Gå til innhold

når mor dør, får far aut omsorgsretten?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

En bekjent av meg døde nylig i en ulykke. hun etterlatter seg en datter på fem år, og en ektemann ( de hadde vært gift i to måneder).

Faren til ungen har ikke hatt regelmessig samvær med faren, Først siste året har faren begynt å ta mer ansvar, men moren har tvilt litt på motivene hans. jenta liker heller ikke å være hos faren, hun føler at hun ikke kjenner han.

Er det naturlig at faren får omsorgsretten nå? Han er opprinnelig fra USA. Er det noe som hindrer han i å ta med jenta og flytte tilbake dit?

Besøksfamilien som jenta har vært hos i over ett år, har knyttet seg veldig til henne, og vil gjerne ta henne til seg. Men kan de det ? eller blir det en h*** byråkratisk kamp?

søstera til moren døde også i ulykken, derfor kan ikke jenta bo hos hennes familie eller hos besteforeldrene.

Fortsetter under...

Gjest best wishes

Det kommer an på om han har foreldreansvar. Her er reglene:

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#38

Jeg synes den var vanskelig å forstå. Hvis han ser barnet sitt kanskje en gang i måneden og betaler barnebidrag, har han delt foreldreansvar da?

Jeg synes den var vanskelig å forstå. Hvis han ser barnet sitt kanskje en gang i måneden og betaler barnebidrag, har han delt foreldreansvar da?

De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre.

Foreldreansvar er en juridisk greie. Det dreier seg for det meste om rett til å ta avgjørelser angående barnet. Hvis de var gift, har han foreldreansvar. Hvis de var samboende, må de ha skrevet under på at han skal ha det.

Folkeregisteret vet hvem som har foreldreansvar.

Gjest best wishes

De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre.

Foreldreansvar er en juridisk greie. Det dreier seg for det meste om rett til å ta avgjørelser angående barnet. Hvis de var gift, har han foreldreansvar. Hvis de var samboende, må de ha skrevet under på at han skal ha det.

Folkeregisteret vet hvem som har foreldreansvar.

Jeg aner ikke hva de har skrevet under på, håper bare at den vesle jenta får en trygg og god barndom til tross for denne tragedien.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...