har jeg kjøpt til meg og guttungen. Det er deilig å våkne til lyst rom om morgenen, man våkner litt gradvis, fordi lyset går gradvis på, og for meg personlig har det vært en flott investering! Den lager "solnedgang" om kvelden også, slik at det blir mørkere og mørkere i løpet av 30 minutter, og det kan også være en hjelp til å roe seg om kvelden. Guttungen har den også (en mindre og billigere versjon). Ikke noen vidunderkur som løser alle problemer, men en hjelp er det for oss :-)

Sånn dagslysvekkerklokkelampe har jeg kjøpt til meg og guttungen. Det er deilig å våkne til lyst rom om morgenen, man våkner litt gradvis, fordi lyset går gradvis på, og for meg personlig har det vært en flott investering! Den lager "solnedgang" om kvelden også, slik at det blir mørkere og mørkere i løpet av 30 minutter, og det kan også være en hjelp til å roe seg om kvelden. Guttungen har den også (en mindre og billigere versjon). Ikke noen vidunderkur som løser alle problemer, men en hjelp er det for oss :-)

Hvor kjøpte du den lampen?

Mannen har bursdag snart og det ville vært en gave med høy nytteverdi for hele familien. Han er definitivt et b-menneske og utrolig treig om morgenen.

Men har heldigvis selvstendige morgenfugler til barn. Det hadde likevel vært kjekt med en mann som ikke var så stresset og som kunne gi en hjelpende hånd eller være litt tilstede for familien om morgenen.

Er faktisk lei av alltid å være den ene voksne som er tilstede for barna. Ofte må jeg også gå før de andre, og da hører jeg han stå opp og har dårlig tid og er stresset og kjefter på barna for ingenting..

Selv om han dusjer og klarer å løpe ut døra i løpet av kort tid, kan han ikke forvente at barna er påkledd og sekker pakket når han skal til å fly ut døra for å levere barna til SFO/bhg.

Gjest klaymen

Hvor kjøpte du den lampen?

Mannen har bursdag snart og det ville vært en gave med høy nytteverdi for hele familien. Han er definitivt et b-menneske og utrolig treig om morgenen.

Men har heldigvis selvstendige morgenfugler til barn. Det hadde likevel vært kjekt med en mann som ikke var så stresset og som kunne gi en hjelpende hånd eller være litt tilstede for familien om morgenen.

Er faktisk lei av alltid å være den ene voksne som er tilstede for barna. Ofte må jeg også gå før de andre, og da hører jeg han stå opp og har dårlig tid og er stresset og kjefter på barna for ingenting..

Selv om han dusjer og klarer å løpe ut døra i løpet av kort tid, kan han ikke forvente at barna er påkledd og sekker pakket når han skal til å fly ut døra for å levere barna til SFO/bhg.

Jeg kjøpte via nettet på http://www.nordiclightcare.no/ (1695.-)men jeg har sett at de har noe lignende på feks el-kjøp: http://tinyurl.com/2na2om (1495.-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...