Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte ut nåværende bil med en elbil. Fint å kunne kjøre miljøvennlig, redusere driftsutgiftene, samt å kunne kjøre i kollektivfelt.

Men jeg er avhengig av en elbil med plass til tre barn.

Er det mulig å finne gode elbiler som er litt større enn de jeg forbinder med elbiler - altså knøttsmå...

Og er det mulig å koble ut evt. airbag på passasjersiden for å ha et 10 år gammelt barn foran. Det vil være noen få anledninger som jeg kan ha behov for å frakte alle tre barna til skole/bhg el. Det vil være i 40 sone over noen få km.

Så at Citröen og Peugeot også har elbiler, men de ser jo ut som de vanlig ordinære bilene. De må jo regne med å bli stoppet under kontroll hvis de kjører i kollektivfeltet vil jeg tro..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Så at Citröen og Peugeot også har elbiler, men de ser jo ut som de vanlig ordinære bilene. De må jo regne med å bli stoppet under kontroll hvis de kjører i kollektivfeltet vil jeg tro..''

Er ikke alle elbiler registrert med bokstavene EL+siffer på registreringsskiltet, da? Jeg trodde det, men det er godt mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399888
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200867541' post='3783692]

''Så at Citröen og Peugeot også har elbiler, men de ser jo ut som de vanlig ordinære bilene. De må jo regne med å bli stoppet under kontroll hvis de kjører i kollektivfeltet vil jeg tro..''

Er ikke alle elbiler registrert med bokstavene EL+siffer på registreringsskiltet, da? Jeg trodde det, men det er godt mulig jeg tar feil.

Noen elbiler registreres som motorsykler. Har etter sigene noe med sikkerheten å gjøre. Disse vil kanskje ikke ha reg.nr. som begynnner på EL.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399900
Del på andre sider

Noen elbiler registreres som motorsykler. Har etter sigene noe med sikkerheten å gjøre. Disse vil kanskje ikke ha reg.nr. som begynnner på EL.

mvh

Er det sant?

Jeg vet bare at "mopedbilen", som har max-fart på 45 km/t er registrert kun for èn person. I denne kan man ikke ha passasjer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399905
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200868480' post='3783709]

Er det sant?

Jeg vet bare at "mopedbilen", som har max-fart på 45 km/t er registrert kun for èn person. I denne kan man ikke ha passasjer.

http://elbil.no/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=2

http://elbil.no/content/view/49/1/

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399922
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200868480' post='3783709]

Er det sant?

Jeg vet bare at "mopedbilen", som har max-fart på 45 km/t er registrert kun for èn person. I denne kan man ikke ha passasjer.

En til link. Kanskje den som gir best forklaring.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=509677

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399924
Del på andre sider

Gjest klaymen

Har en sånn "vanlig" bil (ikke Kewet eller Reva eller Think). Fungerer veldig greit, er registrert til fire personer (ikke fem som de vanlige bensinutgavene, fordi bilen og batteriene i seg selv er så tunge).

Det selges endel bruktimporterte Peugeot'er og Citroëner fra Drammen. Du kan også bruktimportere selv. Renault har også en (clio), og det fins også større biler. Vær obs på at el-biler trenger ganske mye vedlikehold, feks skifte av batterivann og annet ettersyn ca hver 3-5000km. Mannen min har lært seg å gjøre det selv da.... men det er kanskje for spesielt interesserte.

Det er ingen på østlandet som vil ta batterivedlikehold på renaulten, så det er litt dumt å velge den hvis du ikke bor i Bergen. (Der er det en som gjør det :-)

Den er billig i drift på veien, men man må ta med batterikostnadene i vedlikeholdsprisen. Når battericellene må skiftes (og det er _mange_ av dem) koster det mye (kan komme op i 100 000.- avhengig av hva slags bil, og det er veldig variasjon på hvor lenge batteriene holder, blant annet avhenger det av hvor "pent" man behandler dem når man kjører og om man er nøye med vann-vedlikehold osv), og det må også regnes med i km-prisen. Ellers får man en stygg overraskelse. Vær nøye med å undersøke sånt når du snakker med en evt forhandler.

