Gjest Urolige og slitne foreldre Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Hei Gutten vår på to år og 3 mnd har nå kastet opp hver eneste dag i 13 dager. Det hele startet med det vi mener var oppkastsjau, da kastet han opp 6-7 ganger første natt. Siden ble det "bare" 3-5 ganger med oppkast de neste 3 dagene, men han var ikke interessert i å drikke noe særlig. Vi ga ham tesjeer med saft, men som oftest knep han munnen igjen eller spyttet saften ut. Pga middels dehydrering var han på sykehuset i to døgn, der han fikk sonde med næring i ca 12 timer. Han ble noe kvikkere, spiste litt og drakk frivillig, og vi ble sendt hjem fra sykehuset. Han kastet opp allerede i bilen hjem fra sykehuset, og siden har han kastet opp 1 gang hver kveld, det er nå 8 døgn siden vi var på sykehuset. Vi har vært til lege 2 ganger denne uka som har gått, men vi får bare beskjed om at han sikkert er på bedringens vei. CRP'en er fin, han har ikke hatt feber eller diare i det hele tatt, og klager ikke over magesmerter. Det har ikke blitt tatt prøver av oppkast eller urin/avføring. På dagtid er han mer sliten enn vanlig, sover mer, men han har også lekt, spist og drukket litt hver dag. Vi har prøvd dager med fettfri kost, dager uten melkeprodukter, dager med tørt brød og kokt vann osv, men allikevel kaster han opp om ettermiddagen/kvelden/tidlig på natta. Mønsteret vi ser er at han kaster opp etter at han har sovet litt på ettermiddagen eller mens han sover. Mannen min og jeg har ikke hatt sjau. Gutten vår veide 12,5 kilo før jul, nå veier han 11,2 kg. Han har selvsagt ikke vært i barnehage denne tiden. Siden det nå har vært oppkast 13 dager på rad lurer vi på om han bør undersøkes nærmere. Kan oppkastsjau henge i så lenge eller er det mulig det er noe annet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297139-oppkast-i-13-dager-hos-2-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Ring legevakten og få en ny lege til å vurdere tilstanden hans. At de har oppkast i ei uke er ikkje unormalt, men 13 dager er alt for lenge. Krev å bli tatt på alvor! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297139-oppkast-i-13-dager-hos-2-%C3%A5ring/#findComment-2398974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det høres ut som om barnet ditt har en lagnvarig magesjau, som gir brekninger og påvirker almentilstanden.Den har vart litt lenger enn vanlig og det er litt påfallende at det ikke er kommert diare, det pleier å følge med. Siden han har vært innlagt på sykehus tror jeg sikkert det er tatt avføringspøver med tanke på virus, som er den vanligste årsaken til slike symptomer. For å vurdere tilstanden hans nå og om han har fått i seg nok og riktig væske må det tas en blodpørve som viser saltinnholdet ( elektrolytene) og surhetsgrden i blodet ( syre base). Jeg ville forsatt med å gi han væske i små og hyppige porsoner, han trenger ca. 75 ml / kg / døgn litt avhengig av hvor mye han taper med brekningene. Han kan drikke det han liker og spise hva han har lyst på. Dersom det er påfallende at brekingene kommer etter at han har ligget, bør det evt. også vurderes om han har refluks, dvs. at lukkemekanismen fra mage til spiserør ikke fungerer normalt. Forsetter brekingene synes jeg du skal ta kontakt med barneavdelingen der han var innlagt og fortelle om symptomene og at almentilatnden er blitt dårligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297139-oppkast-i-13-dager-hos-2-%C3%A5ring/#findComment-2399772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.