Gå til innhold

vanskelig 10 åring

Anbefalte innlegg

knips1365381152

Vi har for tiden store problemer med vår mellomste gutt som er snart 10 år. Han mistrives veldig på skolen for tiden, og er ganske gal hjemme og. Han spiller mye data men vi har i det siste måtte begrense det, og også i perioder har han fått helt forbud pga dårlig oppførsel på skolen.

Når det er snakk om leggingen på kvelden, det er da det virkelig begynner. For det første så vil han ikke legge seg, skriker å herjer ofte helt til han har klart å vekke minstegutten på 5 år. Å da er det i gang. Av å til må jeg holde han fast for å roe han ned, og det ender som regel opp i kjefting, selv om jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for å være rolig, men jeg blir ganske frustrert. Han sier at han bare vil dø og at dette er siste gang/kveld vi får se han. Dette kan gjenta seg hver kveld.

Har selv begynt på omskolering for ett halvt år siden og må sitte en del med lekser innimellom, så nå har jeg begynt å tenke om det kan ha noe med det å gjøre. Føler oss ganske maktesløse og føler vi har brukt opp tolmodigheten vår.

Er det noen som har gode råd for hva vi evnt gjør feil eller ideer om hva vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297113-vanskelig-10-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der hørtes ikke så lett ut. Slik kan man jo bli ganske satt ut av.

Om jeg var i en lignende situasjon tror jeg jeg ville ønsket meg noen jeg stolte på, som hadde skikkelig god peiling, som flue på veggen i noen døgn. Så kunne de gitt tilbakemeldinger. Med andre ord en meget deltaljert analyse og gjennomgang av situasjonen.

Hvordan ville det vært å føre dagbok/log i noen uker over både god og dårlig oppførsel og omstendighetene/omgivelsene rundt det - både før og etter. Prøv å få skolen til å gjøre det samme. Da blir det kanskje enklere å gjenkjenne både gode og dårlige mønster og hva som utløser dette. Ikke minst blir det kanskje litt enklere å se hva en selv gjør bra eller bør endre på i forhold til gutten og hva man kan fremelske mer.

Du har sikkert allerede tenkt over det aller meste av hva som kan være endret og hva som eventuelt plager gutten. Men en log kan kanskje gi noen a-ha-opplevelser likevel. En log ført av skolen, vil også kunne være et viktig redskap i samarbeidet mellom hjem og skole.

En slik log vil også kunne gjøre det enklere å få vettuge svar ved en eventuell formell eller uformell henvendelse til f.eks. PPT.

Om du/dere ikke alt har gjort det, vil jeg anbefale at du gjør klare avtaler med skolen både i forhold til hvordan de skal informere deg, om hva, reaksjonsmønstre i forhold til gutten etc.

Gjør et skille mellom det skolen bare informerer om og det skolen vil at du skal ta opp med gutten. Om du skal ta affære hjemme, må gutten få vite om dette på forhånd på skolen og det må være en strikt foreldelsesfrist på maks 2 dager. Unngå for all del en situasjon der barnet blir gående å lure på hva og når det får kjeft hjemme for noe som har skjedd på skolen. Ikke ta en skolesituasjon opp med gutten uten at du vet helt sikkert at han har fått beskjed på skolen om at dette kommer de til å fortelle foreldrene.

Forviss deg om at alle som har med gutten å gjøre på skolen er samkjørte.

Jo verre et barn oppfører seg, jo viktigere blir det å opptre ryddig, forutsigbart, rettferdig og oppmuntrende. Det er også viktig å finne de nisjene der barnet jevnt over er flink til noe, ikke bare adferdsmessig, og fremelske disse. For et barn er det stor forskjell på ros av typen nå-var-du-ikke-så-ille-som-i-går og dette-kan-du-virkelig. Barn sammenligner seg med andre og har vanskelig for å forstå bra-ut-fra-dine-forutsetninger-konsept.

Kanskje ikke så konkret dette, men håper at noe kan være matnytting.

mvh

• 4 uker senere...
Gjest Valnøtt

Hva med å avholde et familieråd alle sammen? Sett dere ned, med liste og det hele. Server møtemat, og ta opp sakene på en meget ryddig måte. Når dere kommer til det med leggingen så vær _nøye_ med å ikke være anklagende. Bare slå fast at det ikek fungerer så bra og be om forslag til forbedringer. Kanskje ungen selv har noen ideer?

Har han det så ta dem på alvor. Hvis han mener at han skal få være oppe så lenge han vil, så spør om han da skal ta ansvar selv for å komme seg opp om morgenen? Skal han det, så la han holde på en uke eller to. Og når han ikke kommer seg opp om morgenen så hjelper du ham ikke ut av knipa heller. Ikke lapp til skolen, ikke kjefting og ikke bråk.

Så kaller du inn til nytt familieråd og ber om tilbakemeldinger fra de andre på hvordan dette har gått. Og spør om det er andre ting man kan prøve. Etter en runde eller to vil han være mottagelig for forslag fra deg. Kanskje du da kan foreslå et belønningssystem? Fem kroner i påslag på ukelønne de kveldene han ikke lager et knyst? Eller pannekaker til middag? En tur på svømminga hver uke hvis alt går som smurt?

Familierådet er også ypperlig til at du kan ta opp at du trenger å få gjort lekser. Spør om ungene syns det er greit at du gjør det på kvelden når de har lagt seg. Forklar dem hvorfor du tar utdanningen din.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...