laban Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Tja, det kan vel være så ymse. Min pode har hatt egen lommebok et par år ihvertfall, men jeg har hittil ikke sett at han har tatt penger derfa og brukt i hytt & gevær. Lommeboka tas kun med ved "spesiell anledninger". Men han har jo fysisk muligheten til å ta, da, og vi driver heller ikke og gjemmer bort vesker og lommebøker for at han ikke skal ta noe. Vi stoler selvsagt på han, og har absolutt ingen grunn til å gjøre noe annet, men han hadde jo hatt fysisk/praktisk _mulighet_ til det. Og ref panteeksemplet: Vi panter så utrolig sjelden at dersom han hadde giddet, kunne han tatt med seg pose på pose til butikken og pantet i vei uten at vi merket noe...;-) Men han gidder ikke han heller.*S* På sin korte skolevei passerer junior følgende, litt avhengig av veivalget: - en endeholdeplass for kollektivtransport, noe som fort kan bety etpar flasker ved den lille søppelkassa - en snarvei for elevene som skal til / fra ungdomsskolen, noe som betyr enda flere flasker (og utrolig mye søppel) - to nærbutikker med flaskeautomater - en storkiosk som baserer mye av sitt salg på snop til skoleelever og øl til en gjeng som tilbringer mye - eh - fritid i skogen rett ved (de er harmløse, men ikke helt edru) Og han har _veldig_ god greie på hvor mye en flaske er verd. Derfor mistenker jeg ham for å rydde fortauene litt på hjemveien og veksle gevinsten i godteri. Men jeg tror _ikke_ han gidder å samle til han kommer opp 50-kronersklassen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 På sin korte skolevei passerer junior følgende, litt avhengig av veivalget: - en endeholdeplass for kollektivtransport, noe som fort kan bety etpar flasker ved den lille søppelkassa - en snarvei for elevene som skal til / fra ungdomsskolen, noe som betyr enda flere flasker (og utrolig mye søppel) - to nærbutikker med flaskeautomater - en storkiosk som baserer mye av sitt salg på snop til skoleelever og øl til en gjeng som tilbringer mye - eh - fritid i skogen rett ved (de er harmløse, men ikke helt edru) Og han har _veldig_ god greie på hvor mye en flaske er verd. Derfor mistenker jeg ham for å rydde fortauene litt på hjemveien og veksle gevinsten i godteri. Men jeg tror _ikke_ han gidder å samle til han kommer opp 50-kronersklassen... Da jeg var unge, pleide jeg og ei venninne å samle flasker. Vi visste alle de gode flaskeplassene (bak "flaskesteinen" var alltid en sikker inntektskilde - men vi fant bare øl-flasker der, aldri brusflasker. Merkelig, syntes vi da....) Den gangen var det vel 50 øre for de små flaskene og 1 krone for de store, om jeg ikke husker feil. En gang fant vi flasker for over 100 kroner!!!! Yohooo! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Da jeg var unge, pleide jeg og ei venninne å samle flasker. Vi visste alle de gode flaskeplassene (bak "flaskesteinen" var alltid en sikker inntektskilde - men vi fant bare øl-flasker der, aldri brusflasker. Merkelig, syntes vi da....) Den gangen var det vel 50 øre for de små flaskene og 1 krone for de store, om jeg ikke husker feil. En gang fant vi flasker for over 100 kroner!!!! Yohooo! Jeg husker vi av og til fant noen skumle flasker (som ikke kunne pantes) et stykke inne i skogen. Brandy Spesial sto det på dem. Selv fyllikene var markatravere den gangen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg husker vi av og til fant noen skumle flasker (som ikke kunne pantes) et stykke inne i skogen. Brandy Spesial sto det på dem. Selv fyllikene var markatravere den gangen... Alltid skuffende å finne slike flasker :-( MEN: En gang fant vi fire ølflasker som var uåpnet! Vi fikk bytta dem i brusflasker ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 På sin korte skolevei passerer junior følgende, litt avhengig av veivalget: - en endeholdeplass for kollektivtransport, noe som fort kan bety etpar flasker ved den lille søppelkassa - en snarvei for elevene som skal til / fra ungdomsskolen, noe som betyr enda flere flasker (og utrolig mye søppel) - to nærbutikker med flaskeautomater - en storkiosk som baserer mye av sitt salg på snop til skoleelever og øl til en gjeng som tilbringer mye - eh - fritid i skogen rett ved (de er harmløse, men ikke