Gå til innhold

Feber og utslett

Anbefalte innlegg

Gjest sportacus

Hei, min sønn på 3 år har vannkopper (søster hadde vannkopper for 2 uker siden). Det begynte veldig bra med kun noen få utslett og ingen feber. Etter 2 døgn "eksploderte" det og han ble dekket av utslett - særlig i bleieområdet og i hodet. Samtidig med at han ble dekket av utslett, kom høy feber. Det som bekymrer meg, er at feberen ser ut til å bli værre for hver dag som går (3. døgnet med høy feber nå), og paracet-pillene (250 mg; han er 15-16 kg) ser ikke ut til å ha særlig effekt. I natt hadde han over 40 i feber. Han er litt snørrete og hoster litt i tillegg, men ikke mye! Allmenntilstanden hans er forsåvidt god; han prater klart også med 40 i feber, leker og vil lese bøker. Han har alltid vært flink til å drikke, men det siste døgnet har han dessverre gjort motstand der også (trolig noen blemmer i munnen også). Matlysten er selvsagt også borte. JEg passer på å "tvinge" i ham væske. Søsteren hadde også en hard runde med vannkopper med feber i 5 døgn og masse utslett, men da begynte det ille og ble gradivs bedre. Her synest jeg feberen bare blir værre selv om utslettene har begynt å tørke inn (de som eksploderte ut lørdagen). Burde jeg være bekymret eller bare ta tiden til hjelp. Han har jo alt hatt vannkopper i 5-6 dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297301-feber-og-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lillemegpåtur

Er det ikke opptil 7-10 dager som er normalt å ha vannkopper? Ingen er like når det gjelder sykdom, og han kan jo ha greid å pådra seg influensa i tillegg.

Selv var jeg hjemme fra skolen i ei hel uke, det ble vel konstantert en helg at dette måtte være smittsomme vannkopper. Husker ikke at jeg var spesielt syk, og det kom vel bare mer og mer utslett, etter at det begynte ganske sakte med noen få her og der. Mest sansynlig hadde jeg utslett fram til neste helg, så det er jo ikke overaskende lenge.

Mulig han trenger enda mer væske enn du gir ham, at kroppen sliter med sykdom OG væskemangel?

Jeg synes ihvertfall det høres ut som influensa + vannkopper. Uheldig unge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297301-feber-og-utslett/#findComment-2400336
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Vannkopper har et svært varierende forløp. Hos noen er det bare enkelte vannkopper på huden og lett feber en dag eller to, hos andre er forløpet så ille som det du beskriver hos gutten din. Ofte er det slik at sykdommen blir verre i løpet av en epidemi, slik at de som får det sist i en familie blir mer angrepet enn de første. Det forklares ved at viruset blir mer virulent etterhvert. Selv om sykdomsforløpet er som verst, er det ikke noen spesielle tiltak som skal settes i verk, så lenge allmenntilstanden er god. Komplikasjoner er kjent ved vannkopper, viktigst er hjernebetennelse. Det er en sjelden komplikasjon som kjennetegnes ved uklarhet, dårlig allmenntilstand og evt. nevrologiske utfall. Jeg får ikke mistanke om dette hos din sønn slik som du beskriver situasjonen. Det er riktig at vannkoppene også setter seg på slimhinnen i munn og spiserør, slik at matlysten blir dårlig og det er vondt å få væske i munnen og å svelge.

Du må fortsatt ta tiden til hjelp. Når utslettene er begyndt å tørke inn vil forløpet snart snu.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/297301-feber-og-utslett/#findComment-2400815
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...