Gjest blekansikt Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Min sønn på 18 mnd har anemi som legen mener kommer av at ryggmargen har en midlertidig stans av produksjon av røde blodlegemer etter en lungebetennelse i november. Han har en blodprosent på 5,8 (6,9 i forrige uke) Jern og B12 er ikke for lave. Har utelukket cøliaci og melkeallergi. Diagnosen hadde et vanskelig navn som jeg desverre ikke kan huske... Min sønn hadde også gått litt ned i vekt i forhold til høydevekst. Han er 82cm og veier 9,2kg .Han har vært slank siden fødsel, men fulgt sin kurve. Mine spørsmål er: hvor lenge kan jeg forvente at det tar før blodprosenten er normal igjen? Vil den helt sikkert stabilisere seg uten hjelp, og finnes det noe som kan hjelpe? Hvordan vet jeg når ryggmargen gjennopptar produksjonen? ( og hva heter diagnosen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296951-anemi-etter-infeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er vanskelig å gi et tilfredsstillende svar når jeg ikke kjenner diagnosen. Årsakene til anemi er så mange, og forløpet forskjellig for hver enkelt type. Du forteller at legen mener årsaken til anemien er en midlertidig stans i produksjonen av røde blodlegemer. Det kan passe med en tilstand som av og til forekommer hos små barn, og der anemien kan bli ganske uttalt, som hos din sønn. Årsaken antas å være en immunreaksjon, som gjerne kan være komplikasjon til en infeksjon. Dette er barn som ellers er friske, og der alle andre blodlegemer enn de røde produseres normalt. Dersom det dreier seg om denne tilstanden er forløpet slik at produksjonen av blodlegemer etterhvert kommer igang, uten noen spesiell behandling. Vanligvis tar det ikke så lang tid, fra noen uker til noen måneder. At produksjonen av blodlegemer er kommet igang viser seg ved bedring i blodprosenten. Dersom denne fortsatt er fallende er mitt råd at gutten din blir henvist til en barneaveling for videre undersøkelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/296951-anemi-etter-infeksjon/#findComment-2397495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.