Du kan jo titte litt på http://www.elbil.no/ og se om du finner noen svar og tips der :-)

Det hender politiet titter litt ekstra etter når man kjører "vanlig-utseende" el-bil i kollektivfeltet, men de har som de andre har sagt EL på skiltet, så du blir vinket hyggelig forbi ;-)

Vi er veldig fornøyd med vår el-bil, og jeg har pendlet 4 mil hver vei i flere år med den, men det krever litt planlegging mhp lading av batteriene, det blir en litt spesiell kjørestil (man kjører så fort man "må" og ikke så fort men "kan", man kjører defensivt og sparer strøm osv), og man bør være littegrann interessert og sette seg inn i selve konseptet før man kjøper. Og man må ikke se seg blind på at det er billig å kjøre den, det koster omtrent som å kjøre bensin når man regner med alt vedlikeholdet og skifte av batteripakker sett over lengre tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2399949
Del på andre sider

En til link. Kanskje den som gir best forklaring.

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=509677

mvh

Ser ikke noen forklarende tekst om registreringsnummer her jeg... (EL eller ikke EL på de elbilene som er reg som tung motorsykkel).

Jeg har lappen for mc, så da kan jeg kjøre alle elbiler, da ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2400061
Del på andre sider

Har en sånn "vanlig" bil (ikke Kewet eller Reva eller Think). Fungerer veldig greit, er registrert til fire personer (ikke fem som de vanlige bensinutgavene, fordi bilen og batteriene i seg selv er så tunge).

Det selges endel bruktimporterte Peugeot'er og Citroëner fra Drammen. Du kan også bruktimportere selv. Renault har også en (clio), og det fins også større biler. Vær obs på at el-biler trenger ganske mye vedlikehold, feks skifte av batterivann og annet ettersyn ca hver 3-5000km. Mannen min har lært seg å gjøre det selv da.... men det er kanskje for spesielt interesserte.

Det er ingen på østlandet som vil ta batterivedlikehold på renaulten, så det er litt dumt å velge den hvis du ikke bor i Bergen. (Der er det en som gjør det :-)

Den er billig i drift på veien, men man må ta med batterikostnadene i vedlikeholdsprisen. Når battericellene må skiftes (og det er _mange_ av dem) koster det mye (kan komme op i 100 000.- avhengig av hva slags bil, og det er veldig variasjon på hvor lenge batteriene holder, blant annet avhenger det av hvor "pent" man behandler dem når man kjører og om man er nøye med vann-vedlikehold osv), og det må også regnes med i km-prisen. Ellers får man en stygg overraskelse. Vær nøye med å undersøke sånt når du snakker med en evt forhandler.

Du kan jo titte litt på http://www.elbil.no/ og se om du finner noen svar og tips der :-)

Det hender politiet titter litt ekstra etter når man kjører "vanlig-utseende" el-bil i kollektivfeltet, men de har som de andre har sagt EL på skiltet, så du blir vinket hyggelig forbi ;-)

Vi er veldig fornøyd med vår el-bil, og jeg har pendlet 4 mil hver vei i flere år med den, men det krever litt planlegging mhp lading av batteriene, det blir en litt spesiell kjørestil (man kjører så fort man "må" og ikke så fort men "kan", man kjører defensivt og sparer strøm osv), og man bør være littegrann interessert og sette seg inn i selve konseptet før man kjøper. Og man må ikke se seg blind på at det er billig å kjøre den, det koster omtrent som å kjøre bensin når man regner med alt vedlikeholdet og skifte av batteripakker sett over lengre tid.

Takk for masse nyttig informasjon. Strekningen jeg skal kjøre er vel mellom 30-40 km hver vei.

Så det viktigste er at bilen kommer seg hjem før lading og at den klarer å håndtere noen ekstra km i tilfelle jeg skal innom noen på vei hjem eller noe slikt...

En annen ting er at jeg har en veldig lang og bratt oppkjørsel. Om vinteren hender det jeg må parkere langs veien hvis det er enten mye snø eller det er for glatt til å kjøre opp.

og da blir det vanskelig med lading... Må i så fall alliere meg med en nabo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2400074
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1200905804' post='3783873]

Ser ikke noen forklarende tekst om registreringsnummer her jeg... (EL eller ikke EL på de elbilene som er reg som tung motorsykkel).

Jeg har lappen for mc, så da kan jeg kjøre alle elbiler, da ;o)

En forklarende tekst til at en del elbiler er registrert som 4-hjuls motorsykler.

Da kan det hende at disse ikke får EL, men det vet jeg altså ikke med sikkerhet.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297251-elbil/#findComment-2400583
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...