Gå til innhold

Terra Cortril – soppinfeksjon –hull på trommehinne

Anbefalte innlegg

Gjest svært bekymret mor

Har et barn på to år som på mandag tok ut dren fra ørene. Han hadde mye veske i ørene og vi har i dag fått svar på prøver som ble tatt og det viser seg at han har fått en soppinfeksjon. Han har siden operasjonen brukt Terra Cortril i ørene og vi fikk i dag beskjed om å fortsette å bruke dette til vi skal til lege over helga. Legen sa at vi må suge ut det som er av veske i ørene, da han ikke kan behandles med soppmiddel når han har hull på trommehinnene. Legen sa at han kunne miste hørselen dersom han ble behandet med soppmiddel. Jeg leser på pakningsvedlegget at terra cortril ikke skal benyttes ved soppinfeksjon, og skjønner derfor ikke at legen sier vi skal bruke det? Er terra cortril et soppmiddel eller er det ikke? Og kan hørselen hans ha blitt ødelagt når vi nå har benyttet disse dråpene siden mandag og han har hatt hull på trommehinnene?

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Terracortril et preprat som inneholder et bredsprektret antibioticum ( oxytetracycllin) og hydrocortison.Det brukes mye ved infeksjoner i ytre øre/ øregang og ved infeksjoner i øret der det er hull på trommehinnen, som hos ditt barn.

Det er ikke et antisoppmiddel.

Kortison demper betennelsreaksjonen. Ved bakt prøver fra hudeoverflaten fås ofte tilblanding av sopp som forekommer ganske vanlig på huden, og jeg tror det er årsaken her og at det ikke er en soppinfeksjon i mellomøret.

Jeg ville fortsette med dryppingen som legen har foreskrevet og suge ut væske som renner fra øret og så disk. med legen over helgen hva som skal gjøres videre dersom det fortsatt er sekreson fra øret.

Jeg tror ikke hørselen er skadet av dryppingen du har gjort siden mandag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...