helt edru) Og han har _veldig_ god greie på hvor mye en flaske er verd. Derfor mistenker jeg ham for å rydde fortauene litt på hjemveien og veksle gevinsten i godteri. Men jeg tror _ikke_ han gidder å samle til han kommer opp 50-kronersklassen... Vi har uante verdier i kjellerboden;-) Like før vi må begynne å låse inn panten av frykt for innbrudd *he he* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror faktisk ikke det er så uvanlig. Men riktig - det er det virkelig ikke! Selv praktiserer vi at man kan få saft til middagen i blant, og det hender en sjelden gang at det serveres søtpålegg på kveldsmaten eller boller (veeeeldig sjelden), men ellers er klisset lagt til helgene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Vi har uante verdier i kjellerboden;-) Like før vi må begynne å låse inn panten av frykt for innbrudd *he he* Ja, jeg husker det fra tidligere innlegg. Tenkte på deg da vi fikk lapper fra TO ungdomsskoleklasser rett etter nyttår, som i løpet av uke 1 ville komme og hente tomflaskene våre etter julefeiringen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Jeg tror faktisk ikke det er så uvanlig. Men riktig - det er det virkelig ikke! Selv praktiserer vi at man kan få saft til middagen i blant, og det hender en sjelden gang at det serveres søtpålegg på kveldsmaten eller boller (veeeeldig sjelden), men ellers er klisset lagt til helgene. ''Selv praktiserer vi at man kan få saft til middagen i blant, og det hender en sjelden gang at det serveres søtpålegg på kveldsmaten eller boller (veeeeldig sjelden), men ellers er klisset lagt til helgene.'' Jeg er også ganske streng på saftbruk, til vanlige middager har vi vann, men til pannekaker, grøt, blodpudding og fiskeboller i hvit saus har vi saft. ) Søtpålegg liker ikke mine snåle unger, dvs. Snuppa spiser prim og brunost, men jeg anser ikke det som søtpålegg i samme gate som sjokoladepålegg og sunda f.eks. Selv spiser jeg alt og er en tulling etter søtpålegg egentlig, men har det ikke i hus for da spiser jeg ikke annet! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Kjenner en del foreldre som er motstandere av at godterier kun skal spises på lørdager. De argumenterer med at ungene totalt sett spiser mindre når de får regulere dette selv, enn med orgier på lørdager. De fleste jeg kjenner, er derimot svært opptatt av å begrense sukkerinntaket midt i uka. ''Kjenner en del foreldre som er motstandere av at godterier kun skal spises på lørdager. '' Og her har du en av dem;-) Jeg kjenner en del som forkynner at her er godteri forbudt på alle andre dager enn lørdag, og så kjøpes _den_ megaposen med smågodt til lørdag. Hos oss spises det sjelden godterier på lørdager faktisk, og det er fordi jeg synes det heller passer med et godt varmt måltid i kveldinga enn å fylle opp med godteri. Noen driver også voldsomt med belønning-straff-tanker rundt godteriet, og det er e.m.m. nærmest å lære opp ungene i at godteri er noe helt spesielt som de lengter etter og dermed lettere fråtser i når de har sjansen. Og mange som kanskje ikke tror det selv, havner i denne kategorien. Det behøver ikke være klart uttalt "hvis du ikke oppfører deg pent, får du ikke lørdagsgodt", men bare det at godteri behandles som noe _helt spesielt_ noe som man bare har lov til å spise lørdag f eks kl 18, og som man venter på i spenning hele uka, bidrar til at godteri hausses opp noe voldsomt. Vår pode er svært lite godtehungrig - mang en godtepose fra bursdager etc blir liggendes uspist (minus kanskje én eller to biter) til vi rydder i skapet og kaster det. Men jeg ser jo at det kan være mye lettere å innføre et prinsipp om godterispising på "ad hoc"-basis når man bare har ett barn. Har man flere, vil man kanskje av frykt for å miste oversikten lettere innføre faste regler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Ja, jeg husker det fra tidligere innlegg. Tenkte på deg da vi fikk lapper fra TO ungdomsskoleklasser rett etter nyttår, som i løpet av uke 1 ville komme og hente tomflaskene våre etter julefeiringen... *sukk* Eia var vi der! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297314-er-det-vanlig-godterier/page/3/#findComment-2401321